Nieuws uit de gemeenteraad -23 juni 2020-

Op 25 juni 2020

-STRAATNAAMBORDJES VOOR TRAGE WEGEN AANKOPEN: voorstel van N-VA Holsbeek:  Sabine Wyns

De provincie Vlaams-Brabant doet in het najaar 2020 een volgende oproep voor samenaankoop van naambordjes voor trage wegen. In meer dan de helft van de Vlaams-Brabantse gemeenten staan ze al: de geel-zwarte naamborden bij trage wegen. Een straatnaambord bij een wegje geeft aan dat het toegankelijk is en dat iedereen het mag gebruiken. Doorsteekjes die zichtbaar toegankelijk zijn, worden meer gebruikt. Je promoot zo dus ook het stappen en trappen in de gemeente. De provinice betaalt zowel de aankoop als de levering van de bordjes. De volgende gegevens kunnen opgenomen worden op het naambord: voetwegnummer, officiële naam van de voetweg, logo van de gemeente en deelgemeentenaam.

Ons voorstel werd echter spijtig genoeg door het huidige bestuur volledig weggestemd op de gemeenteraad. Schepen Rudy Janssens gaf aan in de toekomst liever zelf straatnaambordjes te ontwerpen en te plaatsen. Een spijtige zaak aangezien we zo als gemeente de betaling door de provincie mislopen en zelf voor de kosten opdraaien. Bovendien staan in onze buurtgemeenten reeds bordjes van de provincie. Het zou mooi zijn geweest, mochten ook wij op dezelfde, uniforme manier bordjes plaatsen. Nochtans vroeg de gemeente Holsbeek reeds in 2012 ondersteuning aan de provincie Vlaams-Brabant om trage wegen te helpen opwaarderen, begrijpe wie begrijpen kan. Zelfs over een netwerkkaart met alle trage wegen erop, werd honend gereageerd met: “Er is al een overvloed aan kaartjes beschikbaar in Holsbeek.”, waarop een heel deel kaartjes uit de oude doos werden bovengehaald.

-HERBRUIKBARE BEKERS AANKOPEN: voorstel van N-VA Holsbeek: Sabine Wyns

Vanaf 1 januari 2020 geldt er een verbod voor organisatoren van evenementen om drank te serveren in wegwerpverpakkingen. Lokale overheden zijn zelfs verplicht om volledig herbruikbaar te werken vanaf 1 januari. Heel wat gemeentes zijn in het bezit van herbruikbare bekers voor de eigen gemeentediensten en stellen deze bekers ter beschikking aan de scholen en verenigingen binnen hun gemeente. Als lokale overheid ben je in dit duurzaam verhaal de ideale partner voor je lokale verenigingen. Voor veel jeugdverenigingen is deze nieuwe regelgeving financieel en op vlak van vrijwilligersinzet een grote uitdaging. Hen hierbij ondersteunen maakt je verhaal rond duurzaamheid sterker. Dankzij de herbruikbare bekers bespaar je een hele hoop afval, het helpt de verenigingen en het is goed voor het milieu. Naast dat ze milieuvriendelijker zijn, zorgen ze ook voor minder opruimwerk. Via de Vlaamse regering wordt trouwens de aankoop van herbruikbare bekers voor de helft terugbetaald. Zo heeft de Vlaamse regering dit jaar al meer dan 6 miljoen euro subsidies gegeven aan lokale besturen en intercommunales om hen aan te zetten tot hergebruik van goederen en beter sorteren van afval.

Ons voorstel om als gemeente na een consultatieronde, voldoende herbruikbare bekers aan te kopen en ter beschikking te stellen van de verenigingen en scholen werd niet goedgekeurd door het huidige bestuur. Zij willen hierin niet investeren en willen geen tijd steken in het organiseren van een uitleensysteem. De verenigingen en scholen zullen dus zelf op zoek moeten gaan naar  alternatieven voor plastic bekers. Een gemiste kans om als gemeente een voortrekkersrol op te nemen op de weg naar een groen en duurzaam beleid.

-AANPASSING SCHOOLREGLEMENT: Herman Van Criekingen

Op de gemeenteraad werden de geactualiseerde schoolreglementen van de gemeentescholen door iedereen goedgekeurd.

Onze fractie had een bemerking bij de verwoording van het pedagogisch project in de infobrochure. Er staat hetvolgende te lezen: Onze school is een gemeentelijke school en organiseert kleuteronderwijs en lager onderwijs. Alle kinderen zijn welkom, jongens en meisjes, al dan niet Belg. Ze worden er voorbereid op een leven in een multiculturele samenleving, in een open geest van respect en verdraagzaamheid. We willen de kinderen begeleiden in hun ontwikkeling en hun ontdekking van de wereld.

