Nieuws uit de gemeenteraad - 22 november 2022 -

Op 26 november 2022

Nieuw Verkeersreglement Langeveld

Er werd uiteindelijk gekozen voor “verkeersscenario drie” waarbij de knip verlegd wordt naar de andere kant van de Oude Daalputstraat. Eigenaardig genoeg vernamen we deze definitieve keuze al via de pers, nog vóór ze op de verkeersadviesraad (VAR) besproken werd en vóór ze ter goedkeuring op de gemeenteraad lag.

Wij vroegen dus om onze opmerkingen toch mee in overweging te nemen:

• We stellen voor om de voorrang van rechts uniform toe te passen en ze dus, net zoals aan de Oude Daalputstraat, ook af te schaffen aan de Daalputstraat en de Erembodegemstraat. Dit was trouwens ook het advies van de VAR. Het bestuur heeft hier geen oren naar.
  • De dubbele rijrichting in de Oude Daalputstraat met uitwijkstroken in kasseiverharding vinden wij geen goede beslissing. Landbouwvoertuigen en vrachtwagens blijven toegelaten en we vrezen voor sluipverkeer bij drukte op de Leuvensebaan.
  • We herinneren het bestuur aan de belofte om de Dreef van Tilt als groene corridor in al zijn glorie te herstellen na het verwijderen van de omleidingsweg! In dit scenario gebeurt dit duidelijk niet.
  • We zien op de plannen een miniem stukje fietssuggestiestrook aan de Oude Daalputstraat. Het lijkt ons beter om die strook verder door te trekken en “uitgezonderd plaatselijk verkeer” in te voeren op Langeveld, in plaats van een knip toe te passen.
  • Dat Klein Langeveld een fietsstraat wordt, juichen we toe! Hopelijk is dit een eerste aanzet naar een duidelijke visie rond fietsstraten binnen onze gemeente!

Een ontwerp voor de Nobelberg

Wij vinden het nogal logisch dat er eerst een beslissing komt over enkele of dubbele rijrichting vooraleer een doordacht ontwerp op tafel kan komen. We zijn dan ook al lang vragende partij voor een proefopstelling. De verkeersadviesraad gaf ondertussen ook aan dat het merendeel van haar leden voorstander is van enkele rijrichting. Maar om een gedetailleerd advies te kunnen geven, vragen zij om van de beide mogelijkheden een ontwerpplan te krijgen.

Niets van dit alles! Het ontwerp dat ter goedkeuring op de agenda staat, is en blijft halsstarrig het oorspronkelijke idee van het bestuur. De beslissing over enkele of dubbele rijrichting komt er dus NA de heraanleg. Er blijft veel onduidelijkheid over hoe Holsbeek centrum er uiteindelijk zal uitzien na de uitvoering van alle plannen:

• In dit vooropgesteld plan zal met dubbele rijrchting in de Nobelberg geen  kruising mogelijk zijn tussen 2 zware voertuigen. Vrachtwagens, landbouwvoertuigen en bussen zullen dus over de fietspaden moeten rijden bij het kruisen. Gevaarlijk!
  • De heraanleg van de Sint-Maurusstraat, de Van Tiltstraat en het centrum zou samen met de herinrichting van de Nobelstraat gebeuren, maar wordt toch weer jaren uitgesteld! Een globale en doordachte totaalvisie is volgens ons nodig om te komen tot een veilig, leefbaar, gezellig en bereikbaar centrum voor Holsbeek. Jammer!
  • Volgens het beleidsplan zou bij ieder deelproject van de Ruggengraat de mogelijkheden voor extra groenaanleg bekeken worden. In dit plan is ook hier geen duidelijkheid over het uiteindelijke resultaat.

Genoeg redenen voor ons om ons om dit ontwerp niet mee goed te keuren. Wij stellen een leefbare dorpskern met aandacht voor verblijfsruimte en parking en voldoende groen en ontharding voorop.

Vraag van Tielt-Winge rond fusieplannen: Eind oktober vroeg de gemeente Tielt-Winge formeel naar de eventuele interesse rond een mogelijke fusieoperatie.

Het bestuur van Tielt-Winge vroeg aan onze gemeente om uiterlijk tegen begin 2023 te laten weten of we interesse hebben om gesprekken op te starten over de mogelijkheden van een eventuele fusie. Ons bestuur wil nu niet op deze vraag ingaan en wij keuren dit antwoord mee goed, de deadline is te strak.

