Kleine kantjes in tijden van Corona

Op 28 maart 2020

We gaan door moeilijke tijden. Corona heeft de wereld in zijn greep en overal wordt uit alle macht teruggevochten. Ook in Vlaanderen nemen heel wat mensen hun verantwoordelijkheid op in deze strijd. Dagelijks worden we via allerlei kanalen up-to-date gehouden met cijfers en maatregelen. Gesterkt door advies van onze uitstekende wetenschappers nemen onze bestuurders besluiten en brengen die zo goed en zoveel mogelijk tot bij de bevolking zodat we echt met z’n allen de maatregelen kunnen opvolgen.

Maar bij één van die aankondigingen werd het onze eigen burgervader Hans Eyssen (CD&V) blijkbaar even teveel. Het moest hem van het hart en hij kroop in zijn facebook-pen.

Ik citeer hem even: “Er wordt ook in de paasvakantie opvang voorzien in de scholen”, kondigt de minister met een brede smile aan op de tv. Kijk eens hoe goed we zijn! En wie gaat dat organiseren? Ah ja, de gemeenten… “Er zijn toch wel vrijwilligers en vrijwillige leerkrachten zeker?” Zelf aankondigen, en een ander gaat het doen. Zo is het gemakkelijk hé. We zullen dat ook organiseren meneer de minister, we waren ons daarvoor al aan het voorbereiden. Zoals onze medewerkers, onze leerkrachten en onze mandatarissen al weken aan het organiseren zijn. Maar stop aub met u politiek te willen profileren met het werk van anderen. Zeker in deze tijden is dat niet gepast. – Einde citaat.

Tiens, dat is toch één van de taken van een minister dacht ik dan, om de maatregelen die hij voor zijn departement samen met de regering neemt, snel en éénduidig tot bij de bevolking te brengen? En ja, als het over opvang in de gemeentescholen gaat, is het inderdaad de taak van het gemeentebestuur om dit zo goed mogelijk te helpen organiseren, toch? En ja, de leerkrachten moeten het dan effectief gaan doen, in deze omstandigheden ook best hun taak denk ik.

Ondertussen, één dag later…

Alle ouders van de kinderen in de Holsbeekse gemeentescholen ontvangen via de directie een mail met alle informatie over de opvang van kinderen in de scholen tijdens de paasvakantie. Trots ondertekend door… Bram Van Baelen (CD&V), schepen van onderwijs.

Opnieuw kruipt onze burgemeester in zijn facebook-pen. Hij bedankt (terecht!) de leerkrachten, de opvangmoeders en de jeugddienst die allen samen deze opvang organiseren. En een extra woord van dank (ook terecht hoor) gaat naar zijn schepen Bram Van Baelen!

Hmm… eerlijk nu… doet dit u ook niet aan het verhaal van de pot en de ketel denken?

Maar alle gekheid op een stokje, wat mij betreft:

Hartelijk dank aan de leerkrachten en hun directie, aan opvangouders, aan de jeugddienst, om onze mensen uit de zorg en de logistiek op deze manier te ondersteunen!
Chapeau voor Bram Van Baelen, die dit als schepen van onderwijs mee helpt in goede banen leiden.
Een pluim voor Ben Weyts (N-VA), om als minister van onderwijs, samen met de Vlaamse regering deze broodnodige beslissing te nemen en deze duidelijk over te brengen naar de bevolking.

Heel fijn om te zien hoeveel mensen hun verantwoordelijkheid opnemen, hun inspiratie laten werken, hun positieve instelling overbrengen op anderen! Enkel op deze manier kunnen we samen Corona verslaan!

Laten we proberen om onze eigen kleine kantjes even achterwege te laten…

Mieke Laridon, bestuurslid N-VA Holsbeek