Nieuws uit de gemeenteraad -21 december 2021-

Op 23 december 2021

Coronanoodfonds voor verenigingen

De gemeente Holsbeek ontving via het Coronanoodfonds van de Vlaamse overheid 98.280 euro voor de jeugd-, sport-, en cultuursector. De gemeenteraad besliste eerder om deze middelen te spreiden over 2020 en 2021. Nu keurden we een uitbreiding naar voorjaar 2022 goed, waarbij de gemeente uit eigen middelen een toelage zal geven aan alle Holsbeekse vereningingen. Een goede zaak!

Al in april 2020 stelden wij in de gemeenteraad voor om als gemeente zelf een coronanoodfonds voor de verenigingen op te stellen, waarbij getroffen verenigingen een tussenkomst kunnen vragen voor de tevergeefs gemaakte kosten. Hier werd toen niet op ingegaan. In december 2021 legde het huidige bestuur dan toch zelf in de gemeenteraad voor om de verenigingen in 2023 extra te ondersteunen en voorziet hiervoor alvast 15.500 euro. Op verdere steunmaatregelen voor de lokale economie werd niet ingegaan.

Herziening meerjarenplan gemeente : onze aandachtspunten

De budgetten voor 2022 worden bij deze herziening geconcretiseerd in de meerjarenplanning.  Wij hadden nogal wat vragen over wat de concrete plannen nu zijn rond al deze 600 acties voor 2022. Uit de antwoorden blijkt dat er vooral nog veel “nagedacht zal worden”…

Hierbij een overzicht van onze aandachtspunten:

Ruggengraat: deze legislatuur af ???

Al meer dan 20 jaar wordt er gewerkt aan het Ruggengraatproject in Holsbeek. De huidige bestuursploeg beloofde het project deze legislatuur af te werken.

Een stand van zaken!

• Leuvensebaan - deel 3 is afgewerkt: een goede zaak!
  • Holsbeek centrum: Nobelberg/Sint-Marusstraat:
    • De aanleg wordt nu al verschoven naar 2023. Het succes van dit deel zal ook afhangen van het uiteindelijke ontwerp dat het bestuur zal voorleggen. Een studie hierrond werd aangevraagd bij Vectris, die al een uiteenzetting gaf aan de verkeersadviesraad. Tot onze ontsteltenis moesten we vaststellen dat het bestuur vooraf een eigen ontwerp van de Nobelberg voorlegde aan het studiebureau. Wij vragen ons af hoe Vectris dan nog een objectieve analyse en deskundig advies kan voorleggen i.v.m. de heraanleg. Zowel de optie enkele richting als dubbele rijrichting blijven evenwel standhouden na het eerste advies. Voor ons blijft de enkele rijrichting de beste keuze omwille van een betere spreiding van de lasten en een aangenamere inrichting voor bewoners en handelaars met meer groen en parkeerplaatsen.
    • De bushalte in Holsbeek-dorp zal verlegd worden naar de Gebr. Van Tiltstraat, wat mogelijkheden biedt om het dorpsplein nu eens echt aan te leggen met meer groen, verblijfsruimte en speeltuigen. Ook de Sint-Maurusstraat kan deels verlegd worden zodat er meer ruimte vrijkomt voor de school, de parochiezaal, de handelszaak. Bovendien moet het daar veiliger worden voor fietsers en voetgangers.

• We stellen de vraag hoe het participatietraject met de buurt, de scholen, het WZC, de parochie en de GECORO  zal verlopen. Dit is een belangrijk onderdeel van de studie. We zullen goed opvolgen of het bestuur hier de daad bij het woord voegt  en niet onmiddellijk met een voorgekauwd plan naar voren komt.
    • Pas na al deze inspraakrondes zou een finaal rapport van Vectris komen. Een gemeenteraadscommissie met alle gemeenteraadsleden is hier zeker ook aan de orde. Wij blijven het dossier op de voet volgen.
  • Winge fase 4: Een ontwerp van de heraanleg van de Gravenstraat, Rodestaat en Hoekje zal in 2022 voorgelegd worden met een uitbreiding naar de Pastoriedreef, het Kerkplein in Sint-Pieters-Rode en de Hertstraat. Wij zijn benieuwd en vragen meer uitleg in een gemeenteraadscommissie. Wij pleiten ervoor om de dorpskern in Sint-Pieters-Rode mooi in te richten met meer groen en verblijfsruimte, zoals een Dorpsplein hoort te zijn!  Een gezellige dorpskern moet zich duidelijk afscheiden van de doorlopende verkeersas. Bij het Ruggegraatproject is hier doorgaans te weinig aandacht voor. Wanneer de werken zullen starten is nog niet duidelijk.
  • Winge fase 5: De heraanleg van Hooghuis, Losting, en de Plamootstraat werd al verschoven naar 2024. Dat betekent ook dat de Appelweg en Vlasselaar niet aan de beurt zullen komen. Een teleurstelling voor de inwoners, geen heraanleg tijdens deze legislatuur dus.
  • Om nog maar te zwijgen van andere wegen die dringend aan vernieuwing toe zijn maar nog niet ingepland staan: de Langestraat, het Rot, de Veeliedenstraat,….

Sportsite Bruul en Holsbeek-dorp: aankondigingspolitiek

• De sportsite Bruul zal nu al meer kosten dan oorspronkelijk begroot was. Wij vragen een duidelijk plan en concrete invulling. Naast de padelterreinen en een kantine gefinancierd door de clubs, voorziet de gemeente al zeker een kunstgrasveld. Maar wat met een Finse piste, een skatepark, een multifunctioneel sportveld? Dat er zoals beloofd gevoetbald zal worden in 2022, zit er niet in. Tot nu toe blijft het bij aankondigingspolitiek.
  • Ook de concrete inrichting van sportsite Holsbeek blijft vaag en de investeringen worden deels doorgeschoven naar 2023.

