Nieuws uit de gemeenteraad - 20 december 2022 -

Op 27 december 2022

Herziening van de meerjarenplanning: Uitstel voor uitvoering van Ruggengraatproject en sportsite Bruul

We zijn 4 jaar ver in de legislatuur, nog 2 te gaan. Tijd om de beloftes eens te toetsen aan de realiteit!

De nieuwe bestuursploeg stelde bij haar aantreden in 2018 in de pers dat het Ruggengraatproject nog deze legislatuur afgerond zal zijn. In 2009 werd zelfs beweerd dat het gehele project “nog een jaar of zes” in beslag zou nemen. Van de Ruggengraat is deze legislatuur na 4 jaar slechts 2 miljoen euro geïnvesteerd van de voorziene 13,5 miljoen. De aanleg van de Nobelberg en de Gravenstraat met Rodestraat en Hoekje moet nog beginnen. Alles bij elkaar doen we dus méér dan 20 jaar over 11 km.

We zien ook dat 8 miljoen euro aan geplande investeringen in infrastructuur naar 2026 verschuift, naar de volgende beleidsploeg dus! Hooghuis, Losting, Zandstraat, Kerselarenweg, Kriesberg,Appelweg, Dellestraat en Zijpstraat komen deze legislatuur niet meer aan de beurt.

In april 2021 vernamen we via de pers en de website van CD&V dat de inwoners van Holsbeek in de zomer van 2022 zouden kunnen sporten op de Bruul. Eerder werd deze deadline al verschoven naar 2019 en 2020. Ondertussen is er nog steeds geen definitief plan, laat staan een datum voor de start van de werken. Idem dito voor de beloofde sportsite in Holsbeek. Daar kijken we al even lang uit naar een Finse piste, een skatepark en een speelbos.

Belofte maakt schuld?

RUP (Ruimtelijk uitvoeringsplan) dorpskernen: Wij vragen betere communicatie, langetermijnvisie en meer ambitie.

Op dinsdagavond 13 december werd in het gemeentehuis een inspraakmoment voorzien rond de startnota voor het RUP dorpskernen.

In dit RUP zal bepaald worden welke bestemmingen en stedenbouwkundige voorschriften zullen vastgelegd worden voor de toekomst van onze dorpskernen. Het uitzicht en het landelijk karakter van onze gemeente liggen ons, en veel inwoners, nauw aan het hart. Wij hadden dan ook graag meer communicatie en een beter tijdstip gezien voor dit inspraakmoment. Begin december werd hier nog met geen woord over gerept in het gemeentelijk infoblad, de nieuwsbrief  of op de website en sociale media. Op het laatste nippertje viel een infoblad in de bus en een paar dagen op voorhand werd er melding gemaakt via de elektronische nieuwsbrief. Als je de bevolking echt wil betrekken in het proces, moet dit beter en  vragen wij eenparticiaptiemoment in elke dorpskern.

Wat de inhoud van de startnota betreft, zien wij zeker een aantal goede punten maar we missen echte langetermijnvisie en ambitie. Het afbakenen van wat tot kern, schil en woonlint van ieder dorp behoort, en het inperken van straten waar nog meergezinswoningen mogen komen, volstaat niet.  Hoe zullen we voor onze gemeente de bouwshift realiseren en onze open ruimte beschermen? Een echte visie ontwikkelen voor de toekomst impliceert aandacht voor een brede waaier van woonvormen, aandacht voor ontwikkeling van handel, horeca en diensten door bijvoorbeeld voldoende parkeermogelijkheden en aandacht ook voor kwalitatieve groene zones en ontmoetingsplaatsen. In de startnota die nu voorligt, vinden wij deze ambitie niet. Evenzeer missen we een duidelijk erfgoedbeleid en duidelijke richtlijnen rond woonkwaliteit en dorpsarchitectuur.

Met N-VA willen wij de noodzakelijke verdichting op een kwaliteitsvolle manier zien gebeuren.  Niet door het bouwen van karakterloze appartementen, wel door projecten die respect hebben voor de historische context, de schaal van de omgeving en het erfgoed. We vragen ook uitdrukkelijk naar méér publieke groene ruimte en gezelligheid in de woonkernen!

Graag meer aandacht voor erfgoed!

