Nieuws uit de gemeenteraad - 23 mei 2023 -

Op 31 mei 2023

Aanpassingen aan snelheidsreglementering in Holsbeek

Op deze gemeenteraad wordt goedgekeurd dat de snelheid in de Daalputstraat vanaf de brug over de E314 tot aan de grens met Wilsele 50 km/u wordt, om te vermijden dat de maximaal toegelaten snelheid voortdurend wisselt in deze zone.

In Holsbeek geldt het algemeen principe dat het volledige grondgebied, met uitzondering van de verbindingswegen, een zone 50 vormt.

Aansluitend bij dit punt stelde onze fractie 3 vragen:

  1. Op de gemeenteraad van 22 februari 2022 vroegen wij een snelheidswijzing van 70 naar 50 km/u vanaf de wegverlegging op de Rotselaarsebaan tot in de dorpskern. Het bestuur keurde onze vraag goed, maar koppelde de uitvoering aan de ingebruikname van de nieuwe parking voor de sportvelden aan de Rotselaarsebaan. Anderhalf jaar later kennen we nog steeds geen concrete datum voor de aanleg van die parking, en blijft de toegelaten snelheid 70 km/uur.  Waarom nog uitstellen? Gemeentebestuur gaat maximumsnelheid op deel van Rotselaarsebaan verlagen, maar oppositie wil dat maatregel vroeger wordt ingevoerd: “Onbegrijpelijk” | Holsbeek | hln.be
  2. Kan het stukje op de Kortrijksebaan tussen het Rustoord en het Kwadraat (Stonefood) ook zone 30 worden? Het lijkt het ons eveneens aangewezen om de zone 30 aan de beenhouwerij omhoog richting Kartuizer verder uit te breiden. Wij vragen om beide zaken op de agenda te zetten en mee te onderzoeken in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan dat in de maak is. De bevoegde schepen antwoordt dat het inderdaad in dat kader “kan” bekeken worden.
  3. Wij vragen om de borden “zone 30” in de Sint Maurusstraat conform de beslissing van de gemeenteraad te plaatsen, zodat de zone 30 begint aan het kruispunt met de Verhaegenstraat. Dit zal bekeken worden.

Herstelling  Asfaltwegen 

Voor de herstelling van asfaltwegen die in slechte staat zijn, werd een selectie gemaakt van de “prioritair te herstellen” wegen. Volgens de bevoegde schepen zullen eerst de wegen aangepakt worden waar in de nabije toekomst geen rioleringswerken worden gepland, zoals de Leuvensebaan, Pleinstraat, Kastanjeweg, Chartreuzenberg, Gildestraat, Rodeberg, Roostweg-Geestmolenstraat, Kerkebos , Gobbelsrode en Dorp.

Maar wat met de Veeliedenstraat, Luttelkolen, Lozenhoek, Steenstapweg, Rot, … ?

Wij hadden graag een meer uitgebreide toelichting gekregen bij dit prioriteitenplan, met als basis een volledige screening van de straten.

Aanleg Hulsbergweg

De heraanleg van de Hulsbergweg doet bij ons een aantal vragen rijzen. We merken op dat het voetpad te pas en te onpas verspringt, versmalt en verandert van ondergrond (blokjes, kiezels en aarde). Wij vragen ons af hoe dit plan van aanleg tot stand kwam?

Volgens het Gewestplan is de Hulsbergweg "woongebied". Toch is er blijkbaar sprake van een stuk groenzone waar geen voetpad aangelegd wordt? Wat is die groenzone juist en hoe is die tot stand gekomen? 

Het bestuur antwoordt dat een eerste ontwerp werd voorgelegd aan verschillende delegaties bewoners, waarna een aantal aanpassingen gebeurd zijn en vervolgens teruggekoppeld werd naar de bewoners. De meningen waren nogal verdeeld over het voetpad. Enerzijds gaat het hier over een woongebied maar anderzijds is er weinig doorgaand verkeer. Het bestuur geeft toe misschien wat te soepel geweest te zijn om aan alle verschillende wensen tegemoet te komen. De groenzone blijkt gewoon een grasberm te zijn, waar op vraag van de bewoners geen voetpad kwam.