Nieuw gemeentehuis?

De aanpassingswerken voor het gemeentehuis werden oorspronkelijk begroot op 250.000 euro. Voor 2022 heeft het bestuur nu plots beslist om te renoveren voor een bedrag van 1.350.000 euro. Ja, u leest het goed, dat is dan toch een totaalrenovatie zou je denken? Uiteraard wordt er heel wat gerenoveerd, maar wij hebben toch onze bedenkingen:

• De verlichting wordt slechts gedeeltelijk vernieuwd.
  • De vochtschade in de kelder wordt niet aangepakt
  • Er wordt niet geïnvesteerd in een ventilatiesysteem, wat toch wel belangrijk is naar de toekomst toe.
  • De nieuwe verwarmingsinstallatie zal nog steeds op gas werken. Gezien de huidige afbouw van stookolie- en gasverwarming en de doelstellingen van het KAP in CO2 reductie, lijkt het ons opportuun dat de gemeente het goede voorbeeld geeft en had kunnen opteren voor een warmtepomp als verwarmingsbron.
  • Er wordt gekozen voor zonnepanelen op het te renoveren dak van het gemeentehuis. Er is echter geen stabiliteitsstudie uitgevoerd, waardoor er geen garantie is dat het dak sterk genoeg is om de nieuwe isolatie en zonnepanelen te dragen.

Wij onthouden ons dus op dit punt.

De toegankelijkheid van het gemeentehuis (rolstoelgebruikers, buggy's, kinderwagens) wordt eindelijk aangepakt en de inrichting van een aantrekkelijk centraal onthaal met snelbalie en enkele gespreksruimten vinden wij wel een enorme vooruitgang.

Nieuw mobiliteitsplan

In 2022 wordt een nieuw mobiliteitsplan opgemaakt waarbij fietsbeleid, veiligheid op kleine wegen en aanpak van het sluipverkeer vooropstaan. We zijn benieuwd, zeker naar een aanpak rond sluipverkeer.

We benadrukken alvast dat Holsbeek volgens het relanceplan Vlaamse veerkracht 227.000 euro subsidie ter beschikking krijgt voor o.a. fietsinfrastructuur. De gemeente heeft hier nog geen concrete plannen voor. Volgens ons mag er dringend meer aandacht zijn voor fietsstraten.

KMO beleid en toerisme?

• Wat betreft KMO beleid blijven we op onze honger zitten. We zien tot nu toe geen strategisch, commercieel plan gericht op detailhandel en horeca. Behalve de dinsdagmarkt in Nieuwrode zijn er geen verdere initiatieven voor buurtmarkten. Ook het overleg en de samenwerking met de KMO-raad kan volgens ons beter. Verder kan de logistieke ondersteuning bij evenementen en particuliere initiatieven veel gebruiksvriendelijker. Wij hadden bijvoorbeeld wat meer steun verwacht rond de organisatie van de kerstmarkt, om deze toch op een veilige manier te laten doorgaan. Het zijn hoofdzakelijk privé-initiatieven die de lokale middenstand in de belangstellig zetten, wij verwachten hier echt meer actie en appreciatie vanuit het gemeentebestuur.
  • Er is nog steeds geen adviesraad Toerisme samengekomen. Gelukkig zet de provincie Vlaams-Brabant wel in op toerisme in de streek en plaatste ze bijvoorbeeld recent infoborden op de site Kasteel Van Horst. Vanuit het schepencollege was er niemand aanwezig op deze officiële inhuldiging, een spijtige zaak. Het is de bedoeling dat je als bezoeker bij een lokale handelaar, café of B&B terecht kan voor tips om de regio te ontdekken en voor een wandel- of fietskaart. De return van zulke investeringen komt altijd de lokale economie ten goede! https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211217_95620951

Landbouwbeleid

“We ondersteunen de landbouwers in hun werking”, een mooi actieplan maar we vinden geen concrete acties.

• Het Leader project Hageland met als doel de lokale productie en korte-keten-verkoop te stimuleren, werd nog steeds niet goedgekeurd.
  • Er is nog altijd geen landbouwraad.
  • Wordt er trouwens in Holsbeek gebruik gemaakt van het herstelfonds vanuit de provincie Vlaams-Brabant? Het herstelfonds pakt de gevolgen van de crisis voor de plattelandsgebieden en de landbouwsector aan.

Nog geen concrete plannen dus. Wij denken bijvoorbeeld aan:

• Bezoekdagen bij landbouwers promoten bij onze scholen (Boeren met klasse)
  • Verkoop van lokale producten bekend te maken en promoten

LOI - opvang voor asielzoekers

Een LOI is een Lokaal Opvang Initiatief waarbij vluchtelingen in de gemeente worden opgevangen in afwachting van hun erkenning. Lokale opvang is niet meer verplicht. N-VA is voorstander van collectieve opvang door de federale overheid. LOI stopt automatisch wanneer er een beslissing valt over de erkenning. In geval van erkenning, wordt op zoek gegaan naar een eigen woning, kan een leefloon aangevraagd worden en kan de integratie starten. We stellen vast dat de intensiteit van begeleiding van de bewoners van het LOI in Holsbeek enorm groot is en dat hier heel veel werkuren naartoe gaan. Wij stellen voor om enerzijds volledig te stoppen met de LOI-opvang maar anderzijds verder in te zetten op de integratie van reeds erkende vluchtelingen die op ons grondgebied verblijven.