Nieuws uit de gemeenteraad -29 juni 2021-

Op 1 juli 2021

Jaarrekening 2020

Het valt ons op dat bij iedere herziening van de jaarrekening steevast een groot aantal acties en actieplannen verschoven worden naar de volgende jaren. Corona kan slechts voor een minderheid van deze verschuivingen als goede reden gelden. Zo is er alleen al op gebied van investeringen een verschuiving van 8,5 miljoen euro naar 2021. Wij vragen ons dan toch af hoe de gemeente omgaat met budgetteren en in welke mate de jaarrekening op deze manier nog een zicht kan bieden op de mate waarin actieplannen en beleidsdoelstellingen gerealiseerd werden. Gezien de jaarrekening een beleidsrapport is, haalden we op de gemeenteraad een aantal bedenkingen en werkpunten aan:

• De herinrichting van de Nobelberg en Holsbeek-centrum wordt verschoven en zit in de voorontwerpfase. Na meermaals aandringen van onze N-VA fractie is er dan toch beslist om een studie aan te vragen m.b.t de verkeersveiligheid in Holsbeek-dorp. Uiteindelijk zal het enkelrichtingsverkeer dan toch als mogelijkheid bekeken worden en komen er duidelijke tellingen. We benadrukken het participatietraject met de buurt en kijken uit naar het resultaat van deze studie.
  • “Er is systematisch onderhoud van alle wegen, ook trage wegen, en als het dit jaar niet gebeurt dan toch wel volgend jaar.” aldus de bevoegde schepen. “Bovendien kan er bij de gemeente steeds gemeld worden waar onderhoud nodig is.” Rond concrete acties kregen we nu jammer genoeg geen antwoorden.
  • De gemeente maakte diverse analyses op vlak van klimaat. O.a. de nulmetingen op basis van gemeentelijk cijfermateriaal, energieverbruik van het gemeentelijk patrimonium, openbare verlichting en brandstofverbruik werden onder de loep genomen. Er werd ons een degelijke opvolging van deze analyses met bijhorend cijfermateriaal beloofd. Wij zullen dit bewaken.
  • Op gebied van landbouwbeleid is er volgens ons echt weinig gebeurd.
    • Hoe kunnen onze land- en tuinbouwers ondersteund worden in hun werking?
    • Wat is de visie op 100 verpachte landbouwpercelen?
    • Komt er een dialoog rond erosiebestrijding?
    • Tot op heden is er nog steeds geen landbouwraad?
  • Ook binnen het domein toerisme heeft de gemeente zelf weinig eigen initiatieven genomen. Een werkende adviesraad toerisme ontbreekt ook hier.
  • We vragen nogmaals om eindelijk eens werk te maken van buurtinformatienetwerken.
  • Er werden geen tewerkstellingstrajecten opgestart door de coronacrisis. Raar maar waar.
  • Binnen het domein vrije tijd vinden we het hoog tijd dat het Buurthuis in Nieuwrode voorzien wordt van een projectiescherm, een beamer, een geluidsinstallatie en een degelijke WIFI-verbinding. Bovendien mag de brouwerij Haacht aangesproken worden op haar verantwoordelijkheid zodat de voorzieningen van tap en toebehoren in orde zijn zodra er weer volop activiteiten doorgaan. Wij volgen dit op!

Vuilnisbakkenplan

Onze gemeente voert een beleid tegen zwerfvuil door inwoners te sensibiliseren rond zwerfvuilacties en door sluikstort zelf op te ruimen. Ondanks de inzet van veel vrijwilligers blijft de problematiek bestaan. Volgens ons zou een degelijk vuilnisbakkenplan bijdragen tot minder zwerfvuil.

Door in te stappen in een project van “Mooimakers” kan de gemeente zowel inhoudelijk als financieel ondersteund worden om de openbare vuilnisbakken te monitoren, te verbeteren, te verplaatsen of te verwijderen. Gemeentepersoneel kan hier een opleiding volgen en via een digitaal platform zorgt het initiatief voor de nodige monitoring. Holsbeek zou kunnen rekenen op 8.000€ financiële steun voor het project. De applicatie “Mijn mooie straat” is ook bruikbaar voor inwoners als centraal meldings- en registratieplatform voor sluikstort en zwerfvuil. Wij raden dit project sterk aan bij het gemeentebestuur.

De bevoegde schepen wenst hier niet op in te gaan en zal samen met de diensten zelf een plan opstellen. Wij vinden het een gemiste kans om geen gebruik te maken van de reeds bestaande expertise en de gebruiksvriendelijke app, en ook de subsidie te mislopen.