Het resultaat is onduidelijkheid en wrevel. Werden sommige bewoners meer gehoord dan andere, en kunnen bewoners zelf beslissen of er al dan niet een voetpad of een groenzone voor hun deur komt? Wie is nu verantwoordelijk voor het onderhoud van de groenzone en wat met overhangende takken en bladeren?

Volgens de bevoegde schepen is het antwoord te vinden in het GAS reglement dat te raadplegen is op de website van de gemeente:

Gemeentelijk administratieve sancties (reglement) - Gemeente Holsbeek

 

Stand van zaken rond Gildezaal Kortrijk-Dutsel

Het bestuur laat weten de gemeente en het bisdom al een eerste constructief gesprek achter de rug hebben. Nog vóór de zomer komt er een tweede gesprek. Wij hopen mee op een goede afloop.  

 

Geldautomaten en internetbereik

Holsbeek is één van de zeldzame gemeenten die geen enkel bankautomaat op haar grondgebied heeft.

Daarenboven hebben lokale handelaars meermaals aangegeven dat ze veel problemen hebben met Payconiq door een slecht bereik bij verschillende providers. Het gebruik van bancontact brengt dan weer heel wat kosten mee.  

Het antwoord op onze vragen tijdens de gemeenteraad klonk weinig hoopvol:

  • Hoe zit het met de nieuwe GSM-mast van Telenet in de kerktoren van Nieuwrode? “Telenet heeft nog niet beslist om die te plaatsen en heeft geen antwoord gegeven op een aangetekend schrijven van de gemeente.”
  • Is er al nieuws van Bpost in verband met een geldautomaat in het postkantoor? “Bpost onderzoekt dit nog.”
  • In Holsbeek zou er pas tegen 2028 een fibernet zijn. Klopt dit? “Alleen op Holsbeek-Plein zal Proximus een fibernet voorzien de eerst komende maanden. Telenet moet hier nog aan beginnen.”

https://www.holsbeek.be/start-aanleg-fibernetwerk-in-holsbeek

Een skatepark?

We zagen onlangs een oproep van de jeugddienst van Holsbeek verschijnen:

“Ben of ken jij een (of meerdere) skater(s) uit Holsbeek die graag de skatecommunity van Holsbeek wil vertegenwoordigen in de "HI"? Neem dan snel contact op met onze communicatiedienst via communicatie [at] holsbeek.be of stuur ons een berichtje via Facebook.”

We herinneren ons ook een overleg met de skaters, ook alweer een jaar geleden ondertussen.

Onze fractie vroeg aan het bestuur wanneer het langverwachte skatepark er nu eindelijk komt?

We kregen dit antwoord:

Of er een echt skatepark komt op de (ook al lang verwachte) sportsite De Bruul moet nog op het schepencollege beslist worden.
Op de sportsite in Holsbeek is het nog steeds wachten omdat er nog geen exacte  locatie beslist is. Ook daar nog lang geen skatepark in het vooruitzicht dus.

De skaters zullen het weeral met mobiele skaterampen moeten doen deze zomer. Het bestuur wil klein beginnen, met een skate-community, tja,…

Bereikbaarheid Vierbunder

Een vraag van ons gemeenteraadslid Herman Van Criekingen:

Omdat Vierbunder in Kortrijk-Dutsel twee ingangen heeft op Gobbelsrode en de twee stukken enkel door een veldweg verbonden zijn, hebben de hulpdiensten soms moeilijkheden om onmiddellijk  de juiste weg te vinden. Ook vrachtwagens kunnen hier niet zo maar passeren.

Wij vroegen om de huisnummers ook aan begin van de straat weer te geven. De bevoegde schepen beloofde dat dit in orde komt. Een goede zaak!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is