Nieuws uit de gemeenteraad - 22 februari 2022 -

Op 25 februari 2022

Parochiezalen Holsbeek

De gemeente geeft de parochiezaal van Nieuwrode in erfpacht aan de nieuw opgerichte vzw Parochiezalen Holsbeek, waar vrijwilligers het verdere beheer zullen doen. De andere parochiezalen in Holsbeek zijn eigendom van het bisdom, dat haar beheersactiviteiten hierrond eigenlijk wil afbouwen. We benadrukken onze bezorgdheid rond de toekomst van de parochiezalen die onmisbaar zijn in ons plaatselijk gemeenschaps- en verenigingsleven. Er zal dus ook een erfpacht moeten komen voor deze zalen aan de vzw.

Buurthuis: audiovisueel materiaal

Eindelijk! De voorbije jaren hebben wij meermaals aangedrongen op investering in degelijk audio-visueel materiaal en internetverbinding in het Buurthuis. Er komt nu een projectiescherm, beamer en geluidsinstallatie en wij vragen om ook een draadloos microfoonsysteem op te nemen in de aanbesteding. De bevoegde schepen bevestigde ons dat er eindelijk ook WIFI ter beschikking zal zijn in de zaal en de vergaderzaal.

Een hele verbetering! Maar om van het Buurthuis een aantrekkelijke en veel gebruikte locatie voor feesten en evenementen te maken, is er nog meer werk aan de winkel. De inkom is toe aan een grondige opknapbeurt en de poetsmachine moet dringend hersteld worden. Ook een volledig ingerichte keuken is enorm belangrijk om organisatoren aan te trekken en de zaal optimaal te laten renderen.

Bibliotheek slim netwerk

De bibliotheek van Holsbeek zal deel uitmaken van het Slim Netwerk van 32 bibliotheken in Limburg en 34 bibliotheken in Vlaams-Brabant. Inwoners van Holsbeek die een abonnement van 5 euro in Holsbeek hebben, zullen hierdoor zonder meerkost ook boeken kunnen uitlenen bij de andere aangesloten bibliotheken. Ook kennis en expertise zal onderling uitgewisseld worden.

Uitreiking subsidies door OCMW: reglement

Volgens het inspectieverslag POD Maatschappelijke integratie werd vastgesteld dat het OCMW subsidies toekent aan begunstigden (een bedrag van bijna 2000 euro) in het kader van het fonds Participatie en Sociale activering zonder hierbij een reglement toe te passen of een sociaal verslag met beslissing uit te voeren.

Een reglement verdient volgens ons de voorkeur. Hierin worden dan zaken opgenomen zoals de activiteiten, de doelgroep, het bedrag waarvoor het OCMW zal tussenkomen, hoeveel de client zelf moet bekostigen en wat de maximale tussenkomst is per gezin. Dit reglement moet dan voorgelegd worden aan het BCSD.

Ook wat betreft het sociaal fonds gas en elektriciteit zijn er opmerkingen. Het is aangeraden om een sociaal verslag op te maken waarin de schuldproblematiek is beschreven of de toestand waarin de cliënten zich bevinden waardoor ze de rekeningen niet meer kunnen betalen.

Wij vragen of de schepen even kan toelichten hoe dit aangepakt zal worden?

Antwoord: Een reglement is in de maak.

Lening

Voor het financieren van infrastructuurwerken zal de gemeente in 2022 een lening aangaan van 3,5 miljoen euro met een optie om 2,9 miljoen euro bij te lenen in 2023. De schuld op lange termijn van de gemeente bedraagt bijna 14 miljoen euro.

“Boer let op uw kippen” is hier van toepassing.

Nobelberg: verdere verloop

Eind vorig jaar gaf verkeersadviesbureau Vectris een presentatie over haar studie rond de herinrichting van de Nobelberg en de buurt daarrond. Ook de verkeersadviesraad gaf hierrond reeds haar advies aan het bestuur. Wij vroegen nu een stand van zaken. De bevoegde schepen gaf aan dat het college zich hierover nog moet uitspreken maar dat er zeker en vast 2 participatiemomenten komen voor de omwonenden. Hiervoor werden nog geen data vastgelegd. Wij benadrukten opnieuw het belang van een goede communicatie zoals aankondiging van de participatiemomenten en info per brief, een brede raadpleging van de bevolking en een toelichting voor de hele gemeenteraad.

Het bestuur gaf echter nogmaals aan dat er moet uitgegaan worden van de door hun vooropgestelde aanleg van de Nobelberg, namelijk een dubbele rijbaan en fietspaden aan beide kanten. Daar kan blijkbaar niet aan getornd worden. Eigenaardige bewering toch op een moment dat de omwonenden nog geen kans op inspraak kregen en deze vooropgestelde aanleg niet was opgenomen in de gevraagde studie. Daarenboven vindt het bestuur dat een proefopstelling van zowel dubbele als enkele rijrichting geen zin heeft omdat er moet uitgegaan worden van de nieuwe aanleg van de straat.

Wij benadrukken dat een proefopstelling volgens ons wel degelijk nuttig is om de doorstroming in de straten Nobelberg/gebr. Van Tiltstraat te meten en de verkeersdruk te duiden. Wat ons betreft is het heel belangrijk dat alle opties duidelijk worden voorgesteld. Particpatie betekent luisteren, bekijken, overwegen, overleggen en zo tot de aanleg van een veilige Nobelberg komen, waarbij mobiliteit en een bewonersvriendelijke aanleg vooropstaat. Wij krijgen de indruk dat het bestuur participatie eerder ziet als een voorgekauwd plan van aanpak voorstellen aan de bevolking.

