U bent hier
Nieuws uit de gemeenteraad -3 mei 2022-
Met enkele bepalingen van mandaten, afsluiting van raamcontracten, een samenwerkingsovereenkomst voor het vaccinatiecentrum, een aanpassing van de reglementen voor de uitleendienst en elektriciteit kasten, en het huishoudelijk reglement voor de opvang van Oekraïners in De Pastorie van Sint-Pieters-Rode (zie hieronder), stonden op de magere agenda van de gemeenteraad opnieuw geen eigen beleidsmatige kwesties. We geven hier dus vooral verslag van de vragen en opmerkingen van onze fractie, hoofdzakelijk in het vragenkwartier.
Onze gemeente draagt de Oekraïners een warm hart toe en wil net zoals veel andere gemeenten haar steentje bijdragen aan de opvang en ondersteuning van oorlogsvluchtelingen die hier terecht komen. De Vlaamse overheid heeft richtbedragen opgesteld voor collectieve voorzieningen en voor de verhuur van kamers door een gastgezin. Ze hebben daarvoor minimale en maximale huurprijzen bepaald. De minimale huurprijzen kunnen verhoogd worden in functie van de aangeboden dienstverlening (maaltijden, begeleiding, toegang tot tolken...). De Oekraïense ontheemden komen, indien uit een sociaal en financieel onderzoek van een maatschappelijk werker blijkt dat ze aan de voorwaarden voldoen, in aanmerking voor een financiële steun equivalent aan het leefloon. Het is daarom ook billijk om een bijdrage te vragen voor hun woonkosten.
Op de gemeenteraad lag het huishoudelijk reglement voor met de leefregels, dienstverlening en bijdrage in de woonkosten voor de gasten in de Pastorie van Sint-Pieters-Rode. Het bestuur bepaalde dat de Oekraïners voor de woonkosten een bijdrage van 27% van het equivalent leefloon afdragen. Hoe het bestuur tot dit percentage gekomen is, blijft voor ons een vraagteken. We benadrukken het belang van een goed contract met een duidelijke omschrijving van het werk dat de sociaal assistenten hierrond zullen moeten leveren. Denk maar aan de opmaak van een GPMI (gepersonaliseerd project maatschappelijke integratie), begeleiden naar werk, voorzien van tolken, zoeken naar taallessen enz…
De gemeente zal ook een bijdrage vragen aan de Oekraïense ontheemden in de gastgezinnen. Om frustratie te vermijden benadrukken wij ook hier het belang van duidelijke informatie voor deze gastgezinnen wat betreft de mogelijkheden qua huur- en opvangovereenkomsten en begeleiding.
Wij hebben een aantal vragen rond de sportsite Bruul. Reeds in mei 2021 vroegen wij een stand van zaken. We kregen antwoord dat uit de kandidaten voor de padelvelden een partner gekozen zou worden waarmee een recht van opstal zou gesloten worden dat in september 2021 op de gemeenteraad zou komen. Ook bij het document van de open marktbevraging, namelijk de oproep, stond een tijdlijn. De uitvoering van de investeringen op het terrein was gepland voor voorjaar 2022 (onder voorbehoud van het verkrijgen van de nodige vergunningen.) Het archeologisch veldwerk is ondertussen afgerond.
Vandaag stellen we vast dat het proces voor de omgevingsvergunning nog niet eens opgestart werd. Hoe zit het nu met de resultaten van de geluidstudie? Werden er nog andere studies uitgevoerd? Hoe zit het met het voorontwerp van de sportsite en de planning van de aannemers aan wie het ontwerp gegund zal worden? Werd er een nieuwe tijdslijn opgemaakt? Maakt het bestuur hier, net als met de aankoop van de gronden, opnieuw 5-jarenplan van?
Hoe is de infovergadering met de buurt geweest? Wat waren de bezorgdheden en de vragen van de omwonenden? Is hier een verslag van dat wij kunnen inkijken?
Bevoegde schepen Bram Van Baelen geeft nu geen uitleg, maar zal dit doen in de commissie sport op woensdag 11 mei. En zwak antwoord vinden wij, maar zoals gewoonlijk zijn we geduldig,…
Ondanks de late berichtgeving rond het participatiemoment over de Nobelberg, is de opkomst wel een succes te noemen. We willen hierbij toch enkele opmerkingen geven:
Het systeem om door middel van post-its opmerkingen te geven, bleek echt niet te werken. De post-its vielen van de borden af, mensen waren niet op de hoogte. De intentie van het bestuur om de mening van de burgers te kennen, liep toch wel in het honderd door de grote opkomst op donderdag. Veel mensen konden de uiteenzetting niet volgen of konden niet terecht bij iemand om hun opmerkingen te verduidelijken. Ook de vertegenwoordiger van Vectris was gestresseerd door de vele vragen en had geen tijd genoeg om iedereen van antwoord te dienen. De registratie van de verschillende meningen, wat toch het uiteindelijke doel was van dit participatiemoment, werd volgens ons ondermaats georganiseerd.