Heraanleg voetpaden kerkhoven

Van een degelijk plan om onze kerkhoven aangenamer en onderhoudsvriendelijker maken, hebben we tot nu toe nog niet veel gezien. Onze kerkhoven liggen er momenteel weer erg verwaarloosd bij. Een bezoek aan kerkhoven in andere gemeenten zoals Glabbeek, Heist-op-den-berg, Diest en Lubbeek gaven ons een veel mooier beeld! Werd er bijvoorbeeld al eens aan IGO gedacht voor ondersteuning en dienstverlening? In Rotselaar zorgen zij voor structureel onderhoud van het kerkhof en restauraties van oude graven. Een andere mogelijkheid is de aankoop van speciale onkruidfresen voor kerkhoven, die gemakkelijk en snel onderhoud mogelijk maken.

De bevoegde schepen begint met het vernieuwen van de paden op het kerkhof van Kortrijk-Dutsel en Sint-Pieters-Rode. Daarna komen er groenvoorzieningen. We volgen dit zeker en vast mee op.

Rubberen sportvloer Chiro Kortrijk-Dutsel

Eindelijk komt er een nieuwe rubberen sportvloer aan de speelterreinen van Chiro Kortrijk-Dutsel! Onze fractie drong hier al op aan sinds begin 2020. Na bijna 2 jaar zal de vloer er hopelijk in september liggen, zodat er weer veilig gepeeld kan worden.

Vereninging- en buurtfeestencheque

Hiervoor werd een nieuw regelement opgesteld.

Onze fractie stelde voor om de buurtfeestencheque de komende 2 jaar te verhogen van 150 naar 300€ omdat er de voorbije 2 jaar door Corona geen cheques uitbetaald werden. Gezien de verenigingen al konden rekenen op subsidies vanuit het coronanoodfonds, zou dit een mooi gebaar naar de buurten zijn om ook hier de sociale contacten te doen heropleven.

Het bestuur had hier jammer genoeg geen oren naar.

Aanpassing schoolreglementen.

Op de gemeenteraad werden de geactualiseerde schoolreglementen van de gemeentescholen goedgekeurd.

Onze fractie had een opmerking bij de verwoording van het pedagogisch project in de infobrochure. Daar staat te lezen: “Onze school is een gemeentelijke school en organiseert kleuteronderwijs en lager onderwijs. Alle kinderen zijn welkom, jongens en meisjes, al dan niet Belg. Ze worden er voorbereid op een leven in een multiculturele samenleving, in een open geest van respect en verdraagzaamheid. We willen de kinderen begeleiden in hun ontwikkeling en hun ontdekking van de wereld.”

Wij stelden voor om dit anders te omschrijven:

“De kennis van de eigen Vlaamse cultuur, identiteit en geschiedenis vormen de basis om andere culturen te leren ontdekken. Van hieruit hebben we aandacht voor wat er in Vlaanderen, België, Europa en de wereld gebeurt en geven we de leerlingen hierop een brede kijk.”

Een warme oproep om in de toekomst in overleg met het bestuur, de scholen en de directies na te denken over hoe we vanuit onze Vlaamse cultuur een gemeenschap kunnen vormen waarin iedereen zich thuis voelt.

Kerkfabriek en kerkenbeleidsplan

Elk jaar in juni keuren we de jaarrekeningen van de 5 kerkfabrieken goed.

Elke 5 jaar moet er een kerkenbeleidsplan opgemaakt worden. Zoals in het kerkenbeleidsplan staat te lezen, is er een nieuwe planopmaak nodig tegen 2022.

Wij vroegen of er al nagedacht werd over een stuurgroep om dit kerkenplan te actualiseren en eventueel beslissingen te nemen over nevenbestemming of herbestemming van de kerkgebouwen.  Zal hiervoor ondersteuning door een projectbureau nevenbestemming gevraagd worden? Met respect naar de parochiegemeenschappen toe, moet er samen met alle betrokken partijen nagedacht worden over de toekomst van de kerkgebouwen.

De burgemeester bleef hier heel vaag over en zal zich hier “op tijd” over buigen met de verantwoordelijken van de kerken. Zolang er voldoende vrijwilligers binnen de kerkgemeenschap zijn, stelt zich hier geen probleem volgens hem.

Om na te denken over een verdere  sociaal-culturele invulling en om tot een gezamenlijke en gedragen invulling te komen, lijkt een participatietraject met belangengroepen, sympathisanten en inwoners ons noodzakelijk. Veel Vlaamse gemeenten zijn hier al intens mee bezig.

Wij willen hier wel uitdrukkelijk benadrukken, dat ook wij zeer grote waarde hechten aan de kerken als kunstpatrimonium en erfgoed dat we moeten blijven koesteren en vrijwaren voor de toekomstige generaties.

Verkeerslichten Nieuwrode

We wachten nog steeds op een gepaste evaluatie van de nieuwe verkeerslichten in Nieuwrode-dorp.