Nieuws uit de gemeenteraad - 13 september 2022 -

Op 21 september 2022

Herziening van het MJP (Meerjarenplan) 2020-2025 van de gemeente: Weinig realisaties, vooral veel uitstel

Zoals bij elke herziening van het MJP, onderzochten wij ook deze keer hoever het staat met de actieplannen die het gemeentebestuur beloofde uit te voeren. Het valt ons op dat er opnieuw bijzonder veel investeringen uitgesteld werden.

Actie: We realiseren het Ruggengraatproject volledig.

Van de totale 11,5 miljoen euro geplande investeringen, werd nog maar 1,9 miljoen uitgevoerd. Er wordt zelfs nu al 3 miljoen doorgeschoven naar 2025, naar de volgende beleidsploeg dus.

Onze fractie stelt zich hier toch wel vragen bij:

• De herinrichting van de Nobelberg en Holsbeek centrum, gepland voor 2021, verschuift nu al naar 2023. Hoe komt dit?
  • Waarom houdt het bestuur geen rekening met het advies van de VAR (verkeersadviesraad), waar het merendeel van de leden voorstander is van éénrichtingsverkeer? De VAR vraagt bovendien al lang naar ontwerpplannen voor zowel enkel als dubbele rijrichting om gefundeerd advies te kunnen geven.

Het bestuur antwoordt hier opnieuw dat de beslissing over de rijrichting geparkeerd wordt tot na de heraanleg. Dat lijkt ons bizar.

• De heraanleg van Gravenstraat, Rodestraat en Hoekje verschuift naar 2023 en zal meer dan 2 jaar in beslag nemen.

Actie: Wegen in slechte staat moeten hersteld worden en we maken werk van gescheiden riolering.

Wij stellen vast:

• Werken aan Dellestraat: 250.000€ voorzien in 2022 – uitgesteld naar 2025
  • Werken aan Zijpstraat: 250.000€ voorzien in 2022 – uitgesteld naar 2025
  • Kerselarenweg: 250.000€ voorzien sinds de herziening van december 2021 – Budget verdwenen?
  • Heraanleg Kriesberg: 2.350.000€ voorzien – deels verschoven naar 2024, de rest naar 2025
  • Heraanleg Hooghuis (Aquafin) – Er werd oorspronkelijk 250.000€ voorzien voor 2023 – Nu staat 500.000€ gebudgetteerd voor 2024 en 200.000€ voor 2025.
  • Heraanleg Losting en Zandstraat (Collector Winge 5 – Aquafin): uitgesteld naar 2025
  • Riolering Plamootstraat: Uitgesteld naar 2025
  • Heraanleg Appelweg met fietspaden: uitgesteld naar 2025
  • Ontwerp heraanleg Vlasselaar: uitgesteld naar 2024

Wij vragen ook hoever het staat met de waterbeheersingswerken?

De werken boven Dutselstraat, Uitweg en Lindestraat werden opnieuw verschoven.
Hoe zit het met het beloofde bufferbekken op de Meidries, dat de problemen na stortbuien in de Lindestraat en Dutselhoek moet oplossen?
Waar blijven de 2 buffers op de Drogebeek, ter hoogte van de Leempoelstraat en nabij de Poelweg?
Wanneer komt er nu eindelijk een hemelwaterplan? Onze fractie vroeg hier al meerdere keren naar.

Volgens de burgemeester en de bevoegde schepenen zijn er wat de waterbeheersingswerken reeds vergaderingen geweest met de VMM, de gouverneur en medewerkers van de provincie en wordt er gewerkt aan een plan. Over de wachtbekkens is een overeenkomst met de provincie dat de werken “zullen opstarten”. Ook is er al veel overleg geweest met de erosiecoördinator (o.a. over het project Drogebeek), en wordt er intergemeentelijk overlegd met de buurgemeenten. Het bestuur belooft zeker op te starten met een hemelwaterplan en belooft eveneens “aandacht te hebben” voor niet-verharding. Wij vragen aan het bestuur om zelf het goede voorbeeld te geven en eens na te denken waar bijvoorbeeld ontharding mogelijk is.

Veel beloftes opnieuw, wij volgen dit verder op.

Actie: Een ambitieus Klimaatactieplan (KAP)

Op de gemeenteraad van januari 2021 hebben we het klimaatactieplan bekeken met starttermijnen en pagina’s vol acties. Onze fractie vraagt een stand van zaken en merkt op dat er vooral van de geplande korte termijn acties voor 2021 nog niet veel in huis gekomen is.

