Waar blijven de Trage-Wegen naambordjes in Holsbeek?

Op 13 oktober 2023

Al jaren vraagt N-VA Holsbeek om Trage-Wegen-naambordjes te plaatsen in de gemeente. Dankzij deze naambordjes maak je duidelijk dat wegen en voetwegen toegankelijk zijn en dat iedereen ze permanent kan gebruiken. Besluiteloosheid van het huidige bestuur maakt dat we al jaren de samenaankoop van de provincie Vlaams-Brabant mislopen, ook dit jaar weer. De Provincie Vlaams-Brabant betaalt nochtans zowel de aankoop als de levering.

Dit weekend, 14 en 15 oktober, is het dag van de Trage Weg.

“Tijd voor een ludieke actie, bordjes plaatsen in samenwerking met de provincie is kosteloos en gemakkelijk, wij geven alvast het voorbeeld,” zegt Sabine Wyns N-VA gemeenteraadslid, “Deze voetweg in Kortrijk-Dutsel is ideaal om door voetgangers en fietsers gebruikt te worden. Ook voor kinderen bv. om naar school of de chiro te gaan. Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Doorsteekjes die goed zichtbaar en toegankelijk zijn, worden meer gebruikt. Je promoot zo dus ook het stappen en trappen in de gemeente.”

De gemeente beweert al jaren voorloper te zijn inzake een trage-wegen-beleid en beloofde de Atlas der Buurtwegen in overeenstemming te brengen met het terrein. Sinds 2019 vraagt N-VA Holsbeek om bij de provincie geel-zwarte naambordjes te bestellen, die de provincie betaalt en levert. Op zo een naambordje kan een wegnummer, een officiële naam en de deelgemeente geplaatst worden, samen met het logo van de provincie en de gemeente. In 2020 werd ons voorstel hierrond op de gemeenteraad zelfs weggestemd omdat het bestuur zelf bordjes wou laten ontwerpen. In meer dan de helft van Vlaams-Brabantse gemeenten staan ze echter al. Het zou mooi zijn mochten wij net zoals bv. Lubbeek, Rotselaar en Aarschot, dezelfde, uniforme bordjes plaatsen. Een uniform uitzicht verhoogt de herkenbaarheid over gemeentegrenzen heen en bovendien besparen we de kost om ze zelf te laten ontwerpen en te laten maken. Samen met N-VA bestuursleden Stijn Den Tempst en Nele Barthier geven we graag een signaal aan de gemeente om hier werk van te maken.