Nieuwjaarsreceptie - speech voorzitter Sabine Wyns

Op 6 februari 2023

Nagenieten... van onze nieuwjaarsreceptie!

Afgelopen zaterdag vierden we samen met onze dorpsgenoten, kennissen en sympathisanten de start van het nieuwe jaar! De grote opkomst op onze nieuwjaarsreceptie deed ons heel veel plezier! We genoten van de gezellige babbels, een drankje en een hapje, en in de late uurtjes ook een dansje!

Aan het begin van de avond sprak een gedreven Ben Weyts ons toe, vooraf gegaan door mooie en motiverende woorden van onze voorzitter Sabine Wyns.

Vandaag is het nog nagenieten... van mooie fotootjes, van mooie woorden. Hieronder kunnen jullie de speech van Sabine (her)beleven:

Beste vrienden,

Welkom allemaal! Als voorzitter wens ik jullie namens het bestuur van N-VA Holsbeek een fantastisch jaar toe. Wij wensen u vooral een goede gezondheid en tijd, tijd  om met elkaar te praten en om naar elkaar te luisteren.

Dat praten is onlosmakelijk verbonden met onze taal. In zijn eindejaarstoespraak gaf psychiater Dirk De Wachter aan dat als taal wil gehoord worden, het stil moet kunnen zijn. Anders dreigen we onze medemens niet meer te horen. Soms moeten we het stil maken en geduldig de tijd nemen. “Rustig blijven en niet weglopen is de essentie van het leven” volgens hem. Durf te spreken met elkaar over de lastigheden in het leven, blijf elkaar ontmoeten, spreek, spreek en luister, koester de taal, breng ze in het onderwijs en de opvoeding. Ik vind dat een mooie boodschap om vandaag mee te beginnen.

Luisteren, luisteren naar onze inwoners dat is wat we als politieke, lokale N-VA afdeling ook het komende jaar willen doen. Luisteren via onze aperitiefbabbels en huisbezoeken in alle dorpskernen, op ons jaarlijks ontbijtbuffet in mei en op onze eetdag in oktober. Allemaal activiteiten die alleen maar kunnen opgezet worden met een enthousiaste bestuursploeg en trouwe medewerkers. Stuk voor stuk geëngageerde inwoners, die zich willen inzetten voor een beter Holsbeek. Het is dankzij hen dat N-VA Holsbeek hier floreert en op de kaart gezet wordt. Ze zijn hier vandaag  ook allemaal aanwezig, een applausje is dan op wel z’n plaats.

Spreken, spreken dat doen we dan weer via onze HAH-bladen, in de gemeenteraad en via onze raadsleden en bestuursleden. Holsbeek ligt ons nauw aan het hart en we willen dat inwoners weten waar  we voor staan. Niet altijd evident voor een oppositiepartij, maar we doen ons uiterste best. Zo brachten we het afgelopen jaar zelf heel wat naar voren: De nog in te voeren snelheidsbeperking op een deel van de Rotselaarsebaan, de aanleg van een fietsvriendelijk Langeveld, de verkeersinrichting van de Nobelberg, het herbekijken van de voorrang van rechts, het ontbreken van fietsstraten, de ondertekening van het SAVE charter i.s.m. vzw ouders van verongelukte kinderen voor een verkeersveilige gemeente, onze visie op de inrichting van onze dorpskernen en tegelijk het opmaken van een inventaris erfgoed, het belang van de steeds uitgestelde invoering van buurtinformatienetwerken, en ook de aanwezigheid van de mammobiel op meer plaatsen in Holsbeek, het tekort aan sociaal en betaalbaar woningaanbod in Holsbeek en het bijgaand onderzoek naar buitenlandse eigendommen bij sociale huurders, de invoering van de milieuadviesraad waarbij nu ook dankzij ons dierenwelzijn opgenomen is, de mogelijke invoering van de gele doos, de ondertekening van het bomencharter en een bomenteller op de website van de gemeente.

Niet alles hiervan wordt hartelijk onthaald door het bestuur, maar het geeft aan dat we constructief willen meewerken aan een veilig, welvarend Holsbeek.

Er staat ook nog heel wat te gebeuren in Holsbeek de laatste 2 jaren van de legislatuur. Wij met N-VA Holsbeek  kijken erg uit naar een aantal uitgestelde projecten zoals de aanleg van de Nobelberg, de aanleg van de Ruggengraat van Kortrijk-Dutsel tot Nieuwrode. Hiervoor komen heel wat subsidies vanuit Vlaanderen naar Holsbeek komen via het Kopenhagenfonds voor fietpaden en de subsidies voor schoolroutes, evenals via de versnelde subsidieringen voor rioleringen door Zuhal Demir. Er zijn verleden jaar door Vlaanderen zelfs heel wat premies uitgereikt voor de restauraties van onze kerken en pastorie met als topinvestering de restauratie van het Kasteel Van Horst dat dit jaar van start gaat.  Ook de beloofde sportsite op de Bruul met bovenlokale Vlaamse subsidies blijft “te verwachten”.

