Nieuws uit de gemeenteraad - 25 oktober 2022 -

Op 29 oktober 2022

Meer verkeersveiligheid in Hooghuis in Nieuwrode

Het huidige bestuur verzaakt aan haar belofte om de rioleringswerken en de heraanleg van de weg nog deze legislatuur uit te voeren. De bewoners van Hooghuis klagen al geruime tijd over sluipverkeer en overdreven snelheid in hun straat. Daarom vroegen wij tijdens de gemeenteraad om toch al eerder een paar gepaste maatregelen te nemen. We dringen aan om hierover snel in overleg te gaan gaat met de buurt. Een mogelijke oplossing is volgens ons de inrichting als fietsstraat. Samen met de afschaffing van de voorrang van rechts aan de Rodestraat zou dit zorgen voor meer leefbaarheid en verkeersveiligheid in Hooghuis.

Volgens de bevoegde schepen erkent ook de politie de problematische situatie in Hooghuis en raadt ze aan om eerst voor meer verkeersveiligheid te zorgen vooraleer een fietsstraat in te richten. Er wordt dan gedacht aan enkele rijrichting en zone 30. Dat juichen wij zeker toe! Maar wat blijkt? Het bestuur wil wachten om enkele eenvoudige maatregelen te nemen tot na de heraanleg van de Rodestraat en Hoekje. Deze werken moeten nog van start gaan. Voor de bewoners van Hooghuis betekent dit nog een aantal jaren wachten op een veilige woonomgeving. Bijzonder jammer!

N-VA Holsbeek pleit voor meer verkeersveiligheid aan Hooghuis | Leuven Actueel

Afschaffing voorrang van rechts

De gemeente heeft in Holsbeek-dorp recent een aantal aanpassingen gedaan om de voorrang van rechts regel kracht bij te zetten met de bedoeling om het verkeer af te remmen. Op veel kruispunten in Holsbeek geldt nog de voorrang van rechts. In principe is dit een eenvoudige regel, toch zorgt ze in de realiteit dikwijls voor onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituaties.

N-VA Holsbeek vindt het belangrijk dat ook de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals jonge kinderen en senioren de verkeerssituatie goed kunnen inschatten. Volgens ons is de juiste inrichting van een kruispunt veel efficiënter om een lagere snelheid af te dwingen. In de schoolomgevingen kunnen bijvoorbeeld slimme verkeerslichten met een “rode rem” geplaatst worden: Ga je over de snelheidslimiet, dan krijg je een rood licht.

Uit een recent onderzoek van VAB blijkt trouwens dat het afschaffen van de voorrang van rechts de verkeersveiligheid ten goede komt.

Om onze gemeente verkeersveiliger te maken en een vlotte doorstroom via de ruggengraat te realiseren, vraagt N-VA Holsbeek om de voorrang van rechts op het hele grondgebied van de gemeente zoveel mogelijk af te schaffen.

Het bestuur blijft jammer genoeg bij haar standpunt en wil slechts op bepaalde plaatsen langs de heraangelegde Ruggegraat de voorrang van rechts afschaffen. Ook de situatie in Holsbeek dorp blijft zoals ze is, zelfs na de heraanleg van de Nobelberg.

Jammer dat onze voorstellen niet onderzocht en overwogen worden. We zijn trouwens benieuwd naar de al lang aangekondigde vernieuwing van het mobiliteitsplan van 2011. Zal dit meer soelaas brengen?

N-VA Holsbeek pleit voor de afschaffing van de voorrang van rechts | Leuven Actueel

N-VA pleit voor afschaffing voorrang van rechts in Holsbeek: “Komt verkeersveiligheid ten goede” | Holsbeek | hln.be

Oppositiepartij N-VA wil voorrang van rechts afschaffen in Holsbeek - ROB-tv (robtv.be)

Verkeersinrichting Langeveld

Er werd uiteindelijk gekozen voor verkeersscenario drie waarbij de knip verlegd wordt naar de andere kant van de Oude Daalputstraat. Deze beslissing werd al aangekondigd in de pers en stond al te lezen in de laatste versie van het gemeentelijk infoblad terwijl dit nog niet eens op de agenda van de gemeenteraad gebracht werd.  Ongehoord vinden wij dit!

