Nieuws uit de gemeenteraad -12 september 2023-

Op 28 september 2023

1)Meerjarenplanning: investeringen lopen achter

De rekeningen zijn op orde, dat kunnen we alleen maar toejuichen. We vinden het wel spijtig dat er nu geen apart opvolgingsrapport is, zo een rapport laat toe om snel en overzichtelijk de verwezenlijkingen te overzien en vooral na te gaan wat er nog moet gebeuren. Veel investeringen staan ook nu nog op 2023 waarvan we weten dat ze dit jaar niet meer gaan gerealiseerd worden.

Wat betreft de Nobelberg: Met wat vertraging gaan de werken voor de nutsleidingen van start. We lezen dat sommige bewoners in beroep gaan en vroegen naar de gevolgen hiervan? Het antwoord: "De nutswerken, rioleringen en de wegeniswerken gaan van start. Enkel voor de voet- en fietspaden is een omgevingsvergunning nodig waartegen in beroep is gegaan. Op innames waar geen akkoord over is, worden geen werken gestart. Het bestuur hoopt alsnog op een oplossing. Wanneer er een aannemer voor de rioleringswerken van start kan gaan is nog onduidelijk."

Wat betreft de aanleg Holsbeek-centrum: Hierrond kwamen we niet veel te weten, de aanleg hiervan verschuift al zeker naar 2025 of later. We vragen hierrond participatie van de inwoners en het betrekken van de gemeenteraadsleden, want dat wordt vaak “vergeten”.

Wat betreft de heraanleg van de Oude Daalputstraat: De beslissing rond de heraanleg  viel al in de gemeenteraad van november 2022. Er is een aannemer gevonden. Ondertussen konden we op terrein vaststellen dat de werken gestart zijn.

Wat betreft de werken aan de Ruggengraat: Winge fase 4:

We vernemen nu dat het project Winge fase 4 opgesplitst wordt.

• deel 1 van Kortrijk-Dutsel tot vlak na de dorpskern van Sint-Pieters-Rode zal na de aanvraag en goedkeuring van de omgevingsvergunning van start gaan.
  • deel 2 van Sint-Peters-Rode dorp tot Nieuwrode wordt op de lange baan geschoven. Dit deel; het valleigebied tussen Sint-Pieters-Rode en Nieuwrode net zoals de omgeving van de pastorie in Sint-Pieters-Rode ligt in beschermd landschap en daarom zijn preadviezen van onroerend erfgoed en Agentschap Natuur en Bos(ANB) nodig. Holsbeek, dat als erkende erfgoedgemeente het belang van erfgoed voorop dient te stellen, wachtte tot juni 2022 om preadvies aan onroerend erfgoed te vragen en daar zit nog een knelpunt. ANB gaf wel groen licht. Beide adviesinstanties zijn Vlaamse instanties, maar zij kijken elk, terecht vanuit hun oogpunt naar de impact van dit project en geven gepast advies. Hierbij streven ze er ook naar om, in overleg naar oplossingen te zoeken. Al sinds de start van het project, rond 2010, wist de gemeente dat deze preadviezen nodig zijn. Wij betreuren dat de gemeente niet vlugger actie ondernam om overleg te plegen en dat dit mooie project hierdoor nu vertraging oploopt.

Wat betreft het klimaat en milieu:

-We verwachten het energiezorgplan rond de gemeentelijke gebouwen, dat i.s.m. met Fluvius is opgemaakt, eens te “mogen” nalezen. We zijn in blijde verwachting.

-De thermografische kaart die inwoners konden raadplegen was geen succes, er wordt nu verder ingezet op woningscans.

-Bij de camera’s werden in de eerste helft van 2023, 8 inbreuken vastgesteld rond sluikstorten. We benadrukken ook te starten met het inschakelen van de OVAM-handhavers rond zwerfvuil.

-CO2 uitstoot: In 2020 zagen we een daling van bijna 2000 ton, deels door maatregelen bij het patrimonium van de gemeente, de gemeentelijke vloot of het wagenpark blijft echter achter.

Wat betreft de sportsites:

-Voor de sportsite Bruul zouden de 2 omgevingsvergunningen ingediend zijn, we wachten af,…

-De verdere realisaties op de sportsite Holsbeek dorp worden op de lange baan geschoven alhoewel hier budget voor voorzien is, een spijtige zaak,….

Varia:

-Er zijn dan toch plannen voor Stesselkeshoek: een kapelletje, een zitbank en een beeld zullen de plek verfraaien: hoera voor de buurt, we kijken er mee naar uit. .

-Het is nog altijd wachten op de gele naambordjes voor de trage wegen, die bovendien gratis door de provincie kunnen aangeleverd worden. Of het wachten op een QR code hierop (niet standaard voorzien maar toch gewenst door het bestuur) een meerwaarde is, is voor ons niet duidelijk.

2 Subsidiereglement Aziatische hoornaar

De Aziatische hoornaar is gevaarlijk voor inheemse bijen omdat deze bijenkasten binnendringt en nesten leegrooft. Ook voor de mens kunnen ze gevaarlijk zijn. Een subsidie voor de bestrijding van maximaal 77,32 euro kan nu aangevraagd worden bij de gemeente. Dit keuren wij zeker mee goed.

3 Rooilijn en onteigeningsplan straten Attenhovenberg

Attenhovendreef, Meesberg, Konijntjesberg, Zwaluwendreef, Vinkendreef, Mereldreef en Driedennekespas

We zijn er mee akkoord dat de gemeente de rioleringsgraad optrekt, dat nutsleidingen, onderhouds en herstelplicht van het wegdek en naastliggende open grachten in handen zijn van de gemeente. En er dus rooilijnplannen opgemaakt worden. Dit alles is nodig om proper water te krijgen in onze beken en rivieren en zo ook aan Europese verplichtingen te voldoen.