• De geplande aanpassingen om het gemeentehuis energiezuiniger te maken werden voor een groot stuk naar 2023 verschoven. We vragen ons af of de keuze voor een nieuwe gasketel nog steeds de verstandigste is. Ook herhalen we nog eens dat een volledige vernieuwing van de verlichting omwille van de CO2-reductie misschien in aanmerking kan komen voor meer subsidies. Zal dit nog uitgezocht worden? We blijven het jammer vinden dat in het project geen systeem voor luchtverversing voorzien wordt.
  • Een greep uit andere beloofde acties waar we nog op wachten: planmatige aanpak inzake woonbeleid en aandacht voor kernverdichting door bijvoorbeeld bouwvoorschriften voor compact wonen bij te stellen; charter duurzame events; wateraspect, ontharden en vergroenen meenemen bij aanleg van wegen, enz…
  • Veel lokale besturen engageren zich om hun klimaatambities op te drijven door te meten en te rapporteren met als leidraad het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP). Hoe zit dat voor onze gemeente? Moet dit nog opgestart worden? Er is nog geen energiezorgplan voor de gebouwen?
  • Ook bij de gemeente stijgt de kost voor verwarming en gas. Energieaudits, scans en het versneld uitwerken van een energiezorgplan voor het patrimonium van de gemeente zal hierbij helpen net zoals het het versneld renoveren, zonnepanelen en extra isolatie leggen. Fluvius biedt aan lokale besturen om gezamelijk het brandregime met hetzelfde tijdslot aan te passen. Openbare verlichting kan gedoofd worden tussen 23u30 en 5u30. Welke maatregelen werden hiertegen al getroffen?

Het bestuur antwoordt dat het energiegebruik in het dagelijks beheer in het oog gehouden wordt: lichten op tijd doven, verwarming binnen de perken houden, enz… De bevoegde schepen geeft aan dat met de meeste acties reeds een start genomen werd. Er werden bijvoorbeeld elektrische fietsen aangekocht voor het personeel en wat de straatverlichting betreft, staat het systeem om te kunnen dimmen op punt, maar het is nog niet in werking.

Het stoort ons vooral dat er geen duidelijk overzicht is van de investeringen in het kader van het KAP. De acties zijn her en der verspreid in de hele meerjarenplanning en niemand kan concreet zeggen wat nu al geïnvesteerd werd in het KAP. We missen een duidelijke lange termijnplanning en een becijferde opvolging!

Actie: Voor elke dorpskern wordt een RUP uitgewerkt.

Er werd een nieuwe raming opgemaakt voor het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) dorpskernen. Een volgende stap in het proces is de opmaak van een startnota. Hierin belooft het bestuur de opmerkingen en bezorgdheden uit het participatieproces mee te nemen.

Onze fractie hoopt dat er in de startnota toch een duidelijke visie naar boven komt, en dat de opmerkingen en bezorgdheden ook doorgespeeld worden aan de Gecoro.

Onze vragen aan het bestuur:

• Wat is jullie visie rond dorpsarchitectuur, woonbouwprogramma, bouwdichtheid, erfgoed (beschermd en niet-beschermd), parkeerruimte, meergezinswoningen en andere woonvormen?
  • Wat is de visie rond verkavelingen, verlinting, open ruimte (we refereren bijvoorbeeld naar Schaliëndak), bouwshift en intergemeentelijke contouren RUP?
  • Zijn er plannen om meer publieke ruimte te creëren?
  • Vraag naar een kwaliteitsplan en de oprichting van een kwaliteitskamer?

De burgemeester antwoordt dat de opmerkingen en bezorgdheden zullen meegenomen worden in de mate van het mogelijke, dat ze momenteel bezig zijn met een sneltoets en dat we wel zullen zien wat er in de startnota zal staan.

Actie: Opmaak mobiliteitsplan

Hiervoor werd 10.000 euro voorzien maar er is nog niets gebeurd?

Actie: kwaliteitsvolle buiteninfrastructuur voor vrije tijd: Bruul en Holsbeek Dorp

Voor 2022 werd 2,2 miljoen euro voorzien voor kwaliteitsvolle buiteninfrastructuur op maat van onze gemeente. Slechts 137.000 euro werd al gerealiseerd.

Geplande recreatiesite in Holsbeek Dorp: Ook al verschoven naar 2023, maar wat zal er nu precies gerealiseerd worden en wanneer?