Wij vragen dus nu aan het bestuur: Hoe zullen jullie de resultaten van de eerste participatieronde samenvatten en kenbaar maken, en vooral: op welke manier zullen jullie er nuttig gebruik van maken? Tijdens de vorige gemeenteraad werd aangegeven dat uit de resultaten zou opgemaakt worden of een proefopstelling al dan niet nuttig kan zijn. Wat is hieromtrent naar boven gekomen? Wanneer komt het voorspelde tweede participatiemoment en wat zal dit precies inhouden?
Volgens de meerderheid werden de meningen wel degelijk geregistreerd. Ook op de panelen werden opmerkingen geschreven. We zullen daarvan “in de toekomst” zeker het resultaat te zien krijgen. Volgens het bestuur is hier nog voldoende tijd voor gezien de aanleg pas in 2023 opgestart wordt. De technische aanleg van de weg ligt voor hen vast, alles kan verder zijn gangetje gaan en er is geen tijdsdruk. En oh ja, het bestuur zal in de huidige toestand zeker geen proefopstelling doen met enkele rijrichting. Wanneer dan wel?
Wij “mogen” van dit antwoord dus akte nemen en zullen dus weeral geduldig zijn…
We kijken alleszins uit naar het tweede participatiemoment. Ook de heraanleg van de Sint-Maurusstraat en het dorpsplein moeten nog verder aan bod komen.
We verwijzen hiervoor naar de gemeenteraad van 13 oktober 2020 waarbij wij via een agendapunt vroegen om een proefproject op te starten rond het plaatsen van hondenpoepbuizen. Het bestuur wilde toen niet onmiddellijk overgaan tot de aankoop ervan, maar ging in overleg met de betrokken diensten om te onderzoeken of het zinvol is om deze te plaatsen op de probleemlocaties. We zijn nu mei 2022 en lezen dat in het schepencollege van maart 2022 erkend wordt dat er overlast is door hondenpoep. Zowel inwoners als werknemers van de groendienst hebben hiervan melding gemaakt.
Naast sensibilisatie met affiches van Mooimakers en handhaving, blijven ook wij nog voorstander van de plaatsing van hondenpoepbuizen. De aanpak van het probleem rond zwerfvuil heeft in veel gemeenten aangetoond dat naast het luik sensibilisering en handhaving via GAS-boetes, de inrichting van de publieke ruimte met plaatsing en proper houden van recipiënten minstens even belangrijk is.
In Holsbeek is het bestuur hierover verdeeld. De aanvraag voor een subsidie voor hondenpoepbuizen ”mocht” uiteindelijk niet uitgestuurd worden door de bevoegde schepen en het bestuur is van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen afval. Zelfs publieke vuilnisbakken vinden zij niet nodig. Enkel sensibiliseringsborden om hondenpoep en zakje op te ruimen komen er wel degelijk.
Tja, soms moet je wel eens verder kijken dan je neus lang is vinden wij,….
Dit jaar was het de beurt aan de dienst gezinszorg om wissels door te voeren. Een kwart van de gebruikers vroegen om niet te wisselen, dat aantal gaat dus nog steeds in stijgende lijn. Wij blijven aandringen op een grondige evaluatie. Wisselen heeft volgens ons alleen zin waar het absoluut nodig is of waar extra ondersteuning nodig is.
De dienst huishoudhulp kampt op dit ogenblik met veel langdurig ziekteverzuim waardoor de dienstverlening niet meer gegarandeerd kan worden. Het grote ziekteverzuim in combinatie met een arbeidsmarkt die geen of te weinig geschikte medewerkers laat doorstromen, zorgen ervoor dat het OCMW op dit ogenblijk haar contractuele verplichtingen inzake dienstverlening niet meer kan nakomen. Het vast bureau heeft daarom beslist om klanten die jonger zijn dan 65 jaar en waarvan geen sociale of medische problematiek gekend is, tijdelijk (tot augustus 2022) te laten overschakelen op een twee wekelijkse dienstverlening.
Het OCMW wil via deze aanpassing uiteraard bereiken dat alle klanten met een echte zorgnood maximaal verder geholpen worden. Daar ligt volgens ons ook de prioriteit van haar dienstverlening. Wij vragen of klanten onder de 65 en zonder sociale of medische problematiek niet volledig geweigerd kunnen worden? Of als het niet beter is om het systeem van de huishoudhulpen via dienstencheques, dat in beheer van het OCMW is, volledig uit handen te geven aan een dienstenchequebureau? Werd hier al aan gedacht?
Aan gedacht wel, volgens de schepen. De algemeen directeur pikt hierop in en meldt dat bij een systeem met dienstencheques officieel geen enkele klant geweigerd kan worden. Bij een beperkt aantal beschikbare huishoudhulpen kan wel met een prioriteitenlijst gewerkt worden.
Nog even geduld aub. Belijning, bordjes, inhuldiging, het komt er allemaal nog aan.
“Geduld aub…” … lijkt de rode draad te zijn in dit verslag…