Nieuws uit de gemeenteraad - 29 maart 2022 -

Op 31 maart 2022

Er stonden weer weinig beleidsbeslissingen op de agenda van de gemeenteraad, vandaar ook onze motie en vragen. Onze vragen in het vragenkwartier wil het bestuur steevast niet vermelden in het verslag van de gemeenteraad dat op de website van de gemeente komt. Ook de livestream van elke gemeenteraad wil het bestuur de inwoners nog steeds niet gunnen. Ja, we blijven het zeggen!

Financiële steun voor Oekraïne

Op vraag van de GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking) wordt door de gemeente een bedrag van 1000 euro vrijgemaakt ter ondersteuning van Consortium 12-12. Wij keuren dit mee goed in het kader van efficiënte, kwaliteitsvolle hulpverlening.

Ingebruikname spitsstrook E314 Aarschot - Kessel-Lo: goedkeuring resolutie

In september 2021 vroeg N-VA Holsbeek aan het gemeentebestuur om samen met de buurgemeenten de opening van de extra spitstrook op de E314 richting Brussel te bepleiten bij De Vlaamse overheid. Op de gemeenteraad keurden we nu de resolutie goed voor een officiële oproep aan de minister van Mobiliteit Lydia Peeters en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. Er wordt gevraagd om alles in het werk te stellen om de spitsstrook zo snel mogelijk te openen met oog op een betere doorstroming van het autoverkeer in de ochtendspits en de verbetering van de mobiliteit en verkeersveiligheid in de regio.

Zie ook persartikel:

Gemeenteraad buigt zich over resolutie spitsstrook richting Leuven (Rotselaar) | Het Nieuwsblad

OCMW: Reglement tussenkomst participatie en sociale activering

De federale overheid reikt jaarlijks een bedrag uit aan het OCMW om kinderarmoede te bestrijden en cliënten van het OCMW aan te moedigen om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Volgens het inspectieverslag POD Maatschappelijke integratie werd vastgesteld dat ons OCMW geen reglement ter beschikking heeft om deze subsidies op een gestructureerde manier toe te kennen. Zo’n reglement beschrijft welke activiteiten uitbetaald kunnen worden, geeft een precieze omschrijving van de doelgroep, maakt duidelijk hoeveel het OCMW zal tussenkomen, hoeveel de client zelf moet bekostigen en wat de maximale tussenkomst is per gezin. Laat het duidelijk zijn dat wij de steun voor aanmoediging tot participatie en sociale activering heel belangrijk vinden, maar het OCMW moet zich hiervoor kunnen baseren op duidelijke regels om willekeur te vermijden.

Wij keurden het reglement dat nu voorligt dan ook niet goed om volgende redenen:

• Het reglement is te vaag en onvoldoende in detail uitgewerkt. Zo vinden wij de omschrijving “behoeftig” bijvoorbeeld te onduidelijk.
  • Er wordt geen prioriteit gesteld in de in doelgroepen via categorieën.
  • Er wordt niet aangegeven hoeveel het OCMW zal tussenkomen en hoeveel de client zelf dient te bekostigen (bv. 20% client en 80%OCMW)
  • De maximale tussenkomst per persoon of gezin ontbreekt. Een opsplitsing met een maximum bedrag per persoon per doelgroep en per leeftijd zou duidelijk gespecifieerd moeten worden.
  • Er wordt nergens een procedure beschreven over het verloop van een aanvraag tot de gemotiveerde toekenning.

Moties ter veroordeling van de inval in Oekraïne en Steunbetuiging gemeenten aan Oekraïne

De invasie van Rusland in OekraÏne laat niemand onberoerd. Wanneer de oorlog aan onze voordeur staat, is het erg belangrijk om samen duidelijk een standpunt in te nemen. De fractie van N-VA Holsbeek vroeg daarom aan alle leden van de gemeenteraad om met klem de invasie in Oekraïne te veroordelen en namens de hele Holsbeekse bevolking steun uit te spreken voor het Oekraïnse volk.

Het is belangrijk dat we de oorlogsmisdaden in Oekraïne krachtig veroordelen. Om onze waarden te verdedigen, om de mensen te ondersteunen en om duidelijk te stellen dat hier een grens overschreden werd. We doen dit via een motie die oproept tot solidariteit met het Oekraïense volk en die tegelijk ons ongenoegen laat blijken over de schendingen van de burgerrechten door de Russische federatie. We roepen op om de vijandelijkheden onmiddellijk te beëindigen en om een vredesakkoord te sluiten.

Na het indienen van onze motie -5 dagen voór de gemeenteraad- diende de meerderheid plots zelf ook nog een gelijkaardige motie in vanuit de Europese koepel van steden en gemeenten, gesteund door de VVSG. Zonder voorafgaand overleg, waartoe wij altijd bereid zijn, werd dan op de gemeenteraad beslist om onze motie niet goed te keuren en die van de meerderheid wel. Wij keurden beide moties goed, een politiek spel wensen we hier niet van te maken.

N-VA Holsbeek roept op tot veroordeling Russische invasie | Holsbeek | hln.be

Gemeente veroordeelt inval in Oekraïne (Holsbeek) | Het Nieuwsblad

Onze vragen rond de opvang van Oekraïners

Sinds de invasie is er een enorme vluchtelingenstroom op gang gekomen die niemand onberoerd heeft gelaten. De solidariteit is dan ook enorm.  Als gemeenteraadsleden vernemen we graag wat de gemeente hierrond onderneemt en beslist. Veel inwoners hebben hier toch vragen rond en het lijkt ons evident dat gemeenteraadsleden op de hoogte worden gesteld van de stand van zaken. De opvang in de gemeenten is een enorme uitdaging en de communicatie en bevoegdheden van Vlaamse en federale overheden maken het er niet gemakkelijker op.

