N-VA Holsbeek pleit voor een terrassenplan

Op 27 mei 2020

Nu stilaan in al onze buurlanden de horecazaken terug opengaan, is het wachten op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad om de horeca in eigen land te heropenen. Vele gemeenten zijn nu al volop bezig met de heropening voor te bereiden. N-VA Holsbeek is er van overtuigd dat ook in Holsbeek de terrassen deze zomer uitgebreid moeten worden en vraagt aan het gemeentebestuur om meer ruimte te voorzien.

Aanleiding was de vraag van het Klokhuis en het Buurthuis in Nieuwrode aan het gemeentebestuur om hun terrassen te mogen uitbreiden. De mogelijkheid om de straat af te sluiten werd vrij snel van de baan geschoven door het schepencollege. Bij eerdere evenementen was dit perfect mogelijk daar de straat alleen aan deze 2 café’s grenst en de nabijgelegen parking ook via een andere oprit bereikbaar is.

N-VA Holsbeek vroeg op de gemeenteraad van 26 mei meer uitleg over deze beslissing en stelde voor om met alle horeca-uitbaters contact op te nemen en voor elk café of restaurant een eigen plan op te maken. In vele steden en gemeenten met véél meer café’s en restaurants wordt al aan zo een “Terras XXL” plan gewerkt.

“Door de social distancing regels gaan de café’s meer ruimte nodig hebben,” zegt Sabine Wyns, gemeenteraadslid N-VA Holsbeek, “Er moet voor gezorgd worden dat er deze zomer minstens evenveel terrastafels staan als voor de coronacrisis, maar liefst nog meer tafels om deze zwaar getroffen sector op volle toeren te kunnen laten draaien.”

“In gezamenlijk overleg en met goede wil is er veel mogelijk. En in coronatijden hebben we allemaal al bewezen dat we veel gedaan krijgen op korte tijd.” voegt Sabine toe.

Schepen van economie en KMO, Anne Van Goidsenhoven gaf aan dat de horecazaken met concrete voorstellen mogen komen en overleg mogelijk is over de verdere uitbreiding van terrassen. N-VA Holsbeek hoopt dat dit niet bij loze beloften blijft en er een degelijk plan tot stand komt.

N-VA Holsbeek stelde al eerder het oprichten van een post-corona noodfonds voor de ondernemingen en verenigingen voor, maar daar werd niet op ingegaan door de meerderheid.