Nieuws uit de gemeenteraad -14 september 2021-

Op 17 september 2021

Opvolging van de meerjarenplanning: kennisname rapport en kritische vragen

Beleidsdomein duurzaam investeren in openbaar domein

• De werken op de Leuvensebaan schieten goed op. Vóór de winter zouden deze werken moeten afgerond zijn. De aanwerkingen aan het openbaar domein zullen helemaal op het einde uitgevoerd worden en lopen tot volgend jaar. Nog wat geduld dus.
  • Het deelproject Winge fase 4 met de heraanleg van de Gravenstraat, Rodestraat en Hoekje zit in de ontwerpfase. Het definitieve ontwerp wordt binnenkort afgerond. We zijn benieuwd en vragen een voorinzage.
  • Het project Nobelberg, Burgemeesterstraat en Sint-Maurusstraat zit in de voorontwerpfase. Een studie met verkeersdeskundigen werd aangevraagd om te bekijken of de keuze van de aanleg nog overeind blijft. Alle opties worden onderzocht. We wachten het verslag van de deskundigen af. Voor ons is het luik burgerparticipatie belangrijk, waarbij alle betrokkenen gehoord en ingelicht worden via een participatiemoment in het najaar.
  • De plannen voor Appelweg worden nog steeds gedwarsboomd door het wachten op Aqaufin. Bijgevolg zal ook de heraanleg voor Mennenshoeve, Kriesberg en Zandstraat wellicht niet haalbaar zijn tijdens deze bestuursperiode. Wij kaarten de erbarmelijke staat van fiets- en voetpaden aan op o.a. Appelweg, Langestraat en Rot en vinden dat er in afwachting van de heraanleg tussentijdse oplossingen moeten komen in het belang van verkeersveiligheid. We vragen ook om onderzoek te starten naar schoolstraten, fietsstraten en fietssuggestiestroken.
  • Hoever staat het met de waterbeheersingswerken rond o.a de Dutselstraat, Lindestraat en Uitweg? Het aanleggen van grasstroken, herstellen van bermen en grachten, bebossen om modderstromen te voorkomen, en dit alles in overleg met buurtbewoners en land- en tuinbouwers, staan beschreven als actieplannen in de meerjarenplanning. Wij missen echter een duidelijk omschreven erosiebestrijdingsplan. Een aantal maatregelen zoals wachtbekkens hebben hun nut al bewezen. Nu verwachten we verdere actie met een duidelijke planning.
  • We halen nogmaals het gebrekkige onderhoud van kerkhoven en openbaar domein aan.
  • Een beleid uitwerken rond het gebruik van trage wegen, buurtwegen is voor ons een weinig zichtbaar actieplan. Tijdens de coronacrisis werden deze wegen uitvoerig gebruikt, maar de mooie naambordjes die we in andere gemeenten zien, ontbreken hier nog steeds. Wij blijven het jammer vinden dat het bestuur geen gebruik wil maken van de gesubsidieerde, voorgevormde, uniforme  naambordjes van de provincie zoals in onze buurtgemeenten.  Naambordjes maken duidelijk welke trage wegen gebruikt kunnen worden en stimuleren natuurlijk ook om er te wandelen. Wij pleiten voor een uitgewerkt tragewegenplan! Wij vinden in Holsbeek geen promotie voor onze trage wegen in de week van de mobiliteit in september of de dag van de trage weg in oktober, terwijl onze gemeente een echt paradijs aan wandelwegen heeft.

Beleidsdomein duurzaam ruimte-, natuur, en mileubeheer

• De rapportering rond het gemeentelijk klimaatactieplan vinden wij nog altijd heel onduidelijk. De investeringen zitten verspreid over alle beleidsdomeinen en een concreet, overzichtelijk energiezorgplan ontbreekt. Bovendien stijgt de kost voor de duurzaamheidsambtenaar van 50.000 euro naar 63.000 per jaar en blijft het voor ons onduidelijk wat met dit budget precies gebeurt.
  • Een thermografische kaart is in opmaak. We zijn benieuwd hoe hierrond gecommuniceerd zal worden naar de inwoners en wat het plan van aanpak zal zijn eens de kaart de conclusies toont!
  • We vragen naar de resultaten rond het digitaal participatieplatform “Samen naar een toekomst voor onze dorpskeren”. Dit is één van de grote participatieprojecten van de gemeente. We benadrukken het belang van terugkoppeling naar inwoners, gemeenteraadsleden en belanghebbenden via info- en overlegmomenten. Dit lijkt ons nodig om een breed draagvlak te creëren. Voorlopig vinden we slechts en kleine samenvatting hiervan staat op de website: http://www.holsbeek.be/samen-naar-een-toekomst-voor-onze-dorpskernen
  • Komt er een charter duurzame events? Ons voorstel om herbruikbare bekers te voorzien voor verenigingen werd afgeschoten. In de plaats komt er een raamovereenkomst met Interleuven waarbij verenigingen zelf bekers kunnen huren aan een voordeeltarief. Voor ons is dit een teleurstelling want deze beslissing betekent opnieuw een extra kost voor onze verenigingen.
  • Een actie die onze steun krijgt, is het plan voor de opmaak van een platform waarbij inwoners, winkels en landbouwers met elkaar in contact komen en waar ze terecht kunnen voor een overzicht van het lokale aanbod. Een label “geteeld in Holsbeek” hoort daarbij. Wij  vragen om hier werk van te maken. Jammer genoeg geeft de bevoegde schepen aan dat het startschot er op korte termijn nog niet komt.
  • Het onderzoek naar een geschikte hondenlosloopweide is nog altijd aan de gang,…

Beleidsdomein veiligheid

• De enige gemeentelijke actieplannen rond politiewerking zijn de oprichting van BuurtInformatieNetwerken (BIN) en de eventuele uitrol van ANPR-camera’s. We roepen nogmaals op om hier vaart achter te zetten.

