Nieuws uit de gemeenteraad -31 mei 2022-

Op 2 juni 2022

Visienota RUP dorpskernen: Tijdelijke bouwpauze voor grote projecten? Oprichting van een kwaliteitskamer en bouwkompas?

Op de gemeenteraad stond de goedkeuring van de visienota RUP dorpskernen op de agenda. Onze fractie heeft zich voor dit punt onthouden en we hebben ook 2 amendementen ingediend die niet werden goedgekeurd door het bestuur. 

De visienota "Naar een vernieuwde ruimtelijke visie voor Holsbeek en haar kernen" is een document om de noden op vlak van ruimtelijke planning te documenteren. De visienota geeft een eerste beschrijving van de gemeente, van de dorpskernen en van de doelstellingen van de Ruimtelijke UitvoeringsPlannen (RUP's). De input uit het eerste participatieproces is daarin meegenomen. Het is de voorbereidende fase om verder te gebruiken in de startnota en procesnota bij de opmaak van RUP’s.  Deze nota wordt van 1 juni 2022 tot en met 31 juli 2022 ter inzage van het publiek gelegd via het omgevingsloket. (Omgeving - Gemeente Holsbeek).  Bezwaren of opmerkingen kunnen tijdens deze periode aan de gemeente doorgegeven worden. Er zal ook advies gevraagd worden aan de raden.

Na bestuderen van de visienota en bijwonen van de commissie, geven wij hier graag onze motivatie mee voor het indienen van onze 2 amendementen. U kan de volledige tekst van de amendementen in het bijgevoegde PDF bestand inkijken. 

Amendement 1: Wij vragen om een tijdelijke bouwpauze voor grote projecten (van maximaal 2 jaar) te overwegen.

We vinden het positief dat men in de voorliggende visienota het landelijk karakter van de gemeente wil bewaren en wil inzetten op kernverdichting, het vrijwaren van de bestaande open ruimte en zelfs het terugschroeven van het ruimtebeslag.

Maar jammer genoeg zijn onze dorpskernen geen schoolvoorbeeld van goede ruimtelijke ordening en zijn ze niet aantrekkelijk genoeg als echte dorpskern. Het gaat hier niet alleen over ruimtebeslag maar ook over woonkwaliteit, nieuwe woonvormen, betaalbaarheid, dorps karakter, leefbaarheid en voorzieningen (zoals parking) in de dorpskernen. Dat dit op de best mogelijk manier moet gedaan wordt in het belang van al onze inwoners, daar zijn we het over eens.

Het opmaken van een toekomstvisie voor Holsbeek en de dorpskernen vraagt tijd. Door een tijdelijke bouwpauze in te lassen, kan het bestuur samen met de inwoners en de adviesraden een weldoordacht plan opmaken zonder de hete adem van bouwpromotoren en projectontwikkelaars in de nek te voelen.

Zoals de burgemeester al aangaf in de commissie waren we in het verleden al koploper om een regeling voor meergezinswoningen en bouwregels af te kondigen. Laat ons dan nu de daadkracht en de politieke moed tonen om een tijdelijke bouwpauze in te lassen, vooral voor grotere projecten zoals verkavelingen, meergezinswoningen of afwijkingsaanvragen met het oog op het ongegrond creëren van meer woongelegenheden. Het is net met dergelijke projecten dat we meer betaalbaar wonen wil creëren. Nu de tijd nemen om hierrond een duidelijke en gedragen visie met bijhorende regels te creëren, lijkt ons dan ook uiterst belangrijk en de moeite waard.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan het verloop van de verkaveling Schaliëndak, waarbij in eerste instantie door het schepencollege gratuit een vergunning werd geleverd voor een groots project zonder rekening te houden met de buurt, de inpassing in de buurt, groenvoorzieningen, enz. met als gevolg dat er 2 keer in beroep werd gegaan door de buurt en uiteindelijk dan toch ook aan de GECORO om advies werd gevraagd. Vastgoedontwikkelaars gooien grote sommen geld op tafel om panden te verwerven of zelfs te bundelen met het oog op de verwachte return, waardoor veel woningen buiten het bereik van particulieren vallen. Komt daar nog bij dat verdichting en appartementisering niet altijd de kwaliteit haalt die we zouden mogen verwachten. Dat betekent identiteitsverlies voor de gemeente, verschraling van de ruimtelijke opzet van de dorpskernen en bemoeilijkt het betaalbaar wonen voor gezinnen in de kernen.

Om de inwoners/burgers niet te raken, is het evident om woonprojecten zoals bouwen van gezinswoningen, verbouwen, uitbreiden of herbouwen van een grondgebonden woning op een daartoe bestemd perceel, NIET te viseren. Daarom spreken we ook van een bouwpauze en geen bouwstop.

Amendement 2: Wij vragen om een kwaliteitskamer op te richten en een bouwkompas aan te maken.