Wel zijn we blij dat deze vraag op de agenda komt en dat erover gesproken kan worden. Wij vinden het heel belangrijk dat naar de toekomst toe in alle openheid over mogelijkheden rond fusies gesproken kan worden. Daarom namen we deze gelegenheid te baat om een aantal opmerkingen en bedenkingen te formuleren.

Ons gemeentebestuur vindt daadkrachtig, efficiënt en dicht bij de mensen besturen heel belangrijk. Wij ook, dat is nogal evident! Maar voor het huidige bestuur betekent dit dat er geen tijd is om na te denken over mogelijke fusies met buurgemeenten die bijvoorbeeld een gelijkaardig profiel hebben. Onze burgemeester wil prioriteit leggen bij het uitvoeren van het Meerjarenplan. Nadenken over de positieve en negatieve gevolgen van een eventuele fusie heeft daar dan blijkbaar niets mee te maken? Volgens ons zijn er nochtans behoorlijk wat acties en investeringen uit het MJP die net baat kunnen hebben bij een fusie. Een bundeling van expertise, het afschaffen van overbodige bureaucratie en het sterk verminderen van het huidige aantal mandaten in allerlei overkoepelende en intergemeentelijke organisaties, zijn slechts enkele zaken waaraan we denken. Zou dit niet net tot daadkrachtig en efficiënt besturen leiden?

De kans zit er zeker in dat vanuit Vlaanderen binnen afzienbare tijd een verplichting komt om te fusioneren. Wij merken dat heel wat gemeenten hierover nadenken, gesprekken opstarten en analyses maken. Jammer dat ons bestuur hier zo kortzichtig mee omgaat en niet verder wil kijken dan 1 legislatuur.

Wij vragen niet om nu een fusietraject te starten maar om er minstens als eens over na te denken. Het laten uitvoeren van een bestuurskrachtanalyse door een extern bureau kan hierin een eerste stap zijn. De burgers bij zo’n proces betrekken, vinden wij ook enorm belangrijk. Dit vraagt tijd, ideeën moeten kunnen rijpen. Willen wij binnen enkele jaren niet verplicht worden om opgelegd te fusioneren? Laat ons dan nu de eerste stappen zetten!

Vuurwerkverbod tijdens Oudejaarsnacht?

Onze gemeente laat gedurende een korte tijd geluidsarm vuurwerk toe tijdens Oudejaarsnacht. Omdat handhaving hierrond uiterst moeilijk is, vragen wij om de oproep van Ben Weyts te volgen en een volledig verbod in te stellen en daarrond sensibiliseren.

Het afsteken van vuurwerk veroorzaakte al dikwijls menselijke verwondingen maar ook voor onze dieren zijn er kwalijke gevolgen. De flitsen en knallen maken hen angstig met soms fatale afloop als gevolg.

Jammer genoeg is er bij ons bestuur niet veel animo rond onze vraag.

Dimmen en doven van openbare verlichting.

Elektriciteit is ongezien duur, ook voor onze gemeente. Door dimmen en doven van interactieve straatverlichting kan je je een forse besparing realiseren. Sinds oktober biedt Fluvius hierrond gratis een aantal interessante mogelijkheden aan. Zo kan je als gemeente een actieplan laten uitwerken door per distributiecabine een doofprogramma in te stellen. Fluvius bechikt over standaarddoofprogramma’s die op maat lokaal kunnen worden geactiveerd. Daarbij kies je ervoor om bepaalde zones en wegen de hele nacht te verlichten, terwijl andere plaatsen op vooraf bepaalde tijdstippen worden gedoofd. Je kan bijvoorbeeld ook uitzonderingen instellen tijdens het weekend.

Om zo’n aanpak op maat uit te werken, komt Fluvius  ter plaatse om de nodige aanpassingen in de cabines uit te voeren. Wij vroegen het bestuur om deze opties te overwegen.

Geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen: opbrengst vanaf nu voor de gemeente.

De volledige gemeenteraad ging akkoord om beperkte snelheidsovertredingen via gasboetes te bestraffen.

Op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur kan er via gasboetes gesanctioneerd worden en komen de inkomsten dus bij de gemeente terecht. Deze nieuwe inkomsten zullen gebruikt worden voor investeringen in mobiliteits- en veiligheidsbeleid. Dat vinden wij prima!