Beleidsdomein organisatie en dienstverlening

• Eén van de actieplannen in het meerjarenplan is de investering in audio-opnames van de gemeenteraden, die dan te beluisteren zijn via de website van de gemeente. In veel gemeenten is dit ondertussen een feit, zij zagen dit als een noodzakelijke dienstverlening tijdens de coronacrisis. In Holsbeek lopen we achterop op gebied van modernisering van de dienstverlening naar de inwoners toe. Tot onze verbazing geeft de burgemeester aan hier niet in te willen investeren en overweegt hij zelfs om de investering in audio-opnames te laten schrappen uit de meerjarenplanning. Ook een gemeentelijke facebooksite is nog altijd niet aan de orde. Veel informatie van algemeen belang wordt gedeeld op persoonlijke facebookpagina’s, inwoners die hier niet bevriend zijn, missen dus de informatie via dit kanaal. In deze tijden kan en moet het anders!

Beleidsdomein welzijn

• Het organiseren van vorming rond reanimatie en het gebruik van een AED-toestel voor slechts 12 personen is volgens ons niet toereikend. Hoe meer mensen hier bereikt worden, hoe beter.
  • De premie aan gehandicapte kinderen is opgenomen in een reglement van 2001. In december 2019 vroegen we hiervoor al een actualisatie aan. Die is blijkbaar in de maak…
  • De gemeente bereikt onvoldoende mantelzorgers en keert beduidend minder mantelzorgpremies uit. Wij vragen meer gerichte acties en een duidelijke communicatie hierrond.
  • Een overzichtelijke procedure rond opvang van personen in noodsituaties vinden wij nergens terug.

Beleidsdomein vrijetijdsaanbod

• Over de concrete planning voor de beloofde skateparken bleef het bestuur vaag. In overleg met skaters zullen er 2 kleine of 1 grote (bij voorkeur op De Bruul) aangelegd worden. Niet duidelijk dus.
  • Het subsidiedossier rond sportsite De Bruul is rond en een ontwerp is in de maak. Een vooropgestelde timing van de aanleg van sportvelden wil het bestuur niet geven.
  • De restauratie van de pastorie van Sint-Pieters-Rode zal zich de komende jaren voltrekken. We vragen om toch goed na te denken over een toekomstige bestemming en het erfgoed in de toekomst te ontsluiten voor de inwoners.
  • Hoe ver zou het staan met de oprichting van een Digipunt voor o.a. onze senioren? Zoals bij veel projecten wordt ook hier weer de schuld van Corona ingeroepen als reden voor vertraging. En wat was nu net belangrijk tijdens deze crisis…?

Subsidies voor sportvereningingen en fanfares: goedkeuring

Ook dit jaar worden de subsidies voor de sportverenigingen en fanfares uitgekeerd. Door Corona hebben zij hun werking maar gedeeltelijk kunnen aantonen, vandaar dat de subsidies berekend werden op basis van de werking in de niet-Corona jaren. Een goede zaak.

Nieuwe verkeersregels Hoekje/Losting: goedkeuring

Het kruispunt Hoekje-Losting in de omgeving van de basisschool Het Anker in Nieuwrode wordt veiliger gemaakt voor fietsers. Het fietspad wordt duidelijker gemarkeerd en auto’s die uit de Losting komen, moeten stoppen voor het fietspad.

Toetreding erfgoedstichting Vlaams-Brabant: goedkeuring

De gemeente Holsbeek treedt toe tot de erfgoedstichting Vlaams-Brabant. De gemeente zal zo door de provincie ondersteund worden om onroerend erfgoed te restaureren, herwaarderen en eventueel aan te kopen.

Minder sluipverkeer: voorstel

Momenteel zijn er werken aan de gang op de E314. Er wordt, door middel van een derde rijstrook, een spitsstrook aangelegd richting Aarschot. Het is opmerkelijk dat in de richting van Leuven geen spitstrook wordt voorzien, maar de infrastructuurwerken toch identiek uitgevoerd worden. Dit betekent dat eigenlijk alleen nog de juiste markeringen moeten aangebracht worden om in de plaats van een pechstrook ook hier een spitsstrook aan te maken. Dit zou vooral ’s morgens voor minder file en sluipverkeer in onze gemeente zorgen. N-VA Holsbeek vraagt aan het gemeentebestuur om een trekkersrol op zich te nemen en contact op te nemen  met alle gemeenten in onze buurt die last hebben van sluipverkeer. Gezamenlijk kunnen ze voldoende druk zetten om eveneens de ochtendspits te verlichten.

Het bestuur heeft hier zeker oren naar en zal actie ondernemen. N-VA Holsbeek zal het bestuur regelmatig interpelleren naar de stand van zaken hieromtrent.

Verplichte CO2 meters kleedkamers

Vanaf 1 september zijn CO2-meters verplicht in alle kleedkamers van sportclubs in Vlaanderen. Gezien de gemeente toch CO2-meters moet voorzien in de Sportschuur, vroegen wij aan het bestuur om ook de voetbalclubs te contacteren en mee een oplossing te zoeken. Wordt vervolgd.