Nieuws uit de gemeenteraad -23 november 2021-

Op 24 november 2021

Verkeersveiligheid Holsbeek dorp: studie?

In mei 2021 besliste het schepencollege om een verkeersstudie aan te vragen over de verkeersveiligheid in Holsbeek-dorp.

• De heraanleg van de Nobelberg staat gepland met dubbele rijrichting op de Nobelberg en éénrichtingsverkeer in de Gebr. Van Tiltstraat. De studie zal duidelijk maken of deze keuze overeind blijft.
  • Voor de schoolomgeving blijven er bezorgdheden. Wij stellen ons onder andere vragen bij een aantal verkeersregels en markeringen op de kruispunten Nobelberg, Kortrijksebaan, Asseltveld en Meesberg. De markeringen rond de voorrangsregels zijn hier helemaal niet duidelijk voor de inwoners en zorgen voor verwarring. De interpretatie van de regels laat dikwijls te wensen over waardoor zowel bestuurders als fietsers zich niet aan de voorrang-van-rechts-regel houden. Dit kan leiden tot ongevallen en zelfs aansprakelijkheidsvordering wegens het creëren van een onduidelijke, verwarrende verkeerssituatie. Misschien is het beter om de voorrang van rechts hier af te schaffen, in combinatie met een aantal aanvullende maatregelen die de verkeersveiligheid rond de scholen verbeteren.

Wij vroegen een stand van zaken en kregen te horen dat Vectris, die tellingen en observaties uitvoerde, een rapport voorbereidt. Het gemeentebestuur verwacht dat hierrond tegen eind december een verkeersadviesraad georganiseerd zal worden en belooft een participatietraject voor de inwoners.

Wij zijn in elk geval voorstander van een toelichting door Vectris waarop geïnteresseerden fysiek aanwezig kunnen zijn. Na de adviezen van GECORO en de verkeersadviesraad gaan wij ervan uit dat dit ook in een gemeenteraadscommissie zal behandeld worden.

Plannen dorpskernen: stand van zaken

Bijna een jaar geleden, in december 2020, lanceerde onze gemeente het participatieplatform www.holsbeekdenktmee.be.

Ongeveer 320 mensen gaven online input, 14 ideeën werden ingediend en 34 mensen schreven zich in voor begeleide wandelingen. Een lage opkomst volgens ons, mede door corona, maar ook door te weinig visibiliteit. Bevragingen door brochures per post of meer aanwezigheid in het straatbeeld door affiches hadden kunnen bijdragen tot meer input van de inwoners.

Toch was er een duidelijke trend in de reacties:

• Het thema mobiliteit kwam het vaakst aan bod. Inwoners vragen om zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer uit de dorpskernen weg te houden en autoluwe zones te creëren.
  • Er een expliciete vraag naar meer groen, meer verblijfsruimte in de dorpskernen. De nood aan een plaats voor ontspanning, ontmoeting en sociaal contact in een gezellige dorpskern is groot. Ook het behoud van waardevolle dorpszichten, gebouwen met erfgoedwaarde en van open ruimte vinden inwoners belangrijk.
  • Meer betaalbare woonvormen zijn al langer gewenst in Holsbeek.

Onze fractie vroeg in welke mate deze waardevolle input al meegenomen werd in concrete actie. We kregen als antwoord dat een startnota opgemaakt werd die behandeld zal worden in de GECORO en in de gemeenteraad. In een volgende fase zullen er ook nog participatiemomenten voor de inwoners komen.

Wij volgen dit zeker op!

Verslag van de gemeenteraad: op de website?

Op de website van de gemeente kan iedereen bij de notulen van de gemeenteraad zittingsverslagen terugvinden tot 27 april 2021. Waarom werden volgende verslagen niet meer gepubliceerd? “Dit is geen verplichting” antwoordt het bestuur, “de notulen zijn er voor de raadsleden maar geïnteresseerde inwoners kunnen die altijd opvragen bij de gemeente.” Wij vinden dat het net heel gemakkelijk moet zijn voor de inwoners van Holsbeek om de tussenkomsten en vragen van gemeenteraadsleden te kunnen lezen. Eerder vroegen we al om de gemeenteraden live te streamen, maar ook hier had het bestuur geen zin in. Een gemeente die trots is op haar beleid zou dit allemaal met plezier doen, denken wij dan.

