Nieuws uit de gemeenteraad -21 november 2023-

Op 24 november 2023

Samenwerking met het Buurtzorghuis en vervoer voor minder mobiele inwoners.

Ons lokaal dienstencentrum De Sprankel heeft sinds enige tijd een vernieuwde werking in Buurtzorghuis. De gemeente verlengt nu haar samenwerking met Buurtzorg Holsbeek inzake buurtgerichte zorg voor 2023 en 2024. Een goede zaak voor Holsbeek en onze senioren!  De talrijke activiteiten en initiatieven zoals buurtrestaurants, digipunten, het repaircafé en de samenwerking met verenigingen kunnen worden verder gezet.  We vangen op dat ook de mogelijkheid voor een maandelijks buurtrestaurant op Holsbeek-Plein wordt onderzocht.

Een pijnpunt blijft nog het te kleine aanbod van vervoer voor minder-mobiele inwoners binnen onze gemeente. Het huidig aanbod door het OCMW en vzw Mobiel beperkt zich vooral tot rolstoelgebruikers.

Wij stelden voor om in overleg te gaan met de provincie Vlaams-Brabant, die via de “Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer” zowel advies als vervoer aanbiedt.

Iedere inwoner van Vlaams-Brabant met een mobiliteitsbeperking kan er terecht. Maar ook instellingen, organisaties, zorgverleners of lokale besturen uit Vlaams-Brabant kunnen beroep doen op deze  dienstverlening. Wij zijn ervan overtuigd dat dit aanbod nog te weinig bekend is bij onze inwoners. Het bestuur belooft hiermee aan de slag te gaan.

Mobiliteitscentrale aangepast vervoer | Provincie Vlaams-Brabant (vlaamsbrabant.be)

Subsidies voor onze harmonie-orkesten en verenigingen

Het gemeentelijk subsidiereglement voor onze harmonie-orkesten werd niet meer aangepast sinds 2013. Onder andere door de hoge energieprijzen en de gestegen levensduurte werd nu beslist om het bedrag op te trekken.

Onze fractie vroeg waarom de subsidies voor onze jeugd- en sportverenigingen niet gelijktijdig aan de huidige omstandigheden aangepast worden. Wij dringen erop aan om ook voor hen een indexatie door te voeren en meteen ook de reglementen duidelijk en overzichtelijk te maken. Het bestuur antwoordt dat een indexatie op de planning staat.

Verledding openbare verlichting

Onze gemeente is al een tijdje bezig met de overgang naar een slim aangestuurde, energiezuinige openbare verlichting. Daar staan wij volledig achter! Binnenkort zijn deze straten aan de beurt: Gobbelsrode, Elstweg, Sluisbeekstraat, Vierbunder, Terheidse Hoek, Houwaartgat, Houwaartsebaan, Veeliedenstraat, Kerkstraatje, Wingeweg, Verhaegenstraat en Rotselaarspad.

Het Buurthuis in Nieuwrode: Graag een grondige opknapbeurt!

De directe omgeving van het Buurthuis ligt er vuil en verwaarloosd bij. Wij vroegen het bestuur om dringend initiatief te nemen om deze buurt op te ruimen, onkruidvrij te maken  en de gescheurde vlaggen te vervangen. Laat dit een eerste aanzet zijn om de netheid zowel binnen als buiten het Buurthuis te verbeteren. De bevoegde schepen belooft nu om er werk van te maken.

Wij dringen er verder op aan dat de zaal van het Buurthuis ook op woensdag beschikbaar komt voor gebruik. Gezien dit momenteel de enige Holsbeekse zaal met beamer en projectiescherm is, vinden wij dit  noodzakelijk voor onze verenigingen en inwoners.

Doorgang voor landbouwvoertuigen garanderen

Onlangs werd de twee-sporenweg “Rodeberg-Putstraat” aangelegd, een rustige en veilige route tussen de velden voor fietsers en voetgangers. Ideaal om bijvoorbeeld naar school te fietsen!

Een tractorsluis zorgt ervoor dat landbouwvoertuigen hier kunnen passeren maar ander gemotoriseerd verkeer geen doorgang heeft. Ons gemeenteraadslid Herman Van Criekingen merkte op dat bij de aanleg van deze twee-sporenweg de doorgang te smal werd gemaakt voor de landbouwvoertuigen. Het bestuur bevestigde dat de doorgang inderdaad minstens 4 meter moet zijn en beloofde dit zo snel mogelijk in orde te brengen.