Het is aan de gemeenteraad om hierover te beslissen en daarna kan de uitvoering kan starten.

Wannéér de blokken aan de Pleinstraat verdwijnen en de heraanleg effectief zal starten, blijft nog onduidelijk. Ook hebben de inwoners die deelnamen aan het participatieproces en een profiel aangemaakt hebben met hun contactgegevens, geen persoonlijke respons gekregen. Een degelijk participatieproces doorlopen… dat staat in Holsbeek nog altijd in de kinderschoenen.

Holsbeek neemt beslissing over heraanleg Langeveld, maar oppositiepartij N-VA is niet akkoord: “We hopen op nog een ander scenario” | Holsbeek | hln.be

Subsidies voor sportverenigingen en harmonie-orkesten

De coronacrisis had een grote impact op het Holsbeekse verenigingsleven. De dienst vrije tijd van de gemeente maakte een overzicht van de uitbetaling van de subsidies over de 3 laatste niet-corona jaren. Aan de hand daarvan werd beslist om dezelfde verdeling te hanteren en het gemiddelde van de 3 jaar uit te betalen. Goed bekeken!

Broodzakken of flyers?

De gemeente besteedde onlangs 1.250 euro om op 10.000 broodzakken de infoavond rond de thermografische luchtfoto en het energieloket aan te kondigen. Die infoavond ging door op 6 oktober, terwijl veel van die zakken nu nog steeds in de winkel liggen. Volgens ons was een flyer in elke brievenbus goedkoper en efficiënter geweest. Voor de opening van de Leuvensebaan op 15 oktober kwam er dan wel een flyer. Waarom hier geen 2 vliegen in één klap slaan?

Wij merken in het algemeen dat de communicatie over evenementen te weinig mensen bereikt. Niet iedereen bekijkt de website of het gemeentelijk infoblad. Wij pleiten bijvoorbeeld al lang voor een gemeentelijke Facebookpagina, waarmee op een eenvoudige manier veel mensen de boodschap ontvangen.

Nadenken over fusie en de toekomst van onze gemeente?

In veel van onze buurtgemeenten wordt momenteel nagedacht over fusies en worden gesprekken opgestart. Ook naar onze gemeente toe, zullen ongetwijfeld vragen komen in dit verband. Lees bijvoorbeeld het onderstaande persartikel uit Tielt-Winge eens.

Gemeentefusie kan letterlijk nog alle kanten uit: bestuur neemt ook andere gemeenten in visier (Aarschot) | Het Nieuwsblad

Wij vragen ons dan ook af of het geen tijd is om ons hierop voor te bereiden en minstens eens grondig na te denken over een aantal mogelijke pistes. Welke buurgemeenten kunnen bijvoorbeeld een geschikte partner zijn om onze burgers een efficiëntere dienstverlening te bezorgen? Los van het feit of we voor of tegen fusies zijn, los van partijpolitieke overwegingen, moeten we bekijken of we in de toekomst voldoende bestuurskracht aan de dag kunnen leggen. De dienstverlening aan onze burgers wordt steeds complexer en veeleisender. Geschikt personeel vinden, wordt steeds moelijker. Schaalvergroting kan op dit vlak voordelen opleveren omdat door het samenleggen van middelen de juiste expertise op het juiste niveau wordt aangetrokken. De nieuwe structuren mogen natuurlijk geen doel op zich zijn maar een middel om tot een beter bestuur te komen. De kans bestaat dat fusioneren verplicht zal worden. Willen wij dan gedwongen worden om te fusioneren met een gemeente die ons minder mogelijkheden biedt?

Onze burgemeester antwoordt op onze bezorgde vraag dat de gemeente elke dag aan de slag is om de problemen van de Holsbekenaar op te lossen, investeert in de toekomst van Holsbeek en niet bezig wil zijn met bestuurlijke hervormingen waar de burgers niets mee zijn. Hopelijk komt deze manier van denken ons binnen enkele jaren niet duur te staan!