Raadzaal: uitrusting en openbaarheid gemeenteraad

Het bestuur gaat in op een prijsofferte van IT-PUNT voor de technische inrichting van de raadzaal (50.000 euro), met behulp van een projectcoördinator (5390 euro) die het bestuur met kennis van zaken zal adviseren.

We zijn blij om te horen dat de subtrajecten audioversterking, presentatiemateriaal, videostreaming, opname-apparatuur en koppeling met een meeting-net voorgesteld en bekeken worden. We slaan in Holsbeek dan toch eindelijk ook de weg van modernisering in.

Zou dit betekenen dat we binnenkort de gemeenteraad via live stream kunnen volgen? De burgemeester geeft aan dat niet op alle subtrajecten zal ingegaan worden omdat er aan het budget moet gedacht worden…?

Snelheidsbeperking Rotselaarsebaan: voorstel N-VA

Op de Rotselaarsebaan geldt een snelheidsbeperking van 70km/u vanaf de afrit van de E314 tot in Holsbeek-dorp. Ter hoogte van de verkeerspoort, waar nog steeds 70km/u geldt,  leidt dit tot gevaarlijke situaties. De bedoeling is dat autobestuurders hier hun snelheid minderen maar dat gebeurt onvoldoende. De hoge snelheid wordt aangehouden met vreemde maneuvers tot gevolg. Bewoners, fietsers en voetgangers ervaren dit als gevaarlijk.

Wij stelden voor om zo snel mogelijk ter hoogte van de verkeerspoort 50km/u in te voeren. Ook de verkeersadviesraad dringt erop aan om dit zo snel mogelijk te doen. Bovendien zal er langs dit gedeelte van de Rotselaarsebaan ook een parking aangelegd worden. Toch antwoordde het bestuur dat ze deze maatregel pas wil invoeren op het moment dat deze parking aangelegd is. Onbegrijpelijk volgens ons.

Onze N-VA fractie zette dit punt op de agenda van de gemeenteraad maar het bestuur was er als de kippen bij om de maatregel daarna in de pers te brengen, en dat terwijl ze tijdens de gemeenteraad zelfs nog geen tijdspanne konden aangeven wanneer de snelheidsbeperking effectief ingevoerd zal worden. Te snelle aankondigingspolitiek volgens ons:

Maximumsnelheid verlaagd op deel van Rotselaarsebaan (Holsbeek) | Het Nieuwsblad

Dan laten wij natuurlijk ook graag weten hoe de vork echt aan de steel zit:

Gemeentelijke fietsinfrastructuur: voorstel N-VA

De investeringen in de afgelopen decennia hebben in Holsbeek vooral geleid tot mooie en veilige fietspaden langs de Ruggengraat. Daarbuiten is het verkeer gemengd en wordt de afstandsregel bij het inhalen van fietsers vaak overtreden. Uit het “fietsrapport 2022” blijkt dan ook dat er in Holsbeek op gebied van veiligheid nog heel wat ruimte voor verbetering is.

(https://www.fietsgemeente.be/fietsrapporten)

De Vlaamse regering wil mee investeren in betere fietsinfrastructuur. In totaal maakt zij hiervoor 150 miljoen euro vrij. Dat bedrag wordt verdeeld onder de gemeenten op basis van het aantal inwoners. Voor iedere 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij. Holsbeek kan hierdoor nog 227.676 euro subsidies aanvragen en heeft hiervoor nog tijd tot september 2022.

Wij merken dat meer en meer Vlaamse gemeenten inzetten op de veiligheid en het comfort van fietsers door fietsstraten in te richten. Holsbeek loopt op dat vlak achter, al zijn er zeker straten die hiervoor in aanmerking komen. Wij denken bijvoorbeeld aan Luttekolen, Klein Langeveld, Kerkstraatje en Losting. Ook een verkeersfilter kan nuttig zijn om de hoeveelheid of het soort verkeer te reguleren en buurt veiliger te maken.  voor andere gebruikers en voor de buurt veiliger, comfortabeler en leefbaarder.. Vb Langeveld

Wij vroegen het bestuur om zeker tijdig een dossier in te dienen om zo maximaal gebruik te maken van deze subsidies om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen of bestaande infrastructuur ingrijpend te verbeteren.

Tot onze spijt gaf de bevoegde schepen aan dat hiervoor te weinig tijd zou overblijven. De herinrichting van Holsbeek-dorp komt nu aan de beurt en er moet nog een mobiliteitsplan opgemaakt worden. Heel jammer dat deze kans gemist wordt! Alleszins heeft de bevoegde schepen ons een stand van zaken beloofd in juni 2022. We houden haar eraan.

Ledverlichting zebrapaden: voorstel N-VA

Om de verkeersveiligheid rond de scholen te verhogen, stellen wij voor om aanvullende ledverlichting te voorzien langs de zebrapaden in schoolomgevingen. De kleine LED-lampjes in de grond naast het zebrapad werken op zonne-energie en beginnen automatisch te knipperen zodra het donker wordt. Naast de reeds aanwezige wegmarkeringen “SCHOOL” en “30”, vorig jaar aangebracht, kan dit een mooie investering zijn in het kader van de subsidies voor veilige schoolomgevingen waarop de gemeente Holsbeek ook dit jaar beroep kan doen voor de helft van de kosten. Bijkomend kunnen ook zebrapaden op andere kritieke plaatsen zoals bijvoorbeeld in het centrum van Sint-Pieters-Rode op dezelfde manier meer zichtbaar gemaakt worden.

Jammer genoeg draalt het bestuur ook hier om een beslissing te nemen door aan te geven eerst een globale aanpak te zullen bekijken.