Nieuws uit de gemeenteraad - 28 februari 2023 -

Op 6 maart 2023

Audioverslag van de gemeenteraad: Hoera! Maar…

Tijdens de coronaperiode werden de gemeenteraden virtueel georganiseerd. Veel gemeenten zorgden er toen voor dat hun inwoners thuis konden meevolgen via een livestream. Niet zo in Holsbeek…

Tijdens zo’n virtuele gemeenteraad in april 2021 vroeg onze fractie aan het bestuur om te investeren in een audio-visuele infrastructuur die dit ook voor de Holsbekenaren mogelijk zou maken. Het bestuur repliceerde dat ze met de bijdragen van de belastingbetaler eerder prioriteit geven aan een klantvriendelijke dienstverlening en er het nut niet van inzagen om politiekers in beeld te brengen. Een geschreven zittingsverslag volstond.

Ondertussen werd er vorig jaar toch beslist om de audio-visuele infrastructuur van de raadzaal te vernieuwen ter waarde van 75.000 euro, met alles erop en eraan.

Op 28 februari was het zover: De nieuwe micro’s werden in gebruik genomen en de audio-opname van de gemeenteraad was een feit. In het vervolg zullen de raadsleden dus geen geschreven zittingsverslag meer krijgen maar een audio-opname.

Wij vroegen dus expliciet om deze audio-opnames, in plaats van de vroegere geschreven notulen, ook op de website van de gemeente te plaatsen. Logisch toch?

De gemeenteraad is het controleorgaan bij uitstek van de lokale democratie. Zowel bestuur als oppositie maakt hier haar standpunten duidelijk en daarna wordt er gestemd. Na de gemeenteraad wordt het verslag ter inzage op de website van de gemeente geplaatst. Dit heet openbaarheid van bestuur. In omliggende steden en gemeenten zoals Leuven, Rotselaar, Lubbeek zijn de audio-opnames van de gemeenteraden agendapunt per agendapunt te beluisteren via een simpele klik op hun website. Niet zo in Holsbeek…

Wij zullen blijven pleiten voor toegankelijke audio-opnames en livestream uitzending, wij hebben niets te verbergen.

De Nobelberg: Participatie, bezwaarschriften en advies van de VAR worden in de wind geslagen.

Bij de definitieve vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan, zien we in de bezwaarschriften van de bewoners van de Nobelberg vooral de vrees tot afname van parkeerplaatsen. In de antwoorden van het college op die bezwaarschriften wordt er geenszins gedacht in de richting van een enkele rijrichting met dubbel fiets- en voetpad, wat deze bezwaren onmiddellijk zou weerleggen door de vrijgekomen ruimte.

Al van bij het begin van dit dossier blijft het bestuur halsstarrig vasthouden aan het idee dat de ruggengraat over de hele lengte op dezelfde manier moet en zal ingericht worden. Ook bij deze definitieve vaststelling blijft dit duidelijk: “Een zuidwaartse rooilijnverschuiving dringt zich op… om het wegprofiel, een geasfalteerde rijweg voor dubbel richtingsverkeer met aan beide zijden een fietspad met voetgangersreststrook, zoals gebruikt op het eerder verwezenlijkt deel van de centrale as, te kunnen uitvoeren.”

Ons inziens worden de bezwaarschriften van de Nobelbergbewoners hierdoor genegeerd. Eveneens wordt hun uitgesproken voorkeur voor de enkele rijrichting op het overlegmoment naar de prullenmand verwezen en wordt ook het advies en het verzoek van de VAR (verkeersadviesraad) aan de kant geschoven.

Door haar halsstarrige houding maakt het bestuur met deze inrichting een grote vergissing  inzake verkeersmobiliteit, doorstroming en verkeersveiligheid. Wij kunnen de definitieve vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan daarom niet goedkeuren.

Omgevingsdossier Schaliëndak: derde keer, goede keer?

Even ter opfrissing:

In december 2019 en januari 2020 gaf het college onbezonnen haar goedkeuring voor 2 grootse projecten met 8 appartementen en 14 woningen. De aanvraag werd vervolgens in beroep geweigerd door de deputatie (provincie Vlaams Brabant).