Nieuw arbeidsreglement

Er werd een nieuw, gemeenschappelijk arbeidsreglement opgemaakt voor gemeente- en OCMW personeel. Een hele verbetering want er worden duidelijke afspraken gemaakt rond uurroosters, verlof, ziekte, veiligheid en deontologie. Het neutraliteitsprincipe blijft voor ons belangrijk. Politieke, ideologische, religieuze of filosofische propaganda en symbolen zijn verboden op de werkplek en zo staat het ook in het arbeidsreglement.

Energieloket: ja    Woonloket: ?

Holsbeek verlengt haar overeenkomst met IGO voor het energieloket, waar inwoners advies krijgen over energie besparen, energiezuinige renovaties en premies. Een goede zaak!

Van de 30 gemeenten die bij IGO aangesloten zijn, hebben alleen Holsbeek en Leuven geen geïntegreerd woon- en energieloket.

Sinds de coronacrisis zijn we ons er nog meer van bewust dat een goede woning een essentiële behoefte is. Het “besluit lokaal woonbeleid” van 16 november 2018 dat de prioritaire beleidsdoelstellingen op vlak van lokaal woonbeleid vastlegt, stelt duidelijk:

• De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden.
  • De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
  • Informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen over wonen.

Om een kwaliteitsvol lokaal woningbeleid uit te bouwen, is er volgens ons een structurele samenwerking nodig met lokale partners en met mensen die de nodige expertise hebben in het domein wonen. Dit ontbreekt in Holsbeek.

Behalve goede expertise opbouwen, kan een samenwerkingsverband voor de nodige lijm zorgen om belangrijke beleidsdoelstellingen op een efficiënte manier te realiseren:

• Het in kaart brengen van vraag en aanbod op de woningmarkt, het activeren van gronden en panden rond sociaal wonen, de aanpak van leegstand en de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium met bijzondere aandacht voor de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden.
  • Goede ruimtelijke ordening
  • Voorzien van nood- of doorgangswoningen
  • Advies aan inwoners rond alle ondersteuningsmaatregelen en Vlaamse tegemoetkomingen, rond sociaal huren, kopen en lenen, rond veiligheid, gezondheid en woonkwaliteitssnormen

Uiteraard staat hier ook een prijskaartje tegenover, daar zijn we ons zeker van bewust. Vlaanderen helpt initiatief nemende gemeenten hierin met verschillende subsidies.

Ecowerf en afval: DIFTAR systeem?

Holsbeek is 1 van de 27 gemeenten die haar samenwerking met Ecowerf voor afvalophaling en afvalverwerking verlengt. 23 besturen werken ondertussen met het DifTar-systeem voor restafval en GFT en 19 gemeenten werken met het DifTar-systeem voor papier en karton. Hier geldt het principe “Wie weinig afval heeft, betaalt minder” en worden mensen nog meer gestimuleerd om zo weinig mogelijk afval over te houden.

Wij vragen aan de gemeente om dit ook in overweging te nemen. De kosten voor afvalophaling en -verwerking lopen jaarlijks op en ook de hoeveelheid afval vooral GFT neemt toe in Holsbeek.

Het lijkt ons een goed begin om te starten me de gele container voor papier. Papier ophalen in containers is gebruiksvriendelijker voor de inwoners, fysiek minder belastend voor de ophalers en voorkomt waaivuil. Voor ongeveer 10 euro per jaar kunnen de inwoners over een container van 240 liter beschikken. Er zijn 3 container-formaten beschikbaar.   In andere gemeenten kiest meer dan 90% van de inwoners voor dit systeem. Papier en karton naar het recyclagepark brengen blijft hierbij ook nog steeds mogelijk.

Jammer dat het bestuur hier geen oren naar heeft.

Nieuwrode: verlichting en leveringen

De verlichting op en rond het dorpsplein van Nieuwrode valt nu al meer dan maand regelmatig uit. Het is vroeg donker en dit leidt tot gevaarlijke situaties op en rond de parking. We dringen aan bij de bevoegde schepen om bij Fluvius een snellere interventie te vragen.

De leveringen bij de Carrefour kunnen niet op een veilige manier gebeuren doordat de vrachtwagens tijdens de levering op de weg moeten staan. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties. We dringen aan om een parkeerplaats te voorzien tussen de kerk en de Carrefour, enkel voor leveringen.