Maximaal behoud van groen en bomen is de wens van het gemeentebestuur. Het is de uitdrukkelijke bedoeling van het gemeentebestuur dat het bestaande uitzicht behouden blijft en de bestaande wegverhardingen niet verbreed worden. We juichen toe dat er een budget voorzien wordt voor onderzoek en onderhoud van bomen o.a in De Attenhovendreef. We benadrukken tijdig een toekomstvisie te voorzien voor de beuken in de Dreef Van Tilt.

Naast het feit dat er meer dan 50 akkoorden met gratis grondafstand zijn er toch ook wel veel vragen bij de inwoners naar bijkomende uitleg en verduidelijking. Ook Natuurpunt Leuven wenst in overleg te gaan met de gemeente. Volgens ons zou een inwonersvergadering hierin toch veel soelaas brengen, het bestuur gaat hier niet op in.

Garanties rond het behoud van het huidig uitzicht, bescherming van het groene karakter van deze zone, de precieze locatie van de riolering, het tegengaan van verdere bebouwing, het aantal te rooien bomen en de compensatie hierrond: op dit moment is hierrond niet genoeg duidelijkheid, dus onthouden wij ons op dit agendapunt.

4 Toelating speedpedelecs eenrichtingsstraten

In 2019 was dit nog een agendapunt van N-VA Holsbeek op de gemeenteraad. We zijn blij dat dit na 4 jaar dan toch mogelijk gemaakt wordt.

5 Veilige oversteekplaats in Holsbeek dorp

Op het kruispunt met de Nobelberg, Kortrijksebaan en Rotselaarsebaan is het enorm druk tijdens de ochtend- en avondspits. Zowel voetgangers, fietsers en auto’s komen er uit alle richtingen. Zeker met de start van het nieuwe schooljaar in september, valt het op hoe voetgangers en fietsers moeilijkheden hebben met oversteken. Dat geven vele ouders ook aan. Wij stelden in de gemeenteraad van september voor om ter hoogte van de verlaagde oversteek aan de fietspaden, extra markeringen op de rijbaan voor voetgangers en fietsers aan te brengen. De omgeving van een schoolpoort moet zo veilig mogelijk zijn. Het bestuur ging hier echter niet op in. Opmerkelijk is wel dat eind september een werkgroep met de verkeersadviesgroep werd samen geroepen om te zien hoe de schoolomgeving in Holsbeek dorp nog veiliger kan gemaakt worden. Een stap in de goede richting.

6 Visievorming Holsbeek dorp

Het schepencollege en het WZC St.-Margaretha ondertekenden net voor de zomer een intentieverklaring om een geïntegreerde site te ontwikkelen voor het WZC en GBS De Zilverlinde. Andere gemeenschapsfuncties in het dorp zoals de Vrije Basischool Klim-Op, de Chiro, de parochiezaal en zelfs de gemeenteraad werden hiermee buiten spel gezet. Nochtans bepaalt de beleidsnota van deze bestuursploeg dat een masterplan zal worden opgesteld voor de wijde omgeving van de scholen van Holsbeek-Dorp, dat de beschikbare ruimte en de behoeftes in kaart brengt van zowel GBS De Zilverlinde, Vrije Basisschool Klim-Op, het Woonzorgcentrum, de Chiro en de parochiale verenigingen. Nog volgens deze beleidsnota moeten deze partners allemaal hun plaats krijgen en zich kunnen ontwikkelen en zou een globale visie reed op tafel gelegen hebben in 2020 die ook rekening houdt met mobiliteit en verkeersveiligheid in Holsbeek-dorp.

N-VA Holsbeek vroeg in de gemeenteraad van 12 september om de blik te verruimen en ook andere partners en alternatieven mee te nemen in dit verhaal. We begrijpen dat dit tijd en middelen zal kosten, maar alleen zo kunnen we komen tot een onderbouwde gedragen langetermijnvisie voor de gemeenschapsfuncties in Holsbeek dorp en onze inwoners.

7 Inventaris onroerend erfgoed

Holsbeek, als erkende erfgoedgemeente is bezig aan een inventaris onroerend erfgoed.

De IOED Winar heeft hiervoor de gemeente gedurende 2 jaar afgereisd en een lijst van ongeveer 500 items opgenomen in een inventaris. Vervolgens hebben ze die opgedeeld in een A, B en C lijst.

Alleen de A lijst  (een 50-tal items) stond ter beschikking van de GECORO die als erfgoedraad hierover advies konden brengen op een vergadering (in juni 2023) waarin de A lijst werd voorgesteld door de IOED maar zelfs niet vooraf was doorgestuurd aan de GECORO-leden.

Momenteel bevat deze lijst een 50-tal A items en 3 B items. Hoe men hiertoe gekomen is, is voor ons een vraagteken. We betreuren dat deze lijst niet volledig ter beschikking ligt van de erfgoedraad en de gemeenteraadsleden vooraleer een beslissing hierrond ter goedkeuring voorligt in de gemeenteraad.

8 Dierenwelzijn

-We vroegen naar de evaluatie door de provincie rond het label diervriendelijke gemeente: euhmm, dat zal moeten opgezocht worden.

-Zwerfkatten worden nu gesteriliseerd en teruggeplaatst. We vragen naar meer zwerfhokken om de dieren gecontroleerd te kunnen voederen en van beschutting te voorzien. Dat komt eraan!

-Op onze vraag worden de contactpersonen rond dierenwelzijn bij onze lokale politie op de website van de gemeente geplaatst.

-Spijtig dat er geen verder nieuws is rond Hondenlosloopweides.