Dat we erfgoed belangrijk vinden, kon u hierboven al lezen. In dit kader had onze fractie in de gemeenteraad nog verdere vragen:

Hoe zit het met onze erfgoedinventaris? Holsbeek is één van de 22 “onroerend erfgoedgemeenten” in Vlaanderen. Met slechts een 30-tal items op onze lijst bouwkundig erfgoed doen wij deze naam weinig eer aan. Naast beschermde kerken en pastorieën hebben wij nog wel ander waardevol erfgoed. Wij vragen om dringend werk te maken van een waardevolle selectie, onder advies van de GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening). Deze inventaris mag niet ontbreken bij de opmaak van het RUP dorpskernen!
Wij vragen om de IOED (intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst) WINAR mee op te nemen in de stuurgroep rond de opmaak van de visie rond de dorpskernen.
Onze fractie diende een extra agendapunt in om een aanpassing te vragen in de afsprakennota tussen IOED Winar en Gemeente Holsbeek. In de huidige nota staat dat Winar enkel “indien gewenst” betrokken kan worden bij beslissingen rond erfgoed. Wij willen dit laten veranderen in “moet steeds betrokken worden”. Het bestuur ging hier niet op in omdat volgens de bevoegde schepen de erfgoeddienst zich niet moet “moeien” met alle dossiers. Tja, en dit voor een erfgoedgemeente?

Buurtinformatienetwerken (BIN) in oprichting?

Een BIN is een samenwerkingsverband tussen buurtbewoners en de lokale politie. Elke BIN heeft een coördinator en leden. Het is de bedoeling dat BIN-leden de lokale politie op de hoogte brengen wanneer ze een verdachte situatie opmerken. De politie gaat dan na wat er aan de hand is en stuurt indien nodig via sms een verwittiging naar alle BIN-leden. Het is dus geen burgerwacht of organisatie die patrouilles of andere politionele taken op zich neemt. Een BIN heeft tot doel om meldingsgedrag te verhogen en het onveiligheidsgevoel te verlagen.

Wij vernamen in de politieraad dat er interesse bestaat om al minstens 2 BINs op te richten en vragen in de gemeenteraad hoever het hiermee staat. Wij voelen wel degelijk een draagvlak bij de bevolking.  Ondertussen hebben we zelf een aantal geïnteresseerde coördinatoren en BIN-leden aangebracht om dit op poten te zetten en willen hier gerust aan meewerken. Naar aanleiding van de recente stijging van inbraken heeft de politiezone zelfs gevraagd om alert te zijn via haar facebookpagina en de BINs te verwittigen. Tijd dus om hier werk van te maken!

De burgemeester gaf aan in overleg te gaan met de korpschef en wou hier verder jammer genoeg niets over kwijt. Heel vreemd vinden wij dit en ondemocratisch.

Een realistisch klimaatbeleid?

Vlaanderen zet in op de klimaattransitie met het Vlaams Energie- en Klimaatplan. Deze plannen, pakketten en programma’s willen het klimaat verbeteren door de belanghebbende op het lokale niveau aan te spreken. Het LEKP (Lokaal energie- en klimaatpact) geeft lokale besturen de kans om de klimaatambities verder op te drijven en zich hiervoor te engageren. Het klimaat zal enkel verbeteren als burgers, lokale besturen, bedrijven en verenigingen de handen in elkaar slaan. Het Pact moet het klimaat tegen 2030 verbeteren voor en met alle Vlamingen. Het nieuwe LEKP zet in op vergroening, energiebesparing via renovaties en hernieuwbare bronnen, koolstofvrije deelmobiliteit en de droogteproblematiek.

Het eerste LEKP stond op de gemeenteraad van 19 oktober 2021. De goedkeuring van  LEKP 2.0 staat nu op de agenda. Via de website www.lokaalklimaatpact.be kan je de resultaten van de LEKP- doelstellingen van de lokale besturen binnen hun grondgebied vinden. Normaal gezien rapporteert het lokale bestuur één maal per jaar over deze resultaten op de gemeenteraad. Onze fractie miste die rapportering en heeft ze dan maar zelf even gedownload. Hieruit blijkt dat we rond verschillende werven achterop hinken. We haalden enkele voorbeelden aan waarover we ons vragen stellen:

• We hebben zo goed als geen extra bomen aangeplant, terwijl er tegen 2030 twee extra bomen per inwoner gevraagd worden. Ook wat betreft haagbeplanting en natuurgroenperk is er weinig gebeurd. Volgt hier actie?
  • Collectief georganiseerde energiebesparende renovaties? Hoever staan we nu in de wijk Bergeveld?
  • Klimaattafels moeten nog georganiseerd worden?
  • Koolstofvrije mobiliteit: We hebben een aantal deelwagens en laadpunten, maar hebben we hierrond een toekomstplan?
  • Ontharding: In tal van naburige gemeente wordt hieraan stevig gewerkt. In Holsbeek wordt er geen aandacht aan besteed bij de opmaak van de RUP dorpskernen. Jammer, want noodzakelijk!
  • Een hemelwaterplan vond het bestuur eerst niet nodig, maar het is nu toch in opmaak. Nog even geduld dus.

Op deze gemeenteraad ondertekenen we nu een 2.0 versie met nog meer verwachtingen. Hoe zullen we hier aan tegemoetkomen? Het is voor onze fractie niet duidelijk waarop we zullen focussen. Enkel sensibiliseren is niet voldoende. Wij verwachten dat de gemeente een voorbeeldrol opneemt en samenwerkt met andere gemeenten. Met “Kempen 2030” hebben 29 Kempense gemeenten zich bijvoorbeeld verenigd om de klimaatdoelstellingen te halen. De Vlaamse overheid biedt ook heel wat mogelijkheden aan om bepaalde drempels te verlagen.

Warmtescans méér promoten aub!

Het uitvoeren van een warmtescan met een thermografische- of infraroodcamera is de ideale manier om het warmteverlies in je woning in beeld te brengen en advies te krijgen rond beter isoleren en energieverlies vermijden. Je kan voor 50 euro een warmtescan van je woning laten uitvoeren door IGO, maar daar zijn er maar een 5-tal beschikbaar. De gemeente zal in de toekomst met vrijwilligers werken om die scans uit voeren en "een bedrag" hiervoor aan te rekenen.

Wij stelden voor om hier 25 euro aan te rekenen dat de gemeente kan kwijtschelden als er na de scan effectief geïnvesteerd wordt om verbetering aan te brengen. En om dit verder te promoten hierrond een actie “Win een warmtescan” te organiseren waarbij 50 scans weggegeven worden.

Het bestuur zal hier over nadenken.

SAVE charter i.s.m. VZW Ouders van verongelukte kinderen voor meer verkeersveiligheid

Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) wenst steden en gemeenten te betrekken bij haar strijd voor meer verkeersveiligheid via het project SAVE Steden & Gemeenten. Het project wil in SAVE-gemeenten een verkeersveiligheidscultuur doen ontstaan die er niet alleen voor zorgt dat de verkeersveiligheid verhoogt, maar ook de verkeersleefbaarheid. Onlangs schonk de politiezone Lubbeek, waartoe ook wij behoren, een cheque van 1.487 euro -de opbrengst van de opendeurdag- aan de VZW Ouders van Verongelukte kinderen. Via een warme oproep vroegen de ouders aan de gemeenten van de politiezone om dit charter te ondertekenen.

Onze fractie zette dit punt op de agenda en vroeg om het charter effectief te ondertekenen en vervolgens binnen het jaar met een actie-plan te komen om de 7 doelstellingen te bereiken. Wij zijn heel blij dat de voltallige gemeenteraad ons punt goedkeurde.

Bedroevend KMO beleid

De provincie Vlaams-Brabant lanceerde onlangs een campagne om de lokale handel te steunen. De actie “Hier is ’t te doen” moet mensen aansporen om tijdens de eindejaar periode hun kerstgeschenken lokaal te kopen. De deelnemende gemeenten krijgen financiële middelen van de provincie om de campagne op poten te zetten. Alle 65 steden en gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant konden inschrijven voor de actie en zo een bedrag van maximum 5.000 euro ontvangen om de plaatselijke KMO’s een duwtje in de rug te geven. Het werd op een presenteerblaadje aangeboden, maar onze schepen van middenstand vindt het naar eigen zeggen belangrijk dat handelaars zelf met ideeën komen en initiatief nemen. Een kerstmarkt is er ook al niet meer, de kick-off van de KMO-raad werd afgelast, enz…  Naar aanleiding van de nakende schepenwissel, betreuren wij vandaag het feit dat er de voorbije periode heel weinig initiatief genomen werd om dergelijke zaken te stimuleren en de KMO’s te steunen. We hopen op beterschap!