Onze fractie is voorstander om dit zo te verwoorden:

De kennis van de eigen Vlaamse cultuur, identiteit en geschiedenis vormen de basis om andere culturen te leren ontdekken. Van hieruit hebben we aandacht voor wat er in Vlaanderen, België, Europa en de wereld gebeurt en geven we de leerlingen hierop een brede kijk.

Een warme oproep om in de toekomst in overleg met het bestuur, de scholen, de directies na te denken over hoe we vanuit onze Vlaamse cultuur, mee een gemeenschap kunnen vormen waarin iedereen zich thuisvoelt.

-KAMPEREN ZOMER 2020 HOLSBEEK: Jo Vanmechelen

Op de gemeenteraad werd een reglement kamperen voorgesteld voor de zomer van 2020. Nu we ingevolge de corona-pandemie minder geneigd zijn om te reizen, zien inwoners hierin een kans om in hun tuin betalende kampeerplaatsen aan te bieden.

Weliswaar zijn wij voor kleinschalig kamperen in eigen gemeente, maar onze fractie onthield zich in deze stemming. De gemeente kan voorwaarden opleggen op het vlak van veiligheid en hygiëne of openbare orde, die bevoegdheden van de gemeente zijn. De gemeente kan niet zomaar bijkomende voorwaarden opleggen aan de uitbating van een camping. Hier beroept de gemeente zich uitdrukkelijk op de regelgeving ruimtelijke ordening en op het logiesdecreet, twee regelgevingen waar de gemeente niet de bevoegdheid heeft om zomaar generieke beperkingen te gaan opleggen bij het reglement.
Bijvoorbeeld  voor een kampeerplaats een afstand van 100 m opleggen t.o.v. bewoning gaat erg ver, is redelijk willekeurig en is volgens ons niet te verantwoorden op basis van bvb veiligheid of openbare orde . Er zijn tal van campings die in veel dichter bewoond gebied liggen zonder enig probleem van overlast.

-BEUKENDREEF VAN TILT en DUBBELE HOLLE WEG: Sabine Wyns

-Omwille van de later geplande werken op de Leuvensebaan wordt er een omleiding voorzien langs de Oude Daalputstraat, waarbij er een extra rijstrook wordt aangelegd in deze straat. Wij willen toch de aandacht vestigen op de meer dan 100 jaar oude beukendreef naar het Kasteel Van Tilt. Volgens het standaardbestek 250, de basis voor wegenwerken in Vlaanderen moet er rekening gehouden worden met groenbeheer en een beschermingszone voor deze bomen. De wortels van deze bomen strekken zich uit over meer dan 12 meter, beschadigingen hieraan kunnen de dood van een oude beuk betekenen. Is er overleg geweest met erfgoed aangezien de dreef tot landschappelijk erfgoed behoort?  Is er vastgesteld tot waar de wortels komen?  Bovendien stelt de vereniging voor openbaar groen werfposters, posters voor waarschuwingsborden en boomwaardeborden ter beschikking. Gaat er nog signalisatie aangebracht worden? Binnen een straal van gemiddeld 12 meter rond de bomen mogen bijvoorbeeld geen auto’s parkeren. Controleert de gemeente de uitvoering van de werken? Hier moet dringend werk van gemaakt worden. We moeten absoluut zorg dragen voor dit alomgekend groen monument in Holsbeek. Wij volgen dit zeker op.

- Iedereen kent wel de dubbele holle weg die de Kayestraat verbindt met de Meesberg. Hij wordt zelfs in de Meesbergwandeling (net zoals De Dreef van Tilt) omschreven als een echt curiosum. Door erosie zijn de bomen bovenop het talud stilaan één voor één aan het vallen. Wij vinden het echt belangrijk dat deze unieke dubbele holle weg verzekerd wordt voor de toekomst. Kan hier geen beheerplan met instandhoudingswerken opgemaakt worden door Regionaal Landschap Noord-Hageland? Aangezien deze weg niet in volledige eigendom is van de gemeente, is een overleg met de eigenaar hier meer dan gewenst.

-RUP DE BRUUL: Jo Vanmechelen

Nog steeds geen finaal ondertekende overeenkomst bij de notaris voor de gronden waarvoor een minnelijke schikking is opgesteld. Ook is er nog altijd geen vooruitgang geboekt in de mogelijke aankoop van de 2 laatste percelen van in totaal meer dan 90 are. De gemeente overweegt zelfs deze laatste terreinen niet aan te kopen. Een voorbarig persartikel:

-TERREIN CHIRO KORTRIJK-DUTSEL: Sabine Wyns

Bijna een jaar geleden werd dit al eens aangehaald op de gemeenteraad. De Flex Court tegels op het terrein van de chiro van Kortrijk-Dutsel komen steeds terug los en kinderen doen er zich pijn aan. Bovendien is de ondergrond niet geschikt. De Chiro zelf is voorstander van een goed aangelegd gummi-terrein. Er komt terug een overleg met de chiro, geeft de schepen aan.