Sportsite Bruul: Werd reeds doorgeschoven naar 2022 maar kan nog steeds niet gerealiseerd worden. Voor onze fractie is het niet duidelijk waarom er steeds weer vertraging en uitstel is. Komt dit ooit tot realisatie?

Blijkbaar moeten nu 2 omgevingsvergunningen ingediend worden, 1 voor de kantine (door KDN) en 1 voor de rest (door de gemeente). Wat is de reden van de vertraging?
Staat de gemeente borg voor de kantine en werd dit reeds bekrachtigd bij de bank?
Zijn er concrete afspraken voor de financiering van de kantine? In welke mate heeft de padelclub zich verbonden om hiermee verder te gaan indien de beloofde padelvelden er niet zijn tegen volgende zomer?

De bevoegde schepen antwoordt dat er 2 aparte omgevingsvergunningen moeten komen omdat het over 2 aparte offertes gaat. De omgevingsvergunningen moeten op elkaar afgestemd worden.

Volgens de burgemeester wil de gemeente inderdaad borg staan voor de kantine maar moeten ze vooraleer ze dit kunnen bekrachtigen eerst zicht krijgen op de juiste kostprijs.

Het bestuur geeft aan zo snel mogelijk verder te willen met dit dossier. We zijn benieuwd...

Actie: De uitrol van een BIN (Buurtinformatienetwerk) voor Holsbeek

Wij vinden het heel positief dat er eindelijk werk gemaakt wordt van de mogelijkheid om buurtinformatienetwerken op te richten in Holsbeek. Wij zijn hier al jaren vragende partij voor en roepen de inwoners op om maandag 26 september om 20.00u naar de infoavond te komen die de gemeente samen met de lokale politie organiseert in het gemeentehuis. De lokale politie zal hier uitleggen op welke manier de hulp van de bevolking kan ingeroepen worden.

Een positieve noot om te eindigen dus!

Desalniettemin heeft onze fractie zich onthouden bij de stemming over de herziening van het MJP. Wij zien te weinig realisaties in de beloofde acties, het grote deel van de geplande investeringen werden uitgesteld en doorgeschoven.

Goedkeuring contantbelastingreglement voor (huishoudelijk) afval, huis-aan-huis en recyclagepark

De kosten voor zowel verwerking als ophaling van afval zijn gestegen. Ecowerf wil voor ophaling van 0,28 euro/kilo naar 0,30 euro/kilo gaan. Door een prijs van 2,25 euro per huisvuilzak te behouden, betekent dit dat het maximale gewicht per zak 7,5 kg kan zijn om de kosten te kunnen dekken. En dit terwijl wettelijk gezien een gewicht van 20 kg toegestaan is. Onze vraag is of dit haalbaar blijft?

Wij vragen de gemeente om toch te overwegen om op het Diftar systeem aan te sluiten, net zoals 23 van de 27 gemeenten die samenwerken met Ecowerf.

Het bestuur geeft toe dat de gemeente toesteekt aan het huidige systeem van ophaling, maar dat een overschakeling naar Diftar een meerkost zou betekenen voor de bewoners.

Wij geven mee dat onze regio lage restafvalcijfers heeft en dat is voornamelijk het gevolg van het gewichtsdiftarsysteem dat reeds bij 23 gemeenten duidelijk werkt. Ecowerf zal in de toekomst streven naar meer uniformiteit, ze wensen een zichtbaar duurder tarief voor huisvuil,  zodat de burger aangemoedigd wordt om beter te sorteren. De gemeente is wel vrij om sociale correcties en vrijstellingen toe te passen. Een systeem waar Holsbeek zeker nog over zal moet nadenken.

Ook in het kader van het Materialenplan 2023-2030 van OVAM Vlaanderen zou dit een goede stap zijn. Het doel is om naar maximum 100 kg huishoudelijk afval per inwoner te gaan tegen 2030.

Er zullen de komende jaren sowieso inspanningen gevraagd worden van de gemeenten om naar een goed afvalbeleid en minder huishoudelijk afval te streven.

Wij vinden het dus bijzonder jammer dat niet minstens de oefening voor overschakeling naar Diftar eens gemaakt wordt. Waarom wordt hierin ook het advies van de MAR (Milieuadviesraad) niet gevraagd?

Inrichting Langeveld

Naar aanleiding van de heraanleg van de Leuvensebaan herbekijkt de gemeente de verkeersinrichting van woonstraat Langeveld en de omliggende straten met rechtmatig verkeer dat ook echt thuishoort op deze wegen. Het doel is “Samen maken we van Langeveld een veilige fietsroute”.