Wat ik hier vanavond nog wil aanhalen is de veroordeling van de barbaarse Russische inval in Oekraïne, en dat hebben we gedaan samen met de hele gemeenteraad. Het  is belangrijk om als gemeente dit signaal te geven. Ik wil daar graag even verder op ingaan. Deze oorlog belangt wel degelijk elk van ons aan en dat  niet alleen omwille van de hoge energieprijzen. Putins droom om het Groot Russische rijk te herstellen, startte met het inbeuken van de poorten van Europa, bij zijn gewenste vernietiging van de jonge soevereine democratie die Oekraïne hoopt te worden. Terwijl velen dachten dat Rusland snel over Oekraïne heen zou walsen of zelfs met open armen zou verwelkomd worden, houdt het Oekraïense volk, tegen alle verwachtingen in, moedig stand. Dit is natuurlijk mee dankzij wapenleveringen en andere bijstand uit de Westerse democratieën, maar vooral het gezond nationalisme, het éénheidsgevoel, de wil om te bestaan als vrij volk, dat houdt de Oekraïense natie overeind. Dit soort gewelddadige onderdrukking is niet aan de orde in Vlaanderen, dat weet ik wel, maar niemand kan ontkennen dat ook onze gebruiken, tradities, taal en cultuur geregeld onder druk staan.

Leert de recente heisa rond het  programma van Tom Waes ons niet dat ‘Vlaming zijn’ nog steeds tot een collectieve kramp leidt? Wij mogen gerust meer opkomen voor wat ons verbindt, waar wij voor staan, wat onze cultuur is, en hoe belangrijk onze taal voor ons is. Oekraïne leert ons dat een gezamelijke identiteit ons net sterker maakt, en dat onze gezamenlijke waarden helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Te weinig mensen voelen zich nog persoonlijk betrokken bij onze gemeenschap, te weinig mensen zijn zich nog bewust van hun verantwoordelijkheid inzake taal en cultuur, te  weinig mensen nemen stelling in voor Vlaamse zelfbeschikking inzake welvaart, welzijn en democratie.

Vlaanderen, Vlaams zijn, is niets om beschaamd over te zijn maar net een lichtbaken, waar we ons allemaal op kunnen richten, en dat ons allemaal samen kan brengen. Een warme oproep ook aan iedereen hier om deze boodschap  mee uit te dragen. Tegelijk met de boodschap dat confederalisme de enige weg vooruit is. Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen en kleinkinderen hun toekomst kunnen uitbouwen? Dat werkloosheidsuitkeringen in de tijd beperkt worden, onze gezondheidszorg betaalbaar is en ons pensioen verzekerd? Dat het licht blijft branden met kernenergie, dat de treinen op tijd rijden en criminaliteit aangepakt wordt? Niet met deze Vivaldi regering, maar met onze zekere oplossingen voor de toekomst. Alleen confederalisme zal onze Vlaamse welvaart beschermen. Dat zal dan ook voor onze partij de inzet zijn voor de verkiezingen van 2024. Eigen problemen aanpakken met eigen oplossingen en eigen centen!

In dit kader wil ik de nieuwe website www.confederalisme.vlaanderen graag aanraden.

Onze gast van vanavond is Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor onderwijs, sport, dierenwelzijn en Vlaamse rand. Welkom Ben!

Ben Weyts, een flamingant van het eerste uur, een probleem voor heel wat experten, politici en media, las ik in Doorbraak, maar voor ons absoluut niet. Flamingant is voor ons een geuzennaam die we vol trots dragen. Ben Weyts, een minister die wel degelijk inzet op taal, ouderlijke betrokkenheid en mentaal welzijn. Aangaande die ouderlijke betrokkenheid en taal: Volgens een studie in de VS zijn er maar een klein aantal gezinnen die samen aan tafel eten. Ieder op zich met zijn laptop en een stuk pizza. Nochtans is het gezinsleven aan tafel essentieel om taligheid te ontwikkelen. “In onze cultuur is het samen eten een heel belangrijke ingang om talig te bestaan” een mooie quote, ook eentje van Dirk De Wachter. Het zijn  ook de kleine aanzetten aan tafel die het hem doen en zo belangrijk voor ons mentaal welzijn: hoe was het op school vandaag, hoe was het op het werk,…

En dan is er Het Vlaamse onderwijs, dat gaat de laatste jaren door verschillende stormen tegelijkertijd. Er was de coronacrisis, waarbij onze minister  de scholen terecht zo goed mogelijk probeerde open te houden, er is het lerarentekort, de tanende kwaliteit van het onderwijs, de discussie over de eindtermen. Die problemen zijn er niet ineens gekomen en zullen ook niet ineens verdwijnen. Ik ben ervan overtuigd dat minister Ben Weyts de tanker doet keren. Dat vraagt tijd, tijd en respect, iets wat onder andere zijn vele voorgangers, die mee verantwoordelijkheid dragen, hem niet altijd gunnen.

Als minister van dierenwelzijn heeft hij vele verdiensten, denk maar aan het verbod op onverdoofd slachten, het verbod op pelsdierkweek, het afraden van vuurwerk, een zwerfkattenbeleid dat we ook hier in Holsbeek mee uitrollen.

Ik zou nog zo veel meer aan zijn palmares kunnen toevoegen, maar nu laat ik het woord aan de minster zelf,….