Een tweede aanvraag in mei 2021 werd door het college geweigerd en daarna ook nog eens door de deputatie.

Nu ligt een derde aanvraag met 14 woningen en 2 appartementen op tafel: zie bijgevoegd Pdf-bestand met het inplantingsplan.

Wij vragen ons tijdens de gemeenteraad af waarom over deze nieuwe aanvraag geen overleg tussen de projectontwikkelaars en de buurtbewoners georganiseerd werd? Zo’n overleg kan duidelijkheid brengen in de moeilijk leesbare documenten en plannetjes en had mogelijk een deel van de 14 nieuwe bezwaarschriften op voorhand kunnen weerleggen.

Wij zijn in elk geval benieuwd naar de beoordeling van de omgevingsvergunning door het college en willen hier toch een aantal bezorgdheden meegeven.

Onze fractie herinnert het college alvast even aan haar 3 hoofdbezwaren bij de vorige aanvraag van mei 2021:

“Het college van burgemeester en schepenen staat achter het principe van kwalitatieve verdichting in de kernen op maat van een dorp, maar is geen voorstander van hoge verdichting. Om die reden heeft het eerder al het standpunt ingenomen dat Holsbeek-Plein niet mag geselecteerd worden als hoog dynamische kern.”

Onze fractie vraagt aan het bestuur om eindelijk eens een echte visie te ontwikkelen rond verdichting, groenaanleg, ontharding, parkeerruimte, laadpalen en duurzame vervoermiddelen. Ook in het kader van het nieuwe RUP dorpskernen en de plaatsen met voortraject zoals beschreven in de startnota mag een duidelijke visie over al deze zaken niet ontbreken. Zowel ontwikkelaars van grote als kleine bouwprojecten hebben nood aan éénduidige voorschriften die leiden naar het beeld dat we voor onze gemeente willen bereiken in de toekomst.

“Het voorzien van een openbaar groen plein is een positief element in de aanvraag.”

Wij merken op dat het openbaar groen plein bijna een are kleiner is op het huidige plan. We zijn ook niet onder de indruk van de groeninrichting. Uiteindelijk worden er een vijftigtal bomen gerooid waaronder een oude boomgaard van een dertigtal bomen en is er slechts op één plaats compensatie door een tiental bomen. Het groene karakter de boomgaard verdwijnt helemaal.

“Het college verwijst naar het advies van de GECORO, die aangeeft dat het deel tegen Bovenveld transparanter moet zijn, geen massieve blok.”

Onze fractie stelt vast dat op dat stuk nog steeds één blok van zes aaneengesloten woningen staat en dat er terecht vragen komen over parkeerplaatsen en bereikbaarheid van fietsenstallingen in de achtertuin. Kijk bijvoorbeeld eens naar Lot 11, dat erbij gepropt wordt. Dit zou ons inziens een niet verharde open ruimte kunnen zijn voor extra (bezoekers)parkeerplaatsen, laadpalen, fietsstallen of een ondergrondse afval-sorteer-straat.

Ten slotte hebben wij ook vragen bij de verplichte “last van bescheiden woonaanbod” (LBW). Projectontwikkelaars zijn namelijk verplicht om bij dergelijke grote projecten minstens 20% kleine, betaalbare en kwaliteitsvolle woningen te voorzien. In het geval van Schaliëndak moet dit dus voor 3 woningen voorzien worden.

Uit het addendum leiden we af dat de projectontwikkelaar voor 3 woningen de aankoopoptie ten bate van een sociale woonorganisatie of het lokaal bestuur laat gelden als waarborg voor het geval dat de projectontwikkelaar het bescheiden woonaanbod niet binnen de acht jaar zou kunnen realiseren.

Dat betekent dus dat, indien de verplichte bescheiden woningen acht jaar na de vergunning nog altijd niet gerealiseerd werden, de gemeente of een sociale woonorganisatie het recht heeft om de percelen terug te kopen (tegen de oorspronkelijke prijs, om speculatie tegen te gaan). Wij vinden niet dat de ontwikkelaar hier de mogelijkheid mag krijgen om de realisatie van bescheiden woningen op de lange baan te schuiven!

