Aandacht voor darmonderzoek

Op 29 maart 2023

Maart is de Internationale Darmkankermaand en tijdens deze maand brengt Stichting tegen Kanker de vooruitgang in onderzoek en behandeling van deze specifieke kanker onder de aandacht.

Darmkanker is kanker die in de darmen is ontstaan. Het ontstaat uit poliepen. Een poliep is een bultje aan de binnenkant van de darm. De meeste poliepen zijn onschuldig, maar in sommige poliepen ontstaat darmkanker. Van poliepen merk je meestal niets. Bij kanker is de celdeling in het lichaam verstoord. Deze cellen vormen een kwaadaardig gezwel, ook wel een tumor of kanker genoemd. Darmkanker komt het vaakst voor in de dikke darm. Er is niet één oorzaak van darmkanker. Darmkanker kan ook uitzaaien. Er zijn dan kankercellen losgekomen van de tumor en in lymfeklieren of in andere organen terechtgekomen.

Darmkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker. Ongeveer vijf procent van alle Vlamingen wordt ermee geconfronteerd. In België krijgen zo’n 8.500 mensen per jaar te horen dat ze darmkanker hebben, waarvan zo’n 5.600 in Vlaanderen. Ieder jaar sterven er in Vlaanderen ongeveer 1.750 mensen aan. Dikkedarmkanker is in Vlaanderen de derde meest voorkomende kanker bij mannen (na prostaat- en longkanker) en de tweede meest voorkomende kanker bij vrouwen (na borstkanker).

Darmkanker geeft vaak pas in een laat stadium klachten. Daarom is vroege opsporing zo belangrijk. Hoe eerder bekend is of het echt darmkanker is, hoe beter de behandelmogelijkheden en hoe groter de kans op overleven.

Dikkedarmkanker ontwikkelt zich langzaam. Het duurt gemiddeld 10 jaar voordat een poliep (een uitstulping in de wand van de dikke darm) een kwaadaardig gezwel wordt. Hierdoor kan dikkedarmkanker in veel gevallen vroegtijdig worden opgespoord, vaak zelfs nog vóór er echt sprake is van kanker. Als dikkedarmkanker in een vroeg stadium wordt ontdekt, is vijf jaar na de diagnose liefst 95% van de mensen nog in leven. Wanneer men er laat achter komt is dat maar 12%.

Bij het ontstaan van dikkedarmkanker heb je eerst geen klachten. Daardoor wordt de ziekte vaak pas laat ontdekt. Het is daarom belangrijk om dikkedarmkanker op te sporen vóór je klachten hebt.

Daarom organiseert de Vlaamse overheid sinds 2013 een Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker. Het onderzoek spoort alle mannen en vrouwen van 50 tot en met 74 jaar aan om elke twee jaar een stoelgangtest te doen. Een laboratorium onderzoekt of je stoelgangstaal bloedsporen bevat. Te veel bloed in de stoelgang kan wijzen op dikkedarmkanker of poliepen, dit zijn de voorlopers van dikkedarmkanker.

In 2021 deed 1 op 2 Vlamingen (52.5%) mee aan het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker.

In onze gemeente ligt dit cijfer hoger dan het Vlaamse gemiddelde. De responsgraad bedraagt 59%. Toch denken we dat het altijd beter kan, zeker gezien het belang van dit onderzoek voor de volksgezondheid van de inwoners van onze gemeente. Om dit cijfer verder op te krikken stelt de N-VA-fractie voor om onze inwoners, die binnen de beoogde doelgroep vallen, actief aan te zetten tot deelname aan het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker en hen hierover bijkomend te informeren via de gemeentelijke communicatiekanalen. Elk jaar stuurt het Centrum voor Kankeropsporing – in opdracht van de Vlaamse overheid – alle mannen en vrouwen van 50 t.e.m. 74 jaar een gratis stoelgangtest. Deze stoelgangtest kan je eenvoudig en snel thuis afnemen en dan per post opsturen. De analyse in het labo is gratis.

Wij stelden dit met N-VA Holsbeek voor aan het bestuur op de gemeenteraad van 28 maart. Het gemeentelijk infoblad en de website van de gemeente zijn hierbij de mogelijke communicatiekanalen. Hier werd echter niet op ingegaan door de bevoegde schepen. Een spijtige zaak, want het is levensnoodzakelijk iedere persoon die aanleg heeft, te behoeden voor deze vreselijke vreselijke ziekte.