Wij vrezen dat de opvang langer zal nodig zijn dan eerst verwacht. De solidariteit van de mensen zal doordacht ondersteund moeten worden, vandaar onze vragen aan het bestuur. We vonden het opmerkelijk dat onze vragen door de burgemeester en algemeen directeur beantwoord werden en niet door de bevoegde schepen. Dit waren onze vragen en de antwoorden van het bestuur:

• Voor hoeveel Oekraïnse vluchtelingen heeft de gemeente engagement voor opvang gegeven, en zal dit enkel collectief gebeuren of ook bij particulieren? We lazen in de pers dat in de pastorie van SPR plaats is voor 10 personen, en dat ook een 30-tal gezinnen mensen wil opvangen. Klopt dit? Zullen de particuliere opvangplaatsen beoordeeld worden op geschiktheid? Komt hier opvolging en begeleiding? Wat zal bijvoorbeeld gebeuren als mensen de opvang niet meer kunnen verderzetten? We kunnen ons voorstellen dat dit voor onze sociale dienst veel werk op de planken zal brengen. Zal de gewone dienstverlening hierdoor niet in het gedrang komen? “Er is een minimale screening van de gastgezinnen gebeurd en het strafregister werd nagekeken.  Na toewijzing van Fedasil zullen de maatschappelijk assistenten de eerste opvang doen, alle gastgezinnen opbellen en de administratieve taken op zich nemen. Voor de meer praktische zaken en verdere begeleiding als buddy, zal beroep gedaan worden op vrijwilligers. In de pastorie zijn 4 grote kamers ter beschikking voor maximum 10 personen en er hebben zich inderdaad een 30-tal gastgezinnen opgegeven. Op dit ogenblik is net een gezin van 4 personen in de pastorie aangekomen en verblijft een gezin van twee personen bij particulieren. Als  gastgezinnen stoppen met opvang zal de gemeente een oplossing moeten zoeken.”
  • De Vlaamse overheid voorziet 1000 euro per collectieve opvang en 2500 euro per 5 individuele opvangplaatsen. De federale overheid zou de bijdrage leefloon extra verhoogd terugbetalen. Hoe zal dit geld besteed worden en is het duidelijk waar de grootste noden zitten? Wordt er bijvoorbeeld een contract opgemaakt tussen de vluchtelingen en de gastgezinnen/gemeente waarin onder andere de bijdrage wordt vastgelegd die de vluchtelingen zelf betalen van hun leefloon voor huisvesting? “ De kleine bijdrage van de Vlaamse overheid voor begeleiding werd in dank aanvaard en gaat naar praktische kosten van meubilair en ingebruikname van de pastorie in SPR. Een deel gaat ook naar personeelskost. Verdere verduidelijking zal mettertijd nog moeten komen,..…”

Onze vragen rond het participatietraject inzake heraanleg Nobelberg

Wat de participatie rond de heraanleg van de Nobelberg betreft, vinden wij het jammer dat er op de gemeenteraad geen toelichting gegeven werd rond de studie van Vectris.

Op maandag 28 maart was er voor de bewoners van de Nobelberg en de Gebr. Van Tiltstraat een infomoment en op 31 maart is er een tweede voor de inwoners van Holsbeek dorp. Dit gebeurt aan de hand van een inlooptentoonstelling waar twee mogelijke scenario’s worden voorgesteld (één voor enkele en één voor dubbele rijrichting). Inwoners kunnen via deze weg hun mening meegeven.

In de offerte van Vectris waren echter 2 participatiemomenten voorzien: Eén met avondvergadering en werktafels en een tweede moment met inlooptentoonstelling.

Wij hadden hierrond volgende vragen aan de bevoegde schepen, en geven hier de antwoorden mee:

• Hoe ziet het bestuur de participatie van de burgers via zo’n tentoonstelling? Is dit enkel informeren of gaat het verder?  “Het is een heel visuele voorstelling. Het studiewerk van Vectris wordt gedeeld: Wat was de aanleiding voor de studie? Hoe zijn we tot de 2 voorgestelde opties gekomen? Welke tellingen zijn gedaan? Er komt ook een Hoppinpunt.”
  • Op welke manier worden de meningen van de burgers geregistreerd?  “Er is mogelijkheid om via post-its opmerkingen te geven en meningen kunnen in een inventaris genoteerd worden. Er wordt wel geen telling gedaan van het aantal pro en conta's enkelrichting of dubbele rijrichting. De 2 opties staan volledig open, met pro en contra’s."
  • Hoe en in welke mate zal het bestuur rekening houden met deze meningen? “We zullen luisteren naar de meningen, in gesprek gaan en antwoorden op alle vragen.“
  • Wanneer volgt het tweede participatiemoment voor de inwoners? Hoe zien jullie het verdere verloop van dit participatieproces? Is er een tijdslijn? “Er komt geen tweede moment, de mensen kunnen nu alle vragen stellen.”
  • Wat was het advies van de verkeersadviesraad? “Het advies werd in rekening genomen. Er was geen uitspraak over welk scenario het beste is. Er werd een proefopstelling geadviseerd maar het bestuur ziet dit niet zitten in de huidige toestand. Mogelijk wordt na de participatiemomenten bekeken of er alsnog een proefopstelling komt.”
  • Welke adviesraden zijn nog betrokken? “Verkeersadviesraden, Gecoro en ouderraden. De gemeenteraadsleden werden uitgenodigd.”