Onze fractie oppert het idee dat de gemeente de aankoopoptie eerder zou kunnen lichten en hierbij denken aan mogelijkheden zoals erfpacht en opstalrechten. Het bestuur zou de gronden kunnen kopen en bijvoorbeeld in erfpacht geven aan een bouwgroep of voor een cohousing project. Dit is een mogelijkheid om als gemeente effectief mee te werken aan het creëren van een betaalbaar woonaanbod.

Hoe zal de gemeente het bescheiden woonaanbod voor dit project afdwingen?

We wachten geduldig af wat het schepencollege over de nieuwe aanvraag zal beslissen in maart.

OVAM Zwerfvuil: handhavers aangesteld

De gemeenteraad stelt handhavers aan als GAS-vaststellers. Zij kunnen overtredingen zoals zwerfvuil achterlaten, sluikstorten en vernielingen vaststellen en doorgeven.

Vorig jaar werd hierrond vooral gesensibiliseerd, tijd voor actie nu.

Holsbeek kreeg een slecht rapport voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP)

Aan doelstellingen en engagementen op gebied van klimaat en energieverbruik ontbreekt het in Holsbeek niet. We hebben ondertussen een LEKP en een LEKP 2.0 (engagementen naar Vlaanderen toe om tegen 2050 energieneutraal te zijn, met 4 werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater), een engagement in het burgemeestersconvenant 2030 (een Europees initiatief om de CO2 uitstoot te verminderen en de gemeenten voor te bereiden op de klimaatadaptatie) en een Klimaatactieplan van de gemeente tegen 2050. Het ene al wat straffer dan het andere!

Onlangs kregen de gemeenten vanuit Vlaanderen hun eerste LEKP-rapport. Dit rapport brengt de klimaatacties van het lokale bestuur in beeld en zal regelmatig geactualiseerd worden. De cijfers voor Holsbeek zijn niet goed. We zien zelfs dat het energieverbruik en de CO2-uitstoot van het eigen patrimonium stijgt!

De doelstelling van het KAP (Klimaat Actie Plan) van Holsbeek is klimaatneutraal te zijn tegen 2050 door de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 tot nul te herleiden.

Dit zijn de plannen van het huidige bestuur om deze doelstelling te bereiken:

• Ruimtelijke ordening: volop de kaart te trekken van kernversterking
  • Gebouwen: energieverbruik verminderen, versnellen van de renovatiegraad van woningen.
  • De wagen aan de kant te laten staan
  • Ontharden waar het kan
  • Inzetten op hernieuwbare energie, energiebronnen zoals zon, wind en groene warmte.

Allemaal heel mooie doelstellingen, maar wat leert ons de praktijk? Hier en daar zijn wat losse acties maar een visie met realistisch plan van aanpak naar de toekomst toe ontbreekt nog steeds. Wij vroegen al herhaaldelijk naar een duidelijk en becijferd overzicht van de realisaties en vooropgestelde doelen uit het Klimaat Actie Plan. Het bestuur is nauwelijks in staat om een overzicht en cijfers voor te leggen waaruit blijkt of we al dan niet op de goede weg zijn. Wij pleiten bijvoorbeeld voor een monitoring van het eigen energieverbruik en CO2 uitstoot en de opmaak van een kostenplaatje.

In het lijvige KAP missen wij zin voor realiteit. Voor veel vooropgestelde acties kunnen we niet voldoen aan de technologische vereisten, de nodige budgetten en renovaties.

Onze fractie vraagt dan ook meer focus op acties die haalbaar en betaalbaar zijn, en die onze inwoners een duidelijk beeld geven van hoe we de doelen kunnen bereiken. Een berekende visie dus!

Bovendien zou de gemeente zelf het goede voorbeeld mogen geven. Zo werd nog niets van het eigen openbaar domein of eigendommen onthard, bomen werden door de gemeente amper aangeplant. Gelukkig zijn er al wel een aantal particulieren, organisaties of de provincie die inspanningen doen voor onze gemeente. Een samenwerking met andere gemeente valt te ovrwegen om samen tot een aantal doelstellingen te komen.