Tot 31 augustus konden inwoners hun mening geven over drie mogelijke scenario’s over de herinrichting van Langeveld: Deels éénrichtingsverkeer in Langeveld en de Oude Daalputstraat, een knip ter hoogte van de Dreef of een knip voor de Oude Daalputstraat met dubbele richting op de Oude Daalputstraat.

Onze fractie vindt dat de 3 voorgestelde scenario’s te weinig het sluipverkeer weren. Bovendien zorgen de knips voor veel omrijden voor de bewoners en belasten ze de Oude Daalputstraat.

Daarom stellen we via een extra agendapunt in deze gemeenteraad een vierde scenario voor, namelijk om van Langeveld in het verlengde van Klein Langeveld “uitgezonderd plaatselijk verkeer” te maken met flankerende maatregelen (behouden van zone 50 en aanbrengen van fietssuggestiestroken). Naast de functie woonstraat, wordt Langeveld  intensief gebruikt door fietsers en dit als school,- werk- en vrijetijdsroute naar Klein Langeveld en Leuven. De Leuvensebaan is trouwens -binnen het Ruggengraatproject- bedoeld als vlotte hoofdverbindingsweg tussen Leuven en Holsbeek voor het gemotoriseerd verkeer. Volgens ons is nu wel op de Leuvensebaan een degelijk parkeerbeleid dringend nodig om een vlotte doorstroming te garanderen o.a. voor de bussen. Tegelijkertijd stellen we voor om de Oude Daalputstraat in te richten als doodlopende straat met plaats om te sporten, te spelen en elkaar te ontmoeten. Een groene, ontharde inrichting van deze straat beschermt ook de Dreef Van Tilt als erfgoedsite.”

De bevoegde schepen geeft aan dat het juiste proces voor de herinrichting gevolgd werd en dat na raadpleging van de MAR en het openbaar onderzoek oplossing 3 de voorkeur gekregen heeft.

Wij betreuren dat het gemeentebestuur al vóór de gemeenteraad met een “beslist voorstel” naar buiten gekomen is. Onze fractie wilde ons nieuwe voorstel tijdens de gemeenteraad bespreken en ook aan de VAR (verkeersadviesraad) voorstellen. We merken trouwens op dat de VAR de reacties van de inwoners tijdens het participatiemoment nog moet bespreken en hun formeel advies hierover nog moet geven tijdens hun bijeenkomst op 15 september. Daarna komt een definitief voorstel op de agenda van de gemeenteraad en wordt erover gestemd. Dat is toch hoe een democratisch proces verloopt?

Graag terug fruit op school

De dag voor de start van het nieuwe schooljaar werd aan alle ouders van GBS De Zilverlinde in Holsbeek via de nieuwsbrief droogweg meegedeeld dat de school voortaan op woensdag geen stuk fruit meer voorziet voor de kinderen. Dit zou ook het geval zijn in de andere gemeentelijke scholen. Verspilling en besparingen zouden aan de basis liggen van die beslissing. Aan de ouders werd hierover op geen enkele manier advies gevraagd.

Onze fractie betreuren de eenzijdige afschaffing van dit initiatief. Als school en openbaar bestuur heeft de gemeente op dit vlak een voorbeeldfunctie. Verder hebben veel ouders het nu ook moeilijk door de energiecrisis. Daarnaast mogen we ook niet vergeten dat Vlaanderen en Europa hiervoor al meerder jaren subsidies geven en dat er goedkope formules op de markt bestaan waardoor je als bestuur slechts 1,5 euro per leerling dient te investeren.”, aldus N-VA Holsbeek.

Het door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplan voorziet hiervoor jaarlijks een uitgave tussen de 6.500 en 7.000 euro. Subsidies, die hiervoor kunnen worden aangevraagd sinds meer dan 10 jaar, staan jammer genoeg niet ingeschreven in het huidige meerjarenplan.

Tijdens het vragenkwartier vragen wij dan ook om opnieuw wekelijks een stukje fruit op school te voorzien, zoals ook bepaald is door de gemeenteraad in het meerjarenplan. Daarnaast dringen we er bij de gemeente op aan om hier ook de nodige subsidies voor aan te vragen.”

Volgens de bevoegde schepen heeft de school zelf die beslissing genomen omwille van praktische bezwaren. Dit is volgens de schepen niet echt een vraag die op de gemeenteraad gesteld moet worden? Hm?

De volgende dag vernemen we dit heuglijke nieuws in de pers: