Nieuws uit de gemeenteraad -19 oktober 2021-

Op 20 oktober 2021

Ondertekening Burgemeestersconvenant 2050 en Vlaams energie- en klimaatpact

Op 21 april werd de hernieuwde versie van het burgemeestersconvenant gelanceerd met de bedoeling om steden en gemeenten te stimuleren om krachtiger op te treden voor een eerlijker, klimaatneutraal Europa. Deze ambitie wordt door verschillende steden en gemeenten in Europa gedeeld. Wij vinden het een goede zaak dat het convenant nu ondertekend wordt. Het is belangrijk om als lokaal bestuur de actuele stand van zaken te kennen en om via metingen snel te kunnen bijsturen waar nodig. Daarenboven creëer je de mogelijkheid om met actuele cijfers de inwoners, bedrijven en verenigingen te informeren en te activeren om de doelstellingen te bereiken, iets wat wij te weinig terugvonden in het huidige Gemeentelijk Klimaatactieplan (KAP). Wij benadrukken dus het belang van een goede rapportering en monitoring binnen deze bestuursperiode. De ondertekening van dit convenant is alvast een stap in de goede richting. Jammer dat de gemeente het convenant van 2020 en 2030 niet ondertekende, dan stonden we nu al veel verder met rapportering, monitoring en…actie.

Meer info: www.burgemeestersconvenant.be

Vlaanderen en de lokale besturen slaan de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van een lokaal energie- en klimaatpact. De Vlaamse overheid brengt de omslag in kaart en stimuleert en ondersteunt op vlak van kennis, wetgeving en financiële middelen. Door het pact te ondertekenen, heeft de gemeente Holsbeek in 2022 recht op 32.881 euro.

Wij benadrukken graag het belang van zo’n pact. Een klimaatdoelstelling die in de ene gemeente praktisch onhaalbaar lijkt, kan door samenwerking met een aangrenzende gemeente veel kostenefficiënter en dus wel haalbaar worden. Sommige doelstellingen, zoals deelmobiliteit, zijn gemakkelijker te verwezenlijken in een stedelijke context, terwijl landelijke gebieden eerder regenwaterinfiltratie zullen stimuleren.

De klimaatuitdaging blijft voor veel burgers een ver-van-mijn-bed-show. Wij vinden het daarom belangrijk dat doelstellingen vertaald worden in concrete en nuttige acties. Wij vragen aan het gemeentebestuur om zelf het goede voorbeeld te geven vooraleer de burger nieuwe verplichtingen op te leggen.

Meer info: www.lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/lokaal-energie-en-klimaatpact

Onze vraag naar de opmaak van een hemelwaterplan sluit hierbij aan:

Bij een rondvraag door de Vlaamse overheid blijkt dat Holsbeek één van de slechts 8 gemeenten is die de opmaak van een hemelwaterplan niet nodig vinden. Wij betreuren dit enorm. Dergelijke plannen zijn nuttig en nodig om de afvoer van water in kaart te brengen en een antwoord te geven op de nood aan buffering in tijden van droogte.

In de toekomst zullen water gerelateerde subsidies in het kader van de Blue Deal gekoppeld worden aan het hebben van dergelijk plan. In een volgende fase zullen de verschillende stedelijke en gemeentelijke plannen aan elkaar gelinkt worden. Een beslissing stroomopwaarts heeft immers gevolgen voor iedereen stroomafwaarts, zowel voor wat betreft het vasthouden als het doorstromen van water. Een hemelwaterplan zorgt ervoor dat de gemeenten alles op een gelijkaardige manier in kaart brengen zodat het afstemmen op elkaar heel wat vlotter verloopt.

Het is trouwens al de tweede maal dat wij naar een hemelwaterplan voor Holsbeek vragen in de gemeenteraad. De bevoegde schepen gaf nu toch aan dat er volgend jaar een plan zal opgesteld worden. Wij volgen dit op!

Voorstel ondertekening Bomencharter

Onze N-VA fractie legde op de gemeenteraad de ondertekening van het Bomencharter voor. Dit werd door alle gemeenteraadsleden goedgekeurd.

Bomen zijn goed voor het klimaat, ze nemen koolstof op, beschermen tegen hitte en droogte, zorgen ook voor biodiversiteit en een betere luchtkwaliteit. En ze zijn ook mooi!  Met het bosuitbreidingsplan wil Vlaanderen 4000 hectare extra bos tegen 2040, een prachtige doelstelling, volgens ons.

Het klimaatactieplan (KAP) van de gemeente staat dat bol staat van goede voornemens. Omdat de aanplanting van nieuwe bomen geen dode letter mag blijven, willen wij met de ondertekening van het Bomencharter concrete acties aanmoedigen. De gemeente kan in eerste instantie nakijken welke eigen gronden in aanmerking komen en daarbij ook landbouwers bevragen naar hun inzichten over het aanplanten van bomen in landelijk gebied. Ook bij bedrijven, kerkfabrieken en private eigenaars kunnen partners gevonden worden. Wij denken ook aan een geboortebos, meer bomen op openbaar domein en speelplaatsen en een bomenteller op de website van de gemeente. Een bomenteller op de website van de gemeente zorgt voor meer zichtbaarheid en opvolging van de acties. Het aantal geplante bomen wordt ook vermeld op de website https://www.bomencharter.be

Het zou fantastisch zijn als er overal in Vlaanderen klimaatbomen opduiken, de symboolwaarde en voorbeeldfunctie van deze bomen is groot, zeker als ze geplant worden door de burgemeester, schepenen en de gemeenteraadsleden, samen met de groendienst. Op die manier krijgen we een symbolische en uniforme verankering van het Bomencharter in heel Vlaanderen

Meer info: www.bomencharter.be

Graag een hogere toelage voor kinderen met een beperking

Het toelagereglement voor kinderen met een beperking dateert van oktober 2001. Wij vragen al lang om dit reglement nu eindelijk aan te passen, zoals beloofd door het bestuur in 2019.

Het gemeentebestuur kent een premie toe aan gezinnen die zorg dragen voor een kind met een beperking dat minstens 4 punten scoort op de eerste pijler van de medisch-sociale schaal (die de lichamelijke en geestelijke gevolgen van een aandoening of beperking meet). De premie wordt nu aangepast van 100 naar 150 euro en wordt toegekend per kind van het gezin dat aan deze voorwaarden voldoet. Gezien in Holsbeek slechts weinig gezinnen voldoen aan de strenge voorwaarden, stellen wij voor om een substantiële bijdrage van 600 euro toe te kennen, zoals we ook in andere gemeenten zien gebeuren. Hier had het bestuur geen oren naar en vindt 50 euro een ‘serieuze’ verhoging.

Gemiste kans: subsidies voor “Natuur in je buurt”

Wij vragen ons af waarom de gemeente Holsbeek deze zomer geen projectvoorstel indiende tot het bekomen van subsidies voor “Natuur in je buurt”, een projectoproep van het Agentschap Natuur en Bos. Projecten met een maximum van 100.000 euro werden hiermee voor 75% gefinancierd.

Holsbeek kon hier zeker gebruik van maken, wij denken onmiddellijk aan enkele opportuniteiten:

• Op het vlak van gezondheid en welzijn door natuurcontact: Natuuroase zoals in Kortrijk-Dutsel
  • Op het vlak van natuurbeleving: groene speelplaatsen en vergroening begraafplaatsen, iets waar het bestuur de mond van vol heeft maar waaraan nog weinig gebeurde
  • Vergroening van de bebouwde omgeving

Zowel overheden als verenigingen en organisaties konden hiervoor een project indienen. Misschien had de schepen eens overleg kunnen plegen ook met o.a. scholen, het WZC, buurten en verenigingen.

Het antwoord dat Holsbeek reeds heel wat projecten met subsidies lopende heeft, is voor ons niet voldoende. Het is niet de eerste keer dat de gemeente subsidies misloopt rond meer natuur.

Openbare netheid: voorstellen

In het schepencollege van augustus werd beslist om in te gaan op het voorstel van Ecowerf i.v.m. handhaving via sluikstortcamera’s voor een periode van 3 jaar. Voorwaarden zijn dat politie en gemeenteraad toelating moet geven om te filmen en dat er camerapictogrammen geplaatst worden op invalswegen. Het politiereglement wordt hiervoor aangepast. Wij vinden hier geen duidelijkheid rond.

Wij betreuren dat de gemeente niet ingaat op het coaching traject “Mooimakers” en blijft vasthouden aan haar eigen vuilnisbakkenplan. Hulp van experten om meer efficiënt, gestructureerd te werken en te focussen op probleemzones is volgens ons meer dan welkom.

OVAM heeft een rondvraag gedaan waarin men handhavers aanbiedt die de gemeenten kunnen ondersteunen bij controles op zwerfvuil. OVAM zal hiervoor gedurende 3 jaar 30 handhavers aanwerven. De gemeente kan nu aangeven of ze met de handhavers wil samenwerken tijdens hun leertraject of beroep op hen wil doen als GAS-vaststellers. Ze moeten dan door de gemeente aangesteld worden. Het project loopt van midden 2021 tot midden 2024. Wij volgen dit op en kijken naar een toekomstige samenwerking tussen OVAM en de gemeente in kader van dit project.

Woonbeleid: mogelijkheden tot goedkoper wonen

De Vlaams-Brabantse overlegtafel “Lokaal Woonbeleid” organiseert een vormingsreeks over het lokaal (gemeentelijk) mogelijk maken van (mobiel) zorgwonen, kangoeroewonen, opdelen van ééngezinswoningen en gemeenschappelijk wonen faciliteren via een bouwreglement.

Hoe staat de gemeente bijvoorbeeld tegenover de oprichting van wooncoöperaties? Dit zijn allemaal woonvormen die mogelijkheden bieden voor goedkoper wonen.

Volgens de burgemeester is zorg-wonen al mogelijk in Holsbeek en zoekt de gemeente naar goede informatie voor onderbouwde opzet en organisatie van wooncoöperaties. Een eerste stap dus, wij hopen dat volgende stappen snel zullen volgen.

Horststraat: parkeerverbod en verkeersveiligheid

Op de gemeenteraad werd beslist om een permanent parkeerverbod in te voeren in de Horststraat, wat een goede zaak is voor de verkeersveiligheid. In deze straat zijn 2 ruime parkings maar die voldoen niet altijd tijdens drukke weekends. De tijdelijke openstelling van een weide van Natuur en Bos is hierbij een welkome aanvulling. Volgens ons zal een toekomstige evaluatie van de hele Horstsite in overleg met Natuur en Bos, Herita, de gemeente en alle betrokken meer soelaas moeten brengen.

Een betrokken inwoner van de Horststraat kwam op deze gemeenteraad de onveilige situaties aankaarten, veroorzaakt door het sluipverkeer en de overdreven snelheid in deze straat. Het bestuur reageerde met het vooruitschuiven van een mogelijke aanpak bij de heraanleg van de Gravenstraat en Rodestraat en het doorschuiven van het probleem naar hogere overheden. Ongehoord volgens ons, daarmee is de buurt helemaal niet geholpen. Volgens ons is sneller handelen hier de boodschap, door bijvoorbeeld het plaatsen van camera’s te overwegen of om hier een fietsstraat aan te leggen. Dit zijn concrete maatregelen die ook op andere plaatsen in Holsbeek aangewezen zijn.