Bekijk het LEKP-rapport voor Holsbeek hier:

Jouw LEKP klimaatdoelstellingen | Lokaal Klimaatpactportaal

Bankautomaten in Holsbeek: stand van zaken

Net zoals de gemeente Holsbeek zien Vlaamse steden en gemeenten met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntiemaatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaat in de buurt hebben, lijden hieronder.

Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.

Ondertussen hebben de 4 grootbanken in België zoals we weten het Batopin project opgestart. Het aandringen van de gemeente Holsbeek om ook in onze gemeente een geldautomaat te plaatsen heeft tot nu toe niet veel opgeleverd.

Er worden op dit ogenblik parlementaire initiatieven genomen om lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Dit voorstel lost het algemeen probleem van het chronisch tekort aan bankautomaten natuurlijk ook niet op. Maar het kan wel een deel van de oplossing zijn om op korte termijn de toegang tot cash geld te verbeteren. Geldautomaten in handelszaken in de buurlanden zoals Nederland en Frankrijk bijvoorbeeld, zijn heel normaal en wijdverspreid.

Wij vroegen het bestuur om de federale regering, en in het bijzonder de Minister van Economie, aan te schrijven om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven op te starten om dergelijke voorstellen mogelijk te maken.

Volgens de burgemeester is dit in Holsbeek niet aan de orde en wordt er dus geen gevolg gegeven aan onze oproep. Jammer, we zouden alle mogelijke manieren grondig moeten onderzoeken om tot een oplossing te komen.

Gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen in Holsbeek?

De gemeente Holsbeek kan een projectvoorstel indienen om langdurig werkzoekenden te begeleiden door hen in te schakelen bij een aantal laagdrempelige en kleinschalige taken zoals hulp bij de groendienst, administratief werk, personenvervoer of toezicht. Op deze kunnen ze opnieuw sociale vaardigheden en het nodige arbeidsritme verwerven om hun weg naar de arbeidsmarkt te vinden. Via een Europees fonds subsidieert Vlaanderen de kosten voor de gemeente.

Jammer genoeg gaat het bestuur hier niet op in op ons voorstel om hiervoor in te tekenen?

N-VA wil verplichte gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen: “Wie weigert, kan sancties krijgen van de VDAB” | Holsbeek | hln.be

Naambordjes voor buurt- en voetwegen in Holsbeek: gemiste kans

In meer dan 30 van onze Vlaams-Brabantse gemeenten vind je ze al: de geel-zwarte naambordjes bij trage wegen. Dankzij deze naambordjes maak je als gemeente duidelijk dat de wegen toegankelijk zijn én dat iedereen ze permanent mag gebruiken. Elk jaar krijgt de gemeente de kans om in te tekenen voor een gezamenlijke aankoop. De provincie betaalt zowel de aankoop als de levering. Ook dit jaar worden er weer 293 bordjes geplaatst in 5 gemeenten.

Ook dit jaar vroegen we de bevoegde schepen naar een stand van zaken voor Holsbeek. En nog steeds komen hier geen bordjes, omdat de schepen absoluut een QR code op die bordjes wil. Ons ontgaat alvast de meerwaarde van die QR code maar bovenal vinden we het jammer dat die éénvormige naamduiding van trage wegen in heel Vlaams Brabant in ons wandelparadijs ontbreekt.

Trajectcontrole Kerkstraatje-Dutselhoek

Net zoals in alle andere gemeenten van de politiezone, namelijk Bierbeek, Boutersem en Lubbeek, komt er ook in Holsbeek een trajectcontrole. Die zal geplaatst worden in Kortrijk-Dutsel van Kerkstraatje tot Dutselhoek, in beide richtingen. De gemeenteraad keurde een investeringsbudget van 150.000 euro goed voor de aankoop van een trajectcontrole in eigen beheer. Voor het jaarlijks onderhoud wordt 30.000 euro voorzien. Gezien de gemeente werkt met GASboetes zullen de inkomsten van overtredingen voor de gemeente zelf zijn. Er wordt een terugverdientijd van 3 à 6 maanden voorspeld. De inkomsten zullen ook gebruikt  worden voor investeringen in verkeersveiligheid voor Holsbeek.

Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning. Onze fractie vraagt om deze investering ook in te schakelen voor andere toepassingen zoals opsporing van dievenbendes en het mijden van zwaar verkeer in onze dorpskernen.