Nieuws uit de gemeenteraad -25 mei 2021-

Op 25 mei 2021

Recreatiezone Bruul

Op de RUP-recreatiesite Bruul wil het bestuur, nu alle gronden zijn aangekocht, een sportsite creëren. Bij de ontwikkeling van de site zal de gemeente Holsbeek in eerste instantie onder meer een kunstgrasveld, een natuurgrasveld, een Finse Piste en een parking voorzien. Met oog op de uitbouw van bovenlokale sportinfrastructuur heeft de gemeente een subsidiedossier ingediend bij Sport Vlaanderen. Het al dan niet binnenhalen van de subsidies is belangrijk voor de financiële haalbaarheid van de toekomstige sportsite Bruul.

De gemeente wil het Beweegpark Bruul ontwikkelen in een duurzame samenwerking met 2 partners:

• Voetbalclub KDN United, die zal instaan voor:
    • de oprichting van de gebouwen (kantine/clubhuis, sanitair, bergruimte)
    • de uitbating van de kantine
  • een padelclub:
    • die zal investeren in de aanleg van padelterreinen
    • die de gebouwinfrastructuur mee financiert (pro-rata om te voorzien in eigen club- en sanitaire infrastructuur en de daarbij horende uitbatingskosten).

Concreet zoekt de gemeente Holsbeek nu een betrouwbare partner die de komende 20 jaar een degelijke padelwerking wil uitbouwen. Belangrijk is dat de club zich niet alleen naar eigen clubleden richt, maar de uitbating van de terreinen ook kan zien in een breder maatschappelijk perspectief, met een werking die ten goede komt aan de inwoners van Holsbeek. Met deze intentie organiseert het bestuur nu een marktbevraging als open oproep naar kandidaat-padelclubs die interesse hebben in zo’n partnership. De geïnteresseerde kandidaten moeten hun dossier uiterlijk tegen 21 juni 2021 bij het college indienen.

Bijkomend zal gemeente een ervaren bureau aanstellen om een globaal aanlegplan uit te tekenen.

N-VA Holsbeek staat achter deze keuze van het bestuur. Een open marktbevraging moet uiteraard wel voldoende potentiële kandidaten bereiken.

In het kader van goed bestuur zullen wij het verloop zeker blijven opvolgen:

• Gebeurt de selectie van de kandidaten op basis van een voldoende gemotiveerd dossier en objectieve criteria?
  • Wordt de buurt voldoende geïnformeerd over het verdere verloop van de ontwikkeling van de site?

CO2 meters

Het bestuur stelt voor om een aantal CO2-meters te voorzien voor de lokale cafés, restaurants en verenigingslokalen met drankuitbating (parochiezalen, harmonielokalen en voetbalkantines).

De gemeente wil hiermee enerzijds de plaatselijke horeca een duwtje in de rug geven bij de heropstart en anderzijds de Holsbekenaar op een veilige en gezonde manier laten genieten van café- en restaurantbezoek in eigen dorp.

N-VA Holsbeek vindt dit een mooi initiatief en had hierbij 2 vragen:

• Hebben alle scholen ook een CO2 meter gekregen? Volgens de bevoegde schepen is dit zeker het geval voor de gemeentescholen. Navraag bij de andere scholen zal gebeuren.
  • Waarom ook de kapperszaken en ander contactberoepen niet laten meegenieten van dit initiatief? In tegenstelling tot de horeca, is er voor hen zelfs een wettelijke verplichting om een CO2-meter te gebruiken. Het zou een mooi gebaar geweest zijn om ook aan hen te denken!

Boekstart-gemeente

Onze gemeente gaat in op “Boekstart”. Dit is een initiatief waarmee de Vlaamse overheid kinderen vanaf hun geboorte samen met hun ouders in contact wil brengen met (voor)lezen en leesplezier. Een project rond vroege geletterdheid en vroeg leesplezier dat wij graag steunen! Jonge ouders krijgen voor hun kindje van 6 maanden een babypakket, op 15 maanden krijgen ze een bon waarmee ze in de openbare bibliotheek een peutertas kunnen afhalen en op 24 maanden ontvangen ze een verjaardagskaartje met bon en info om in de bib een rugzakje af te halen en lid te worden van de bib.

De Vlaamse overheid financiert de babypakketten. De gemeente koopt de peutertassen.

Meer info: https://www.boekstart.be

Fietssnelweg F25

De definitieve rooilijnplannen voor de Fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot werden goedgekeurd. De toekomstige fietssnelweg loopt grotendeels langs de spoorlijn Leuven-Aarschot en verbindt het station van Aarschot via Gelrode, Wezemaal, Rotselaar, Wilsele, Holsbeek-Plein en Kessel-Lo met het station van Leuven.

In 2016 voerde Provincie Vlaams-Brabant een studie uit om het volledige tracé van de fietssnelweg F25 te bepalen. Ondertussen is voor dit project een voorontwerpplan en uitvoeringsplan opgemaakt. De provincie Vlaams-Brabant zal, in samenwerking met de stad Leuven en de gemeente Holsbeek, optreden als bouwheer voor dit gedeelte.

Meer info: Fietssnelweg F25 (fietssnelwegen.be)

Veilige schoolomgevingen: wegmarkeringen

In de gemeenteraad van 17 november 2020 werd ons voorstel om aan alle scholen in Holsbeek wegmarkeringen op de rijbaan aan te brengen goedgekeurd. Het schepencollege plaatste ondertussen de bestelling. Op onze vraag wanneer de markeringen er effectief zullen zijn, kwam geen duidelijk antwoord. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de planning van de uitvoerder hopen we alvast dat het lukt vóór september 2021. Nog even geduld dus,…

Zie artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201201_94436121

Sint-Jozefkapel

Vandalen hebben afgelopen weekend lelijk huisgehouden aan de Sint-Jozefkapel in Sint-Pieters-Rode. De kapel is “vastgesteld” bouwkundig erfgoed en de bijhorende lindeboom behoort tot het beschermd cultuurhistorisch landschap van Horst. Beide zijn privébezit.

N-VA veroordeelt deze wandaden. We vroegen of onze gemeente hierin als erfgoedgemeente actie onderneemt. Ook het gemeentebestuur betreurt dit voorval en heeft de eigenaar gecontacteerd met de vraag om, net zoals de gemeente zelf, klacht neer te leggen tegen onbekenden.

Rioolinventaris: waarom is Holsbeek nog niet aangesloten?

10% van de Vlaamse gemeenten sloot zich nog niet aan bij de rioolinventaris. Holsbeek is één van die 30 gemeenten. Alle nog niet aangesloten gemeenten werden recent door de Vlaamse Milieumaatschappij gecontacteerd. De rioolinventaris zal in de toekomst voor elke gemeente een duidelijk beeld geven over waar al riolering ligt en waar nog werk aan de winkel is.

De Pano-reportage van vorig jaar over riolering bracht aan het licht dat dit zeker een nuttige oefening is. Dankzij dit overzicht kunnen bijvoorbeeld werken efficiënter ingepland worden, wat positief is voor de gemeentefinanciën en voor het milieu. De rioolinventaris moet tegen eind 2021 vervolledigd zijn.

Volgens de bevoegde schepen is de gemeente al een hele tijd bezig met deze inventaris in eigen beheer en zal het bestuur dus tijdig een afgewerkte, kwalitatieve lijst kunnen indienen. Als het goed is, zeggen we ook: mooi werk geleverd hierin door de gemeente!