Eigenaars of ontwikkelaars missen vandaag een kader waarmee ze bij projectvoorstellen rekening moeten houden. Dit verlengt de doorlooptijd van projecten en zorgt ook voor onbegrip. Het is de taak van de gemeente om initiatiefnemers een duidelijk lokaal kader mee te geven waarbinnen zij aan de slag kunnen. Hierbij moet rekening gehouden worden met de betekenis, de plaats, de eigenheid van het dorp en de maatschappelijke meerwaarde van nieuwe projecten. 

De oprichting van een kwaliteitskamer, een groep experten die de gemeente rechtstreeks adviseert over bouwprojecten en ingrepen in de publieke ruimte, kan hierbij helpen. Zij waken erover dat projectontwikkelaars, gebouwen en straten ontwerpen die passen in de omgeving en gaan in overleg met projectontwikkelaars en particulieren. Op die manier worden bouwprojecten niet alleen benaderd vanuit het maximaliseren van de opbrengst door de promotoren, maar wordt de kwaliteit van de projecten verhoogd met aandacht voor het behoud van het dorpskarakter, de groene ruimte, de duurzame mobiliteit en met oog voor harmonie van de omgeving.

Bovendien kan voor een kwaliteitskamer een retributiereglement opgemaakt worden. Hierbij kan de opmaak van een bouwkompas en een toolbox helpen. Een bouwkompas is een verzamelterm en geldt als richtsnoer voor alle maatregelen en beleidsdocumenten die de gemeente in haar ruimtelijk ordeningsbeleid hanteert. Een toolbox geeft aan wat goede architectuur is en hoe de gemeente daarover in gesprek kan gaan met grondeigenaars, ontwerpers en projectontwikkelaars. 

Besluit: Voor ons is het hele document geen visienota omdat er nog geen visie is. Wij zien dit eerder als een startnota. Het is ons op dit ogenblik helemaal niet duidelijk waar het naartoe gaat. Het is een samenraapsel van heel veel mogelijke acties en instrumenten. Maar welke zullen uiteindelijk aangewend worden?

We onthouden ons dan ook bij de goedkeuring ervan. We hopen om in de toekomst meer betrokken te zijn bij het verdere verloop van dit proces en onze input sneller te kunnen geven om op een open en constructieve manier de discussie te voeren.

Sport- en recreatiezone De Bruul: inplantingsplan

De ontwerper van het beweegpark heeft een aangepast inplantingsplan (zie bijlage) van beweegpark De Bruul klaar, dat ter goedkeuring op de gemeenteraad lag. Daarin zijn deze sportaccommodaties opgenomen:

  • voetbalveld in kunstgras 100m x 60m
  • voetbalveld in natuurgras 100m x 60m
  • multisport in natuurgras 66m x 40m
  • 7 padelterreinen
  • verlichte Finse piste
  • skatepark
  • multisportterrein voor ondermeer minivoetbal, basket, ...
  • zone voor street work-out
  • speeltuin voor de kleinsten

We merken eerst en vooral op dat we het jammer vinden dat over deze aangepaste versie niet op voorhand gecommuniceerd werd naar de buurtbewoners toe, zij moesten alles lezen in de pers.

Wij zijn absoluut vóór de ontwikkeling van deze sportsite, zeker onder de vorm waarvan sprake was in het oorspronkelijke RUP: voetbalvelden, kantine, Finse piste en een aantal andere sportaccomodaties. Onze fractie onthoudt zich bij de stemming omwille van het padel gedeelte. Door voortschrijdend inzicht, ook al omdat dit dossier nu al zolang aansleept, hebben wij daar toch onze bedenkingen bij:

  • De populariteit van padel lijkt af te nemen. Hoe schatten het gemeentebestuur en de private partner het langetermijnperspectief van deze velden in, nu de hype lijkt over te zijn? In Haacht heeft men bijvoorbeeld om deze reden besloten  om toch geen padelvelden aan te leggen. Bovendien zijn er in omliggende gemeenten al heel wat padelvelden aanwezig.
  • Waarop heeft men zich gebaseerd om 7 padelvelden te voorzien? Werd hiervoor een behoefte onderzoek gedaan in Holsbeek?
  • Wat zijn de conclusies of de adviezen van de sportraad, seniorenraad, jeugdraad, … ? Volgens ons werd hier geen mening gevraagd.

Ook wat betreft de aanvraag van de omgevingsvergunning brengen wij graag  een aantal punten onder de aandacht:

  • Buurtbewoners van padelvelden in Vlaanderen stellen de Vlaamse Overheid in gebreke en vragen een regelgevend kader rond lawaaihinder en lichthinder. Steeds meer buurten dienen klachten in. Wetgeving en een duidelijk kader ontbreken. Volgens burgerplatform Vlaanderen heeft een rechter in Frankrijk al geoordeeld dat open lucht padelvelden op minstens op 500 m afstand van woningen moeten liggen. Gezien er een omgevingsvergunning nodig zal zijn, lijkt het ons nuttig om nu al rekening te houden met de bezorgdheden van elke partij. Dit is in het belang van iedereen (aanvragers en buren) om onnodige beroepsprocedures te vermijden. Er is bijvoorbeeld al een objectieve geluidstudie die aantoont dat er op 2 momenten in de week na 22u effectief een overschrijding is van de geluidsnormen. Is het absoluut noodzakelijk om ook na 22u deze terreinen nog open te houden? 
  • Is dit plan nog wel in overeenstemming met het RUP? De accommodatie is berekend op veel meer beoefenaars dan enkel geïnteresseerden uit Holsbeek, wat ervoor zorgt dat deze infrastructuur als bovenlokale sportinfrastructuur kan worden beschouwd, terwijl het RUP bepaalt dat deze site bedoeld is voor kleinschalige en lokale infrastructuur. Ook zijn lawaaisporten uitgesloten volgens het RUP.
  • Wat de kantine betreft: in de commissie werd aangegeven dat de kantine pakweg 5 m hoog zal zijn. Tot nu toe hebben wij nog geen volledig ontwerp van de kantine gezien? Dat moet toch gebeuren vóór de omgevingsaanvraag kan ingediend worden?  Er werd ook aangegeven dat de kantine in de eerste plaats zal dienen als cafetaria van de sportsite. Occasioneel fuiven zal toegelaten zijn. Wat zullen hier de regels zijn? Via de erfpacht zal het gemeentebestuur de bestemming vastleggen. Wanneer zal dit gebeuren? Vooral naar de buurt toe zal het belangrijk zijn om hierover voldoende te communiceren.

KORTOM: Het plan zoals het nu voorligt bevat nog veel te veel onduidelijkheden, onzekerheden en is helemaal niet compleet. Voor een sportsite die voor de gemeente bijna 3 miljoen euro zal kosten mogen we beter verwachten!

 

Ecowerf: Camerabewaking tegen sluikstort

 

Ter preventie en opsporing van zwerfvuil investeert Ecowerf in een mobiel observatiesysteem dat kan ingezet worden op hotspots in de gemeente. De afvalintercommunale treedt hierbij op als feitelijk gebruiker en verwerker van de beelden. De afspraken tussen het lokaal bestuur, de lokale politie en EcoWerf worden vastgelegd in een overeenkomt (samenwerkingsprotocol).

De gemeenteraad gaf een positief advies voor de plaatsing van vaste verplaatsbare camera’s door de afvalintercommunale op het openbaar domein en keurde de samenwerkingsovereenkomst databeheer en -verwerking voor goed. Ook werden door de gemeenteraad 4 ambtenaren aangeduid als GAS-vaststellers.

 

Opmaak gemeentelijk hemelwater- en droogteplan

 

De Blue Deal is een plan van de Vlaamse regering in de strijd tegen waterschaarste en droogte waarmee we meer en meer geconfronteerd worden. Het plan stelt dat een gemeente vanaf 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan. Om gemeentebesturen hierbij te ondersteunen, heeft de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) een blauwdruk uitgewerkt. Deze blauwdruk geeft verduidelijking bij de inhoud van zo’n plan, het te doorlopen proces voor de opmaak en goedkeuring ervan en de doorwerking naar het lokale beleid en initiatieven op het terrein. De gemeenteraad keurt het bestek/de lastvoorwaarden voor de opmaak van het gemeentelijk hemelwater- en droogteplan goed.

 

Onze fractie drong hier al op aan in de gemeentraden van 13 oktober 2020 en 19 oktober 2021. Eindelijk wordt er werk van gemaakt!

 

Nieuws uit de gemeenteraad -13 oktober 2020- | N-VA Holsbeek

Nieuws uit de gemeenteraad -19 oktober 2021- | N-VA Holsbeek

 

Spitsstrook E314 richting Leuven

 

In september 2021 vroeg N-VA Holsbeek aan het gemeentebestuur om samen met de buurgemeenten de opening van de extra spitstrook op de E314 richting Brussel te bepleiten bij de Vlaamse overheid. Op de gemeenteraad van 29 maart 2022 keurden we de resolutie goed voor een officiële oproep aan de minister van Mobiliteit Lydia Peeters en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. Hierin wordt gevraagd om alles in het werk te stellen om de spitsstrook zo snel mogelijk te openen met oog op een betere doorstroming van het autoverkeer in de ochtendspits en de verbetering van de mobiliteit en verkeersveiligheid in de regio.

 

Wij vroegen naar het antwoord van de minister, die aangaf dat er nog budget moet vrij gemaakt worden, een MER studie gebeuren en een planning opgemaakt moet worden. Volgens de minister kan de spitsstrook ten vroegste in 2024 opengesteld worden. We blijven hierachter zitten!

 

Afstelling verkeerslichten Nieuwrode-dorp

 

Al maanden vragen wij naar de analyse van de studie rond de afstelling van de, ondertussen al niet meer zo nieuwe, verkeerslichten in Nieuwrode. Nu blijkt dat er nog een extra tellingen bij gevraagd werden? Wanneer kunnen we nu eindelijk de resultaten